۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۲۷۰۳۷۹
مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی مطرح کرد؛

سرنوشت پژوهش در کش و قوس دنیای سیاست

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با ابراز تأسف از وضعیت پژوهش در کشور گفت: علت ناآگاهی مردم از آموزه های دینی و مانور تفکر منحرف و منفی این است که دستگاه تولید و اندیشه ما پرکار نبوده و آنها از این خلأ سوء استفاده و اندیشه های خودشان را مطرح می کنند.
کتابخانه
حسین کاشانی پور، مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت و وضعیت پژوهش گفت: پژوهش یک ضرورت بنیادی برای تحول مثبت است و هر کجا که سخن از پژوهش به میان می آید، شادمانی و احساس امید در چهره افراد جامعه دیده می شود. دلیل این شادمانی این است که وقتی مسأله پژوهش به میان می آید معلوم می شود که یک تلاش برای رسیدن به حق و حقیقت وجود دارد و این که ما با بررسی ابعاد موضوع را بسنجیم و بعد تصمیم بگیریم امید بخش است؛ پس پژوهش یک مسأله مهم برای حرکت برمدار درست است.
 
وی اضافه کرد: در هر عرصه ای و در هر زمانی این مسأله پژوهش بعنوان یک امر مثبت، شایسته، ومسلم است البته جهت گیری پژوهش مهم است و ما این فرض رامی گیریم که تلاشهای پژوهشی برای کارهای درست وصحیح صورت می گیرد.
 
مدیر کل آموزش وپژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی بهترین ویژگی برای اهمیت پژوهش را یک آیه از قرآن دانست و بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید« وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» یعنی از انچه که به آن آگاهی نداری به آن عمل نکن که اول باید آگاهی وبینش پیدا کرد وبعد مسیر اتخاب شود.
 
وی با بیان این که جامعه ونظام ما در همه حوزه ها نیاز به پژوهش دارد اظهار داشت: نظام وجامعه ما در همه عرصه ها چه نرم وچه سخت نیاز به پژوهش دارد وبا پژوهش می شود مسیر چشم انداز را هم خوب بشناسیم وهم خب بپیماییم.
 
کاشانی پور با اشاره به اینکه پژوهش های حوزه علمیه چگونه باید باشند و چه مسیری را دارند طی می کنند گفت: امور پژوهشی در حوزه علیمه باید هم نیازهای حوزه علیمه راپاسخ گو باشد وهم با توجه به رسالتی که حوزه نسبت به جامعه خودمان و اندیشه اسلام درجهان دارد نیازهای داخلی وجهانی راپاسخ گو باشد.
 
وی ادامه داد: یعنی جهت گیر ی حوزه در پژوهش باید به گونه ای باشد که خودش را به یک مرجع کار آمد برساند؛ رسالت و وظیفه امروز حوزه علمیه بسیار فراتر از مواقع دیگر است و رسالت هایی که امروز حوزه علمیه بر عهده دارد در هیچ مقطع تاریخی وجود نداشته است.
 
مدیرکل آموزش و پـژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: بنابراین حوزه باید خودش ضرورت ها ونیازشناسی لازم را انجام دهد ومتناسب با وظایفش ساختار مناسب وظرفیت شناسی لازم را به وجود بیاورد تا بتواند خودش را برای انجام وظایف آماده سازد.
 
وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که ما ناچار و ملزم به تحول هستیم وتحول اتفاق می افتد اما ما باید تحول را مدیریت بکنیم وآن را تبدیل به تحول خوب بکینم، گفت: تحولی که در حوزه علیمه صورت می گیرد را باید به تحول خوب تبدیل کنیم.
 
کاشانی پور اضافه کرد: همه تحولها الزاما خوب نیستند ودر خیلی از عرصه ها دیده می شود که امروز ما خیلی بد تر از دیروز ما است و یا در بعضی از موارد مسیرها را بد انتخاب می کنیم که حتی دست آوردهای گذشته را هم نمی توانیم استمرار ببخشیم.
 
مدیر کل آموزش وپژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده اند حوزه علمیه باید به صورت نو به نو نیازها را پاسخ دهد، گفت: این نیازها باید در نظام آموزشی تبلیغی، تربیتی، مورد توجه قرار بگیرد ومهم ترین بخشی که باید مورد توجه قرار بگیرد بخش پژوهش است که با پژوهش می شود نیازهای روز را شناسایی کرد.
 
وی به سخن رهبر معظم انقلاب در مورد ظرفیت غنی در حوزه علمیه اشاره کرد وگفت: رهبر معظم انقلاب ظرفیت های که طلاب در حوزه علیمه دارند و همچین منابع غنی در حوزه علیمه را به حجم عظیمی از آب که پشت سد است تشبیه می کنند.
 
کاشانی پور ادامه داد: اگر ما بتوانیم درست این سد را مدیریت کنیم ودریچه های جاری شدن انباشت را در حوزه های مختلف به خوبی مدیریت کنیم می شود همه عرصه ها را مورد توجه قرار داد.
 
وی با تأکید بر اینکه روحانیون وطلاب باید خودشان را ملزم به پژوهش بدانند و دستگاه های پژوهشی باید عرصه پژوهش دینی را بیشتر مورد توجه قرار بدهند و امکانات لازم را فراهم کنند، ابراز داشت: امام خمینی می فرمایند اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد که برای فتح سنگرهای کلیدی جهان که الان هم آثارش دیده می شود نیاز به پژوهش دینی داریم.
 
مدیر کل آموزش وپژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی علت مؤثر بودن ایران در جهان را، فرهنگ و اندیشه اسلامی دانست، و خاطر نشان ساخت: ما با سلاح در جهان رسوخ نکرده ایم بلکه با این اندیشه اسلام که متولی آن روحانیت وحوزه علمیه است توانسته ایم به این جایگاه بلند برسیم و به همین دلیل قم مورد توجه جهانیان است .
 
وی ادامه داد: این همه گرایش به دین به خاطر این است که مقداری از زیباییهای دین برای افکار بیان شده است و باید پژوهشهای دینی فعال تر شوند تا بتوانیم جهانیان را با اندیشه ناب اسلام آشنا کنیم والبته این زیبایی ها را باید با عمل در جامعه اسلامی معرفی کرد.
 
کاشانی پور بر این که باید زباییهای اسلام را با عمل به دیگران نشان دهیم تأکید کرد، وابراز داشت: یکی از مشکلات ما این است که در سبک زندگی اسلامی، خودمان نیز عمل نکرده ایم واگر به این سبک عمل کنیم بهتر می توانیم آن را به دیگران معرفی کنیم.
 
وی گزراندن آموزش های مهم تبلیغی ومدیریتی را برای مبلغین ضروری دانست، و بیان داشت: در سال 75 بررسی که بنده داشتم 57635 مسجد داشتیم که از میان آنها فقط 17000 مسجد امام جماعت داشتند وبه یقین می توان گفت از میان این ائمه جماعت بیشتر آنها مدیریت تبلیغ را نخوانده بودند .
 
مدیرکل آموزش وپژوهش شورای هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در همان سال ما یک بررسی در ادیان دیگر داشتیم و در مسیحیت دو میلیون کشیش وجود داشت که دو سال مدیریت می خواندند ومنشور تبلیغ داشتند ولی متأسفانه در حوزه علمیه با تعداد کمی طلبه، گرچه برد طلاب بیشتر از راهبان مسیحی است به خاطر اندیشه ای که ما داریم ودر عمل نظام جمهوری اسلامی آن را تحقق بخشید،چنین مدیریتی وجود ندارد.
 
وی افزود:این فقط مربوط به مساجد است در حالی که پایگاه های دینی در ایران فراوانند مثل رسانه ها، کانون های فرهنگی ومراکز علمی، که همه اینها احساس عطش می کنند و همچنین در حوزه هایی که رهبر معظم انقلاب در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کرسیه های آزاد اندیشی تعیین وتکلیف کرده اند، که باید در این امور گامهای پژوهشی استوارتری برداشته شود.
 
کاشانی پور با بیان این که پژوهش باید جهت گیری تبلیغ رابیان کند وهمه حرف ها در همه زمینه ها گفته شود، اظهار داشت: به عنوان مثال در زمینه حجاب همیشه بحث های ابتدایی در مورد گردی صورت ویا در بحث نماز مسائل ابتدایی مربوط به نماز بیان می شود.
 
وی افزود: این مسائل همیشه تکرار می شوند بدون اینکه زمینه تحول ونگاه درآن فردی که بی توجه است ایجاد کنند تا آن فرد هم توجه کند در صورتی که در حوزه حجاب حرف های مهم تر واساسی تری وجود دارد.
 
مدیرکل آموزش وپژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: به غیر از این موارد به جنبه های دیگر کم می پردازند مثلا جامعه ما که اسلامی است دروغ و بی توجهی به صداقت وجود دارد بی حجابی شیوع دارد ودلیل این موارد این است که تطبیق نیازهای مردم با حوزه هایی که تبلیغ مارا دربر می گیرد کمتر پرداخته می شود.
 
کاشانی پور با بیان این که پژوهش دینی باید در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کند، ابراز داشت: باید طرق دیگر را مانند مجلات و روزنامه ها نرم افزارها که می توانند در پیشبرد اندیشه تأثیر بگزارند و افراد متأثر از آنها می شوند ولی متأسفانه ما با کم توجهی ازکنار آنها می گذریم را مورد توجه قرار داد و وارد این عرصه ها شد.
 
وی به انحرافات و تباهی ها در جامعه اشاره کرد و افزود: انحراف و تباهی در جامعه به این دلیل است که بسیاری از افراد جامعه در معرض آموزه های الهی قرار نگرفته اند و البته تلاش انسان های دارای ویژگی منفی و منحرف هم در این زمینه وجود دارد.
 
مدیر کل آموزش وپژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: علت نا آگاهی مردم از آموزه های دینی و مانور تفکر منحرف و منفی این است که دستگاه تولید و اندیشه ما پرکار نبوده و آنها از این خلأ سوء استفاده و اندیشه های خودشان را مطرح می کنند.
 
وی درمورد کیفیت پژوهش ها گفت: تلاش های صورت گرفته، قابل تقدیر است و تا کنون تحول چشمگیری در حوزه پژوهش صورت گرفته است؛ اما با توجه به شرایطی که وجود دارد متأسفانه پژوهش های دینی بازهم پاسخگو نیستند و محققان جوان ما در عرصه پژوهش باید به تولیدات پژوهش دینی تکیه کنند.
 
کاشانی پور یکی از مشکلات در عرصه پژوهش دینی را کش و قوس‌های دینی دانست و بیان داشت: در بسیاری از موارد در مورد دو تفکر به قدری موضوع تولید می شود که باعث زدگی می شود در صورتی که به اصل موضوع در خیلی از جاها آنچنان که باید باشد پرداخته نشده است در جایی رهبر انقلاب تأکید کردند که دچار مسائل سیاسی نشوید و اصل را به فراموشی نسپارید.
 
وی یکی دیگر از مشکلات پژوهش را عدم جذابیت دانست و گفت: کتابی که دهه هشتاد در غرب نوشته شده است اکنون هم جذابیت دارد گرچه محتوای ضعیفی دارد؛ اما ما با داشتن محتوای قوی نتوانسته ایم به سبک هایی در تولیدات پژوهشی مان دست پیدا کنیم که جذابیت داشته باشند.
 
مدیر آموزش و پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بر ارتباط پژوهشگران با جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: پژوهشگران باید برای شناسایی مشکلات جامعه ارتباط وسیعی با جامعه داشته باشند و برای هر دسته از افراد جامعه که می‌خواهیم برای آنها تولید داشته باشیم از میان خودشان مشکلاتشان را شناسایی کنیم و پژوهش‌ها را بر اساس همان مشکلات تولید کنیم نه اینکه از منظر خودمان برای رفع نیاز اقدام کنیم.
 
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع که می خواهیم پژوهش تولید کنیم از ذهن خودمان کمک می گیریم و با استفاده از گمان خودمان پژوهش را تولید می کنیم که وقتی تولید شد، افراد را جذب نمی کند؛ اگر افراد به گونه ای باشند که نیاز واقعی خودشان را تشخیص نمی دهند در ابتدا باید احساس نیاز را در آنها به وجود آورد و برای اینکه پژوهش ها کارآمد باشند باید مشکلات را از متن خود جامعه شناسایی کرد.
 
کاشانی پور با تأکید بر این که ما باید تمامی مسائل جهان را رصد کنیم، بیان داشت: ما باید ببینیم که در حوزه های فکری واندیشه ای چه خوراکی دارد به جامعه تزریق می شود و بعد نسبت به آنها پژوهش های خودمان را تولید کنیم چنانچه شهید مطهری در زمان خودش می دیدند که گرایش به مادی گری زیاد شده در پی آن کتاب علل گرایش به مادی گری را تدوین کرد.
 
وی افزود: تولیدات این شهید بزرگوار بر اساس شناخت دقیق از مشکلات بوده است و یک فرد به اندازه چندین سازمان اثرگذار بوده است؛ شهید مطهری فرزند همین حوزه و تفکر است که باید این ظرفیت عظیم که به برکت انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار گرفته به شکل ارزشمندی استفاده کرد./1324/ت301/س
ارسال نظرات