مرد، حق حاکمیت دارد نه حق تحکم
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور بعد از ظهر امروز در دهمین جلسه تفسیر تخصصی قرآن کریم در مدرسه عالی نواب خطاب به روحانیان و مبلغان گفت: باید تلاش کنیم در تفاسیری که برای عامه مردم انجام می دهیم، تفسیرمان عامه فهم بوده و ناظر به مسائل اجتماعی باشد.
لزوم ارائه تفسیر عامه فهم
وی ادامه داد: متاسفانه مشاهده شده است که برخی از مبلغان، به جای ارائه یک تفسیر عامه فهم، کلاس تجزیه و ترکیب گذاشته و بیشتر زمان اختصاص داده شده به تفسیر را به بیان نکات ادبی و صرفی و نحوی می پردازند. بیان این نکات برای مردم کوچه و بازار جز ملال حاصلی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اضافه کرد: بارها گفته ام که برای افرادی که قصد دارند تا در زمینه تفسیر قرآن کریم مطالعه و تحقیق کنند، تفسیر مبارک المیزان و نیز تفسیر نمونه مناسب نیست. توصیه من این است که از مطالعه تفسیر نور شروع کنید.
تفسیر نور؛ مقدمه ای برای تفاسیر المیزان و نمونه
این مفسر قرآن کریم در این باره گفت: تفسیر نور، تفسیری است که از دل جلساتی بیرون آمده است که مخاطبانش عامه مردم جامعه بوده اند. این تفسیر پس از تألیف، توسط اساتید بزرگی همچون آیت الله رضا استادی، علامه مصباح یزدی مطالعه شده و مورد تایید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: من از علاقمندان خواهشمندم در صورتی که با مطالعه تفسیر نور اگر تذکری به ذهنشان رسید و یا حاشیه ای زدند، تا اطمینان کامل از صحت آن مطلب، در جلسات تفسیر مطرح نکنند تا تفسیر به رای نشود.
خاطره ای درباره گروهک فرقان
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره تفسیر به رأی نیز گفت: در سال های اولیه انقلاب، شخصی را به من معرفی کردند و گفتند قرآن را تفسیر می کند. در جلساتی که با وی داشتم، خلاصه آن جلسات را می نوشتم. در جلسه ای به او گفتم که قصد دارم این خلاصه جلسات را برای بازبینی به آقای مطهری(ره) بدهم. وی با حالت بسیار ناراحتی گفت: ای خائن.
وی ادامه داد: این روحانی، جریان انحرافی و خطرناک فرقان را به راه انداخت و بعد هم دستگیر شده و اعدام شد. از جمله اشتباهات وی این بود که به الفاظ قرآن بهایی نمی داد. یعنی الفاظ را کنار زده بود و تفسیر به رأی می کرد و در واقع برداشت های شخصی خودش را به عنوان حقیقت قرآنی بیان می کرد.
تفسیر سلیقه ای، ساده لوحانه است
رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: یکی از نکاتی هم که لازم است تا مفسران و مبلغان قرآنی به آن دقت کنند این است که ما وظیفه نداریم برای جذب مخاطبان و مردم، قرآن را به گونه ای تفسیر کنیم که آن ها خوششان بیاید؛ این کار بسیار ساده لوحانه است.
نکاتی که مفسر قرآن باید مورد توجه قرار دهد
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: یک مفسر قرآن باید به نکات زیر دقت کرده و عمل کند؛ سعی کند از نام های غریب و نامأنوس استفاده نکند. سعی کند کلاس ها را در مساجد برگزار کند. در مسجد را هم در حین کلاس داری، باز بگذارد. در قرآن کریم یک سبک زندگی روحانی، انسانی و الهی ترسیم شده است، سعیتان بر این باشد که اولا این سبک زندگی را تبیین کنید و مهم تر این که، به آن عمل کنید تا سبک زندگی تان یک سبک قرآنی باشد.
وی افزود: تلاش کنید تا قرآن را به گونه ای تفسیر کنید که دست یافتنی باشد. به تعبیری، آن را از افلاک به خاک آورده و زمینی اش کنید. یعنی به گونه ای باشد که مخاطب بتواند درباره عمل به آن برنامه ریزی کند.
گلایه از برخی از مبلغان
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ضمن گلایه از برخی مبلغان گفت: اگر کسی گناهی کرد، نباید به راحتی حکم خلود در دوزخ داده شود. برخی از مبلغان در اولین برخورد با کسی که اعتراف به گناهی کرده است، از جهنم و عذاب الهی و حتی خلود در آن صحبت می کنند و این در حالی است که نباید، جهنم و خصوصا خلود را به آسانی خرج کرد.
تفسیر آیه «الرجال قوامون علی النساء»
وی درباره تفسیر آیه «الرّجالُ قوّامونَ عَلی النّساء» گفت: مرد، حق حاکمیت دارد نه حق تحکم؛ این اشتباه بزرگی است که برخی از مردان به زن به دیده یک کلفت نگاه می کنند و این از فهم اشتباه دین ناشی می شود.
این مفسر قرآن کریم درباره فهم نادرست دین نیز با ذکر مثالی افزود: مرحوم مطهری می گفت: یک جهانگرد پس از این که از ایران به وطن خود برگشته بود در یادداشت هایش نوشته بود که ایرانیان هر روز صبح در اولین ملاقاتشان به هم می گویند: بینی ات کلفت است؟.
وی ادامه داد: این جهانگرد، برداشتی که از عبارت «دماغت چاقه» داشت اشتباه بود. در حالی که مفهوم این عبارت این است که آیا سرحال هستی؟. فهم دین نیز به همین صورت است. کسی عبارتی از دین می شنود ولی به گونه ای تعبیر می کند که هیچ ربطی به قضیه ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: فهم نادرست از آیه شریفه «الرجال قوامون علی النساء » نتیجه اش این است که مرد بر زن تحکم دارد و زن در حکم کلفت برای وی است ولی معنای واقعی آیه این است که مرد فقط حق حکومت دارد. پس حق حکومت، آری، حق تحکم، خیر.
نه مردسالاری نه زن سالاری
وی گفت: ما در اسلام نه مردسالاری داریم و نه زن سالاری. از آنجایی که مردان به صورت میانگین نسبت به زنان، قدرت تولیدشان بیشتر است بنابراین حکومت دارند. در قرآن از حدود 34 معروف، حدود نصف آن برای زوجین است.
وی اظهار کرد: کلمه نشوز که درباره زن و مرد وارد شده است به معنای «چموش» است و اشاره به زن و مردی دارد که به وظایف شرعی خودشان عمل نمی کنند. اگر زنی ناشزه شده و تمکین نکند بنا به دستور اسلام، در ابتدا بایستی او را نصیحت کرد تا تمکین کرده و به وظیفه خود عمل کند.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: اگر نصیحت و موعظه کارگر نشد باید در بستر خواب، پشت به وی خوابیده تا به او بی اعتنایی شود. اگر بی اعتنایی هم جواب نداد، او را بزند. البته این زدن نیز شرطی دارد. این که باید این زدن به گونه ای باشد که سیاه نشده و موجب دیه نشود. این زدن نوعی اظهار تنفر است.
وی گفت: اگر مرد نشوز کرده و ناشز شد، توسط قاضی تأدیب می شود و حدش کشیده(سیلی) است.
رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان سخنان خود درباره فرمایش امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز گفت: ایشان درباره زنان فرموده اند: «هُنَّ نَواقِصُ العُقول» و این کلمه نواقص، به معنای کمبود نیست بلکه به معنای تفاوت است. انگشت دوم نسبت به انگشت وسط کوچک تر است؛ این نشانه کمبود نیست بلکه تفاوت این دو را نشان می دهد./861/پ201/ب5