۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۷۰۴۷۹
رییس قوه قضاییه:

اجازه تکرار فتنه را نخواهیم داد

خبرگزاری رسا ـ رییس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه و فهم اختیارات و ساختار آن بستگی به فهم کل نظام جمهوری اسلامی دارد.
آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، آیت‌الله صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه، ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: قوه قضایه و فهم اختیارات و ساختار آن بستگی به فهم کل نظام جمهوری اسلامی دارد به تعبیر دیگر اینکه قوه‌های دیگر چه اختیاراتی دارند در چهارچوب فهم نظام سیاسی کشور قابل فهم است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی نظامی از سنخ مردم‌سالاری دینی بوده و نظام لیبرال دموکراسی نیست اگر چه به رای مردم استوار است اما مقید به چهارچوب معنویات است.

رییس قوه قضائیه، در ادامه اظهار داشت: اصل دوم قانون اساسی تصریح می‌کند نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی بر پایه ایمان به خدا و وحی الهی است اینجا مرز جدایی مردم‌سالاری دینی از نظام‌های لیبرال دموکراسی است.

آیت‌الله لاریجانی افزود: در نظام لیبرال ارزش‌ها را خود مردم تعیین می‌کنند در حالی که بنیان سیاسی جمهوری اسلامی بر اساس حاکمیت شرع و وحی الهی است این نکته در قانون اساسی نظام سیاسی کشور تبین شده است، بنابراین ما باید استقلال قوه قضائیه در مسیر این چهارچوب دیده و فهم کنیم.

وی گفت: استقلال دستگاه قضا مساله‌ای است که مکرر گفته شده و حفظ استقلال قوه در قانون اساسی است اصحاب ثروت تلاش می‌کنند فشار وارد کنند ولی مسئولان خوب استقامت کردند.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: رسیدگی به حجم وسیع 15 میلیون پرونده نیروی زیادی می‌طلبد کثرت پرونده نشان می‌دهد مردم به قوه اعتماد دارند که مراجعه می‌کنند بر حسب معیارهای دنیا تعداد نیروی انسانی ما کم است با وجود نیرو و امکانات کم رسیدگی به این حجم کثیر پرونده از دیگر افتخارات دستگاه قضا است.

آیت‌الله لاریجانی با درخواست کمک از دولت و مجلس برای اختصاص اعتبارات بیشتر به دستگاه قضا، عنوان کرد: تلاش دستگاه قضا دسترسی آسان به عدالت همگانی است این کار ساده ای نیست ایجاد چنین وضعیتی نیاز به مولفه‌های متعدد دارد ما در طول برنامه پنجم 4 هزار قاضی به دستگاه قضایی وارد کردیم این تحول بسیار خوبی در نوسازی نیروی انسانی قوه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به سلامت دستگاه قضا، عنوان کرد: از دیگر خواسته‌های مردم و مقام معظم رهبری مساله ارتقا سلامت در دستگاه قضا است که باید جدی گرفته شود این نکته مد نظر بوده کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به جرم فرهنگی، گفت: پیشگیری از جرم فرهنگی در قوه قضائیه بحث مهمی است که باید حاجزی از درون برای فرد باشد که با پیشرفت در اخلاق و فرهنگ دینی امکان پذیر است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به تحول در قانون مجازات اسلامی که از اول تیرماه اجرای شده اظهار داشت: تشکلات قوه را متحول کرده از سال پیش به فکر این تحول بودیم تا در مقام اجرا مشکلی پیدا نکنیم.

وی با اشاره به استقبال قوه از انتقاد سازنده، اظهار داشت: ممکن است کارهای ما دچار نقیصه شود اما انتقاد نیز باید سازنده باشد، انتظار ما از رسانه ملی این است که مساله آگاهی‌های حقوقی و قضائی را به مردم برساند بسیاری از مشکلات مردم ناشی از عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق خود است.

