۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۶۸۹۲۸
استاد حوزه علمیه کرمان:

ایمان سبب سکون و ارامش انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سعادتفر با بیان این‌که ایمان یعنی علم به چیزی به همراه پیدا کردن آرامش و اطمینان، گفت: ایمانی که به سکون نرسد، علم است و پایبند بودن به لوازم ایمان، انسان را به سکون و آرامش می‌رساند؛ بنابر این مؤمن یعنی کسی که در آرامش و سکون است.
ايمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام احمد سعادت فر، ظهر امروز در مسجدالرسول کرمان با اشاره به اعمالی برای تزکیه نفس از قرآن گفت: بنابر توصیه امام سجاد(ع)، ماه رمضان، ماه طهور است و اگر انسان بتواند حتی قدمی را رو به جلو بردارد دریغ نکند؛ سعی کنیم در این ماه برای طاهر شدن و رسیدن به سعادت تلاش کنیم.
 
وی گفت: گاهی نفس انسان به سمت لذت‌های بدن خود می‌رود که به این حالت می گویند، نفس اماره و این مسیر باعث غفلت از امور معنوی و توحیدی می شود، اما وقتی انسان از این غفلت بیرون بیاید، هنگامی هم که غافلانه عملی خلاف حکم خداوند انجام دهد، خود را سرزنش می‌کند که این مرحله را نفس لوامه یا سرزنشگر می گویند.
 
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: نفس مطمئنه حالتی فرای نفس لوامه است که در آن نفس انسان رشد کرده و به وجود خداوند مطمئن است، بنابراین گناهی را انجام نمی دهد.
 
وی با اشاره به آیات سوره مؤمنون گفت: دست‌یابی و رسیدن به مقصود و نتیجه را فلاح می‌گویند؛ اگر انسان می خواهد به مقصود خود که رضای الهی است برسد، توصیه هایی وجود دارد که در ابتدای سوره مؤمنون آمده است.
 
حجت الاسلام سعادت فر در تعریف ایمان گفت: پذیرفتن و پایبند شدن به لوازم چیزی را ایمان می‌گویند؛ ایمان یعنی علم به چیزی به همراه پیدا کردن آرامش و اطمینان؛ ایمانی که به سکون نرسد، علم است و پایبند بودن به لوازم ایمان، انسان را به سکون و آرامش می‌رساند؛ بنابر این مؤمن یعنی کسی که در آرامش و سکون است.
 
وی در ادامه توضیح آیات ابتدایی سوره مؤمنون گفت: وقتی خورشید به مغرب نزدیک می‌شود عرب می‌گوید خورشید خشوع کرد، یعنی از اوج او کاسته شد؛ انسان وقتی خود را مقهور و شکسته در مقابل خداوند ببیند و به این باور برسد که انسان فقر و احتیاج مطلق است؛ وقتی انسان رشد کند و خود را تحت ولایت حق ببیند که این مهم با تفکر به دست می آید نه ذکر.
 
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خشوع مربوط به قلب است و در خشوع ریا نمی تواند داخل شود؛ وقتی کسی برای نیاز های شخصی خود محتاج دیگری است، با شرمندگی بسیار فراوان از آن شخص تشکر می‌کند که به این حالت انکسار یا شکست پذیری می گویند؛ انسان باید ببیند و به خود رجوع کند که آیا در برابر خداوند به این حالت رسیده است.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: حضور قلب در نماز که آرزوی هر مؤمنی است که فقط با خشوع حاصل شده و خشوع هم با انکسار و شکست‌پذیری حاصل می شود؛ آیه 45 سوره بقره می‌گوید نماز سخت است و بزرگ است مگر بر خاشعان؛ اگر انسان اهل شکست پذیری که از هدایای خداوند شد، باشد در ایمان خود پیشرفت می‌کند./9704/پ202/ح
ارسال نظرات