۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۶۷۷۰۴
آیت الله علم الهدی:

اصلاح‌طلبان می‌خواهند استکبارستیزی را از انقلاب جدا کنند/ برخی اصولگرایان با رهبری زاویه پیدا کردند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با بیان این‌که اصولگرایی و اصلاح طلبی موضوعیت ندارد، گفت: تقسیم بندی جدیدی که موضوعیت دارد، این است که دین ابزار باشد یا اصل؛ آن کسی که سیاست را تکلیف شرعی خود می‌داند، تا پای جان ایستادگی می‎‌کند اما کسی که سیاست را محور می‌داند، تا جایی می ایستد که شکم و شهوتش آباد شود.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خراسان که به مناسبت پنجاهمین سالروز شهادت شهدای صورت پذیرفت، گفت: معتقدم که امروز همان طور که در همه مسائل انقلاب نیاز به یک بازخوانی جامع از نهضت امام(ره) داریم، به یک بازخوانی از حزب موتلفه اسلامی یا همان هیأت های مردمی موتلفه هم نیاز داریم.

 

وی افزود: آن چه که امروز، بعد از 50 سال به واسطه مطرح شدن نام افرادی که سرآغاز بزرگ ترین حرکت ضد آمریکایی در کشور شدند و امنیت هژمونی را هم از آمریکا و هم از عمال آن گرفتند، به ذهن ها می رسد، عظمت، بینش، مردانگی و ایمان این شهدا بوده و معمولا صفات برجسته آن ها ذکر می شود که به نظر من مهم نیست؛ آن چه مهم است بازخوانی نسبت به حادثه آن روز است، چرا که همه شهدا خصائلی داشتند اما جریان ترور حسنعلی منصور و حرکتی که آن ها نشان دادند باید بررسی شود.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید مجدد بر این که شکل گیری مؤتلفه اسلامی به بازخوانی نیاز دارد، اظهار داشت: پس از 15 خرداد 42 که امام(ره) یک سال در زندان بودند، نظام به این نتیجه رسید که حرکت تمام شده و دیگر کسی به دنبال امام(ره) نمی افتد و روزی که ایشان را از قیطریه آزاد کردند، ساواک به شاه اطمینان داد که حتی اگر امام(ره) در قم هم سخن بگوید، کسی به دنبال وی راه نخواهد افتاد و برخی از پیروان آن ها را هم می شناسد که اگر حرکتی داشته باشند، آن ها را خفه می کند.

 

سلب امنیت از هژمونی آمریکا کار مهم شهدای مؤتلفه بود

آیت الله علم الهدی گفت: حرکتی که شهدای مؤتلفه در آن زمان انجام دادند و حسنعلی منصور را ترور کردند، امنیت را از شاه و آمریکا گرفتند، هرچند کشتن حسنعلی منصور خودش خیلی مهم نبود و وقتی این شهدا به مشهد آمدند تا برای ترور وی از آیت الله میلانی حکم بگیرند، مرحوم آقای میلانی فرمودند «من شاه را کافر حربی می دانم و برای ترور ایشان حکم می دهم»، اما برای کشتن حسنعلی منصور حکم نداده بودند چرا که معتقد بودند بدتر از او بر سر کار می آید؛ بنابراین خود این ترور خیلی مهم نبود.

 

وی اهمیت اقدام شهدای مؤتلفه را در سلب امنیت از شاه دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این که آمریکا 40 هزار مستشار آمریکایی در کشور ما داشت و به تعبیر خودشان شاه روسپی آن ها بود، می دیدند که هژمونی آن ها امنیت ندارد و این کار مهم شهدای مؤتلفه بود.

 

نهضت شاه ستیزی و آمریکا ستیزی امام راحل با شهادت شهدای مؤتلفه آغاز شد

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ترور حسنعلی منصور به دست شهدای مؤتلفه، مرحله جدیدی را در نهضت امام خمینی(ره) ایجاد کرد، گفت: نهضت شاه ستیزی و آمریکا ستیزی امام(ره) از این لحظه شروع شد و این شهدا در زمان مسأله کاپیتولاسیون شهید شدند، این نشان می دهد که بر خلاف گفته برخی، استکبارستیزی از قبل انقلاب شروع شده است و به همین خاطر جزو اصول انقلاب است و روی آن ایستاده ایم.

 

آیت الله علم الهدی افزود: همان موقع عده ای تحلیل شان این بود که این شهدا حسنعلی منصور را کشتند و خودشان هم شهید شدند و در واقع به ازای یک نفر چهار نفر کشته دادیم، اما در همان زمان تحلیل سیاستمداران و محافل مبارزاتی این بود که این اقدام، سرفصل دومی در نهضت امام(ره) بود و بحث ایشان از «امر به معرف و نهی از منکر» و «جلوگیری از بی بند و باری» وارد عرصه شاه ستیزی و آمریکا ستیزی شد.

