۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۶۵۹۵۶
کارشناس احکام فقهی مطرح کرد؛

قرائت اذان و اقامه در چه زمان‌هایی ساقط می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که تابعیت مأموم از امام جماعت حکم اذان و اقامه را از دوش مأموم ساقط می‌کند، گفت: در پنج جا لازم نیست که اذان و اقامه که بر آن تأکید زیادی شده است قرائت شود.
اذان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، ظهر امروز در بیان احکام میان نماز ظهر و عصر در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که تابعیت مأموم از امام جماعت حکم بیان اذان و اقامه را از دوش او ساقط می‌کند، گفت: در پنج جا لازم نیست که اذان و اقامه که بر آن تأکید زیادی شده است قرائت شود.

 

وی افزود: بر قرائت اذان و اقامه در نماز تأکید زیادی شده و به انسان سفارش شده است قبل از شروع نماز اذان و اقامه را قرائت کند اما در پنج جا قرائت نماز و اقامه از دوش انسان ساقط می‌شود.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد اضافه بر نماز جماعت که لازم نیست اذان و اقامه ذکر شود در مواقعی که وارد مسجد می‌شویم و می‌بینیم نماز جماعت تمام‌شده ولی صف‌ها به هم نخورده است برای اقامه نماز خود لازم نیست اذان و اقامه را تکرار کنیم.

 

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: همچنین در نمازهای مستحبی لازم نیست اذان و اقامه برای نماز ذکر شود.

 

وی بابیان این‌که برای نماز میت هم ذکر اذان و اقامه لازم نیست، گفت: در نمازهای واجبی که یومیه نیستند مانند نماز آیات و نماز طواف هم ذکر اذان و اقامه لازم نیست.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: وقتی‌که نماز ما در آستانه قضا شدن است و برای اذان و اقامه فرصت نداریم ذکر اذان و اقامه لازم نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که خداوند تمامی دستورات دین را برای صلاح انسان برقرار کرده است، ادامه داد: خداوند با ذکر اذان و اقامه در نماز می‌خواهد فلسفه آفرینش انسان را به او یادآوری کند تا اگر انسان در اثر غفلت دچار فراموشی شد به یاد آورد که برای چه به این جهان آمده و در این جهان چه وظیفه‌ای دارد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که والدین باید در خانه اذان و اقامه را با صدای بلند برای فرزندان خود یادآوری کنند، ادامه داد: خانه‌ای که در آن اذان و اقامه ذکر شود بهترین مکان برای به یادآوردن نعمت بندگی خداوند است./837/پ202/ی

ارسال نظرات