رییس قوه قضا ضمن تشکر و گلایه از صدا و سیما، گفت: گاهی در نحوه انعکاس اخبار دستگاه قضایی برخورد مناسب نمی‌شود از مسئولان صدا و سیما درخواست دارم این مساله را حل کنند.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به یک برنامه قرآنی بزرگ که سابقا توسط دستگاه قضا برگزار شده و انعکاس درستی پیدا نکرده گلایه کرده و عنوان کرد: باید دستگاه قضا محترم باشد من این را برای شخص خود عرض نمی‌کنم، شایسته نیست که اخبار مسئولان عالی قضایی خبر دست چندم شبکه‌ها باشد جلسه مسئولان عالی قضایی جلسه‌ای رسمی است اگر چه در قانون دیده نشود نباید مساله فرهنگ، اخلاق و قرآن با این اهمیت بعد از اخبار تکدی‌گری در صدا و سیما نشان داده می‌شود.

وی افزود: باید صدا سیما دانشگاه عمومی برای همه مردم در کشور شود یک مقدار نسبت به ابعاد نظارتی دستگاه قضایی در شورای نظارت صدا و سیما گلایه داریم.

رییس قوه قضا با اشاره به مساله فتنه‌گران، بیان داشت: هنگام فتنه کشور در معرض خطر بزرگی قرار گرفت و آمریکا از فتنه‌گران حمایت کرد فتنه‌گران سوار بر موج اعتراض برخی شده برخی مساجد و بسیج را آتش زدند اما دشمن نمی‌دانست که بین مردم و مقام معظم رهبری پیوند عمیق برقرار است ما نسبت به این جریان باید تحلیل روشن داشته باشیم انتقادها به قوه را در پرتو تحلیل بینیم اما اگر تحلیل دیگری داشته اعتراض بیشتری برای سواری ضد انقلاب شود تحلیل و سندهای ما روشن است.

آیت‌الله لاریجانی عنوان کرد: برخورد قوه با فتنه‌گران معقول است قوا در چهارچوب نظام معنا پیدا می‌کنند آیا موظف نیستند که از کیان نظام حمایت کنند قوه به کسانی که دنبال براندازی هستند اجازه نمی‌دهد که فتنه را ترویج دهد تا فتنه دوباره تکرار شود.

وی با اشاره به ‌این که حفظ مسائل امنیتی و ارزشی کشور وظیفه همه قوا است، اظهار داشت: بر اساس نص قانون اساسی باید با کسانی که بر ارتکاب گناه تظاهر می‌کنند برخورد شود، دستگاه قضا باید وارد شده و در راه اقامه احکام الهی از چیزی نهراسد ما با وجود اعتدال و با روش درست امر به معروف و نهی از منکر از تظاهر به کار حرام که با عفت عمومی مخالفت دارد برخورد می‌کنیم.

رییس قوه قضا با اشاره به داستان کنسرت‌ها در روزنامه‌های تبلیغاتی، گفت: فکر نادرستی در ذهن برخی مسئولان اجرایی کشور است که اگر ما مجوز داریم کسی حق لغو ندارد این مانع انجام کار دستگاه قضا نیست دستگاه قوه قضائیه در مقابل تظاهر به گناه وظیفه دارد جلوگیری کند.

آیت‌الله لاریجانی، اظهار داشت: اهتمام به مسائل قرآنی و فرهنگی در قوه مورد نظر است قوه برای ارتقا سلامت خود نیازمند به این مباحث است قرآن و توسل به ائمه سبب ترقی انسان و عروه الوثقی است هر بعد قرآن کلام حق است معاونت فرهنگی برای تمرکز بر این مسائل در قوه شکل گرفته است.

وی با اشاره به زندگی ابدی انسان، بیان داشت: ای انسان تو مرگ را خواهی چشید انسان باید زندگی پس از مرگ را باور کند زیرا صرفا معنویت را با خود به آن دنیا می‌برد.

رییس قوه قضائیه عنوان کرد: کاهش هوای نفسانی سبب معرفت نفس بر عوالم دیگر است حقیقت نفس آدمی از بین نمی‌رود ما باید به نفس خود توجه کنیم، امیرمومنان می‌فرمودند: ای برادران ایمانی اماده شوید در میان شما ندای رفتن سر دادند روی آوردن به دنیا را کم کنید آنچه از زاد دارید به آن رو کنید در پیش روی شما پیچ ها و گردنه بسیار سختی است./807/پ202/ج

ارسال نظرات