 

وی تأکید کرد: انتظار ما از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی در تهران این است که این بازخوانی ها را که محور حرکت امروز ما است، روی کار بیاورند.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به برگزاری گردهمایی روز گذشته اصلاح طلبان در یکی از تالارهای مشهد مقدس، گفت: بحث آن ها این است که استکبارستیزی و آمریکا ستیزی در انقلاب مطرح نبوده است؛ نه آن سخنران و نه آن حزب، اهمیت صحبت کردن ندارند، مهم این است که آن حزب به دنبال برانداختن استکبار ستیزی در کشور هستند؛ در این جا متولی درجه یک استکبار ستیزی در نظام که مؤتلفه اسلامی است نباید نگاه کند تا عده ای استکبارستیزی را از انقلاب جدا کنند؛ مؤتلفه ای که بر سر استکبارستیزی شهید داده اند نباید از کنار این مسأله بی تفاوت بگذرند.

 

مؤتلفه اسلامی تولیت خود در استکبارستیزی را تثبیت کند

آیت الله علم الهدی با بیان این که امروز در همه جای دنیا «مرگ بر آمریکا» می گویند، تصریح کرد: مؤتلفه اسلامی و شورای مرکزی آن باید تولیت خود را تثبیت کرده و جلوی کسانی که می خواهند استکبارستیزی را نکته فرعی انقلاب قرار دهند بایستد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تقسیم بندی اصلی موجود در تمام جریان های سیاسی ایران، اعم از اصولگرایی و اصلاح طلبی را در رابطه دین با سیاست دانست و اظهار داشت: این تقسیم بندی در سیاست کشور ما دو جایگاه دارد، یکی این که سیاست فرع بر احکام و واجبات الهی است، و جایگاه دیگر این که سیاست اصل بوده و باید دین را در اختیار سیاست و به عنوان ابزار آن قرار داد.

 

اصل گرایی را قبول دارم، نه اصولگرایی

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که تقسیم بندی مذکور از ابتدای انقلاب وجود داشت، افزود: روزی که امام(ره) قیام کردند و نهضت ایشان شروع شد، در میان جریان های سیاسی که ابراز دینداری می کردند، جبهه ملی و نهضت آزادی نیز بودند که دین را برای پیشرفت سیاسی ابزار می کردند و با عنوان دین از مظلوم دفاع کرده و با ظالم می جنگیدند اما سیاست برای آن ها موضوعیت داشت.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که مؤتلفه در برابر جبهه ملی و نهضت آزادی قد علم کرد، گفت: این جریان که دین اصل باشد و در سیاست به عنوان تکلیف شرعی عمل می کنیم را هیأت های مؤتلفه در کنار امام(ره) راه انداختند.

 

وی تصریح کرد: من اصولگرایی را قبول ندارم، اصل گرایی را قبول دارم؛ تمام اصول ما حول اصل ولایت فقیه است و امام(ره) فرمود «ولایت فقیه بر تمام اصول اسلام مقدم است»؛ از همین رو برای ما اصل گرایی مهم است.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خیلی از جریان های اصولگرایی با مقام رهبری زاویه پیدا کردند؛ این ها همان کسانی هستند که در عمق بینش شان سیاست موضوعیت دارد و دین ابزار سیاست است.

 

امروز اصلاح طلبی و اصولگرایی موضوعیت ندارد

آیت الله علم الهدی ادامه داد: امروز اصولگرایی و اصلاح طلبی موضوعیت ندارد، تقسیم بندی جدیدی که موضوعیت دارد، این است که دین ابزار باشد یا اصل؛ آن کسی که سیاست را تکلیف شرعی خود می داند، مانند شهدای مؤتلفه تا پای جان در سیاست می ماند؛ کسی که می گوید سیاست برای من محور است، تا جایی در سیاست می ایستد که شکم و شهوتش آباد شود اما کسی که آن را تکلیف شرعی بداند جز خدا در سیاست چیز دیگری را در نظر ندارد و تا پای شهادت پیش می رود.

 

وی اظهار کرد: همان طور که هیأت های مؤتلفه 50 سال پیش در کنار امام ایستاده و سیاست را تکلیف شرعی خود معرفی کردند، حزب مؤتلفه نیز که وارث هیأت های مؤتلفه است، باید این اصل را محور کار خود قرار دهد.

 

مؤتلفه اسلامی نسبت به جذب جوانان حزب اللهی مسؤول است

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه یادآور شد: مجسمه شهیدان صفار هرندی و نیک نژاد و بخارایی، همین بچه حزب اللهی های کف خیابان هستند که سینه چاک اند و پای همه چیز می ایستند؛ شهدای جبهه های ما هم از همین جوان ها بودند که دست به این حرکت بزرگ زدند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: بنده معتقدم امروز یکی از رسالت هایی که آقایان در مؤتلفه باید احساس کنند، این است که این صفارهرندی ها و نیک نژادها و بخارایی های کف خیابان را سازماندهی کرده و از ظرفیت آن ها استفاده کنند.

 

وی در پایان گفت: دشمن اصلی ما آمریکا و استکبار است و با عناوین مختلف از هر ظرفیتی در کشور برای اهداف خود استفاده می کند؛ باید حواسمان را جمع کنیم که ظرفیت ما به استخدام آمریکا در نیاید؛ حزب مؤتلفه اسلامی نسبت به این جوانان حزب اللهی که در خیابان ها هستند مسؤولیت دارد./820/پ201/ف

ارسال نظرات