۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۷۰۴۷۷
رییس مجلس:

غرب سنجیده رفتار کند و از گذشته عبرت بگیرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها در ارتباط با مساله هسته‌ای و برخورد با تروریست رفتار دوگانه دارند که هیچ توجیه حقوقی و سیاسی ندارد.
علي لاريجاني در همايش قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهید بهشتی و یاران او، گفت: حوادث پس از انقلاب که بر این ملت گذشت بسیار قابل مطالعه است که چگونه توانستند این ترورها و جنگ را تحمل و اراده‌ای قوی پیدا کنند.


وی افزود: اگر این اتفاقات برای کشور دیگر رخ می‌داد شاید کمر خم می‌کرد اما در کشور ما این حوادث پشتوانه ای برای ملت ما شد، از ابتدای انقلاب ما بیش از 17 هزار شهید در جریان‌های تروریستی داشتیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علت اینکه این حوادث نتوانست در اراده مردم ایران تاثیرگذار باشد یکی ریشه‌دار بودن ملت ایران بود که سابقه تمدنی عمیق داشتند که در حوادث با تدبیر توانستند عبور کنند.

 

لاریجانی گفت: ملت ایران در مقابل مصائبی که آمریکا و غرب در داخل به وجود آوردند راه خود را گم نکردند بلکه اراده ملت قوی‌تر شد تا در مقابل استکبار ایستادگی کنند این ریشه دار بودن به دلیل هوشمندی آنها نیز است.

 

وی با بیان این‌که شهادت شهید بهشتی نه تنها تزلزلی برای ملت ایجاد نکرد بلکه اراده ملت را قوی‌تر کرد، بیان داشت: یکی از چالش‌ها که در سطح ملی با آن مواجه هستیم مساله هسته‌ای کشور و رفتار دوگانه غربی‌ها و آمریکایی‌ها در برخورد با تروریست‌ها است که هیچ توجیه حقوقی، اخلاقی و سیاسی ندارد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: باید کشورهایی که از تروریست‌ها استفاده ابزاری و تاکتیکی می‌کنند تاوان این رفتار خود را بدهند.

 

لاریجانی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب توضیح دادند که در چند سال اخیر چگونه مذاکرات شکل گرفت، دشمن با تصور خود تحریم‌های هوشمندانه و فلج کننده برای ایران وضع کرده بود با هدف این‌که ایران با غنی‌سازی در ابعاد مختلف توسعه و تولید را نداشته باشد.

 

وی با اشاره به این‌که همه هدف آنها این بود که ایران غنی‌سازی نداشته باشد، افزود: هدف آنها از تحریم‌های هوشمندانه تعطیلی فن‌آوری صلح‌آمیز بود چون با تحریم‌ها موفق نشده و ناامید شدند از کانال مذاکرات وارد شدند، اینکه برخی وزرای خارجی کشورهای غربی در مذاکرات نهایی ژست‌های مختلف می‌گیرند جبنه تبلیغاتی دارد در حقیقت آنها مجبور شدند اصل موضوع را بپذیرند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات موضوع اصلی که غنی‌سازی و تحقیق و توسعه است نباید آسیب بخورد و همه چارچوب‌های آن باید حفظ شود، نمایندگان با دقت نظر این قانون را تصویب کردند تا در مسائل اصلی خطوط کلی حفظ شود.

 

لاریجانی افزود: مهم است که یک بار دیگر جریان‌های غربی در مذاکره با دیگران اشتباه نکنند؛ سالها پیش که آمریکایی‌ها عراق را اشغال کرده بودند تصور کردند که میوه اشغال عراق را در تهران خواهند چید اما این یک اشتباه محاسباتی بود.

 

وی بیان داشت: ایران فشار بیشتر از این را تحمل نخواهد کرد؛ به نفع آنها است که رفتار سنجیده داشته باشند و از گذشته درس بگیرند؛ امید که این مذاکرات به نتیجه مطلوب برای ایران برسد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع فساد اقتصادی، عنوان کرد: امروز وجود فساد اقتصادی به دلیل مشکلات ساختاری است؛ قوه قضاییه و مجریه کار مشترکی را کردند که یک سازمان مبارزه با اینگونه فسادها تشکیل شود و با سرعت این پرونده ها را تخصصی رسیدگی کنند؛ ما در مجلس وارد بررسی این طرح خواهیم شد.

 

لاریجانی اظهار داشت: چالش دیگر در قوه قضا وجود 15 میلیون پرونده است؛ این حجم پرونده تکان‌دهنده است، افزایش قضات و زندان‌ها برخورد با معلول است باید دید چگونه با این پدیده برخورد کرد؛ اکثر کشورهای توسعه یافته چنین وضعی ندارند پرونده ها اندک و رسیدگی در کوتاه مدت انجام می‌شود.

 

وی افزود: این مشکل چند وجه چون شرایط اقتصادی، فرهنگ عمومی، قوانین جرم‌انگاری، ساختار قوه قضا نیز می‌تواند مربوط باشد؛ پیشنهاد من این است که یک گروه حرفه‌ای با تخصص‌های مختلف تشکیل داده شود که ابعاد آن را بررسی کنند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد گروه حرفه‌ای، گفت: ما باید گروه حرفه ای خارج از سیستم ایجاد کنیم؛ تعداد زندانیان و مشکلات مربوط به حجم پرونده‌ها نیاز به مدل و مطالعه همه جانبه دارد.

 

لاریجانی با اشاره به محوریت قرار دادن تولید با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بیان داشت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما با وجود معوقات بانکی و نبود امکانات راکد مانده اند؛ صادرات دچار چالش است؛ به زندان انداختن کسانی که معوقات بانکی دارند دردی را درمان نمی‌کند باید معوقات را تقسیط کرد و از تولید حمایت شود./807/پ202/ج

ارسال نظرات