۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۱۸۷
مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر مشهد:

بهترین عمل، ولایت مداری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد گفت: از امام صادق(ع) سؤال شد که معنی «حیّ علی خَیر العَمل» چیست؟ حضرت فرمود: بهترین عمل، نیکی کردن به فاطمه(س) و فرزندان ایشان است.
بهترین عمل، ولایت مداری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم آشفته، مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع « رمضان فرصت آشنا سازی دل با مقام حضرت علی(ع)» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: روزه بر دو نوع جسم و جان است که روزه جسم ترک کردن خوراک از روی اختیار است و روزه جان، روزه بودن اعضا و جوارح است.

وی ابراز کرد: سعی کنید روزه شما در گرسنگی و تشنگی خلاصه نشود؛ چرا که بهشت برینی که خداوند متعال در قرآن می فرماید: « فادخلی فی عبادی» بهشتی است که با روزه بودن اعضا و جوارح به آن خواهیم رسید و باید از خداوند متعال توفیق آن را بخواهیم.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد افزود: زمانی که توفیق زیارت امام رضا(ع) را پیدا می کنیم باید از امام تشکر کنیم؛ چرا که این مکان مقدس، پاک است و محل رفت وآمد فرشتگان الهی است.

آشفته با اشاره به این که ارزش ماه رمضان به نزول قرآن است، افزود: قرآن دو نزول دفعی و تدریجی دارد که نزول دفعی قرآن در شب قدر بوده است؛ از این رو ارزش ماه رمضان به نزول قرآن است. 

 

ماه رمضان فرصت ترک لذات و شهوات است

وی با اشاره به این که روزه برای بسیاری از بیماری ها خوب است، تصریح کرد: در ماه رمضان ما مهمان خدا هستیم، این ماه فرصت خوبی است برای ترک لذات، شهوات و گناه.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد اضافه کرد: زمانی قدر آب و غذا را می دانیم که تشنه و گرسنه باشیم؛ گرسنگی و تشنگی ما ارزش دارد و ما را به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت می اندازد.

 

آشفته افزود: قرآن را تنها در ماه رمضان نخوانیم؛ بلکه در طول سال ما به قرآن نیاز داریم. قرآن غذای آماده شده الهی است، هر کس گرسنه معارف باشد از این غذا استفاده می کند.

 

وی به فرازی از خطبه پیامبر اکرم(ص) در جمعه آخر ماه شعبان اشاره و تصریح کرد: رسول اکرم(ص) می فرمایند: «اَیُّها الناس اِن اَنفُسَکُم مرْهونه بِاَعْمالِکُم فَفُکُّوها بِاسْتِغْفارِکُم ، ای انسان ها انفس شما به اعمال شما مرهون است با استغفار این دل را و این جان خود را آزاد کنید.»؛ با شست و شوی گناهان خود را از قفس آزاد می کنیم.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد با بیان این که با دهان روزه از گناهان خود استغفار کنید، گفت: روزه گرفتن دل ها را رقیق می کند و تلاوت قرآن نیز در ماه رمضان بسیار ارزش دارد.

 

ماه رمضان، ماه نورانی شدن است

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به ارزش و جایگاه روزه اشاره کرد و افزود: در حدیث قدسی خداوند متعال می فرماید: « الصَّوْمُ لی و انا اَجْزی علیه، روزه برای من است و من جزا می دهم». خداوند برای اعمال دیگری چون نماز و زکات نفرموده من پاداش آن را می دهم اما برای روزه این مهم را بیان کرده است و این نشان از ارزش و جایگاه روزه دارد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد با اشاره به این که ماه رمضان، ماه نورانی شدن است، گفت: در دعای سحر می خوانیم «اَللّهُمَّ اِنّی اَسَئَلُکَ مِنْ نُورِکَ بِاَنْوَرِهِ وَکُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ، خدایا از تو خواهم از تابنده ترین مراتب روشنیت و همه مراتب آن تابنده است خدایا از تو خواهم به تمام مراتب روشنیت».

 

آشفته با خاطر نشان کردن این نکته که باید در ماه رمضان با نفس خود مبارزه کنیم، افزود: ماه شعبان ماه دعا و استغفار و ماه آماده شدن برای ورود به رمضان بود و در ماه رمضان نیز باید خود را آماده کنیم برای شب قدر.

 

وی اضافه کرد: در ماه رمضان باید به فکر نیازمندان باشیم و در افطاری دادن ها اسراف نکنیم. خیلی از افراد جامعه نیازمند هستند؛ از این رو باید دست خیر داشته باشیم.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد گفت: امام کاظم(ع) می فرمایند: « اَما ان اَبدانکم لیس لها ثَمن إلا الجنة فلا تبیعوها بغیرها، برای بدن ها شما بهایی جز بهشت نیست، مراقب باشید به کمتر از آن نفروشید.». باید بهشت را برای خود و هر لحظه خود را برای خانه آخرت آماده کنیم.

 

ماه رمضان، ماه برکت و رحمت است

آشفته افزود: نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه ماه شعبان می فرمایند: « اَیُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْکُم شَهْرُ الله بِالْبَرَکَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه، ای انسان ها به استقبال ماه خدا بروید که به سوی شما گام بر می‌دارد. ماه خدا با برکت و رحمت است.»، برکت بودن ماه رمضان بدین معنا است که خیر ماه رمضان مدام و همیشگی است.

 

وی ادامه داد: رحمت و مغفرت منحصر در آمرزش گناه نیست بلکه خداوند متعال درجات عالی را برای بنده خود عطا می کند. 

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد با بیان این که زمانی که دعا می کنید تنها برای خود دعا نکنید بلکه برای همه دعا کنید، افزود: در دعای ماه رمضان نیز برای همه دعا می کنیم و از خداوند متعال می خواهیم « اَللّـهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اى خدا تو بر اهل قبرها نشاط و شادمانى عطا کن»، اگر برای دیگران  دعا کنیم، دعا در حق خودمان نیز مستجاب می شود. 

 

آشفته به سختی ها و مشکلات دنیا اشاره کرد و گفت: در روایت آمده است که «الدنیا سجن المؤمن؛ دنیا زندان مومن است»؛ اگربر سختی ها و مشکلات دنیا صبر کنید در آخرت سربلند هستید.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد به مقام و جایگاه امیرمؤمنان حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: « لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلى حُبِّ عَلِىِّ ابْنِ أَبى طالِبٍ، لَما خَلَقَ اللّه النّارَ ، اگر همه ى مردم بر محبّت على بن ابى طالب گرد مى آمدند، هرگز خداوند آتش جهنّم را نمى آفرید». کسی که دوست دار حضرت علی(ع) باشد، گناه انجام نمی دهد.

 

وی با بیان این که بهترین عمل، ولایت مداری است، تصریح کرد: از امام صادق(ع) سؤال شد که معنی «حی علی خیر العمل» چیست؟ حضرت فرمود: بهترین عمل، نیکی کردن به فاطمه(س) و فرزندان ایشان است.»./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات