۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۶۴۹۷۹
استاد دانشگاه تهران:

راه مقابله با افراط گرایی بازاندیشی در فکر است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران گفت: بسیاری از افراطی گری ها ریشه فکری دارد که در همبستگی با ریشه های اجتماعی، بحران به وجود می آورد و راه حل مقابله با آن بازاندیشی در فکر است.
حجت اسلام داود فيرحي، استاد دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت اسلام داود فیرحی، استاد دانشگاه تهران امروز سه شنبه 12 خردادماه در نهمین همایش سیاست خارجی امام خمینی(ره) نفی خشونت و افراط گرایی که در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد، با اشاره به بسیاری از افراطی گری‌ها ریشه فکری دارد که در همبستگی با ریشه های اجتماعی، بحران به وجود می‌آورد و راه‌حل مقابله با آن بازاندیشی در فکر است.

 

وی در ادامه افزود: هیچگاه هیچ کشوری نمی‌تواند در حوزه سیاست خارجی و داخلی استانداردی دو گانه داشته باشد به این معنی که در داخل منادی اقتدار و در حوزه بین‌الملل منادی دموکراسی باشد.

فیرحی امکان ارجاع برخی امور داخلی و حتی سیاست خارجی به مردم از طریق رفراندوم را از دیگر نتایج تئوری امام خمینی(ره) عنوان کرد و اظهار داشت: در ادبیات امام هیچ منعی نیست که مسائل مهم اختلافی را به مردم ارجاع دهند.


فیرحی افزود:‌ خطابه‌های قانونی ایشان که برای اولین بار فقهای ما تحت عنوان حقوق عمومی آن را مطرح کردند در حوزه عمومی منجر به وضع قانون و قراردادهای اجتماعی شد که امام خمینی(ره)‌ بر آن تاکید داشتند.


وی افزود: امام خمینی(ره)‌ می‌فرمودند هر انسانی و جامعه‌ای باید حقوق خودش را اعاده کند و حق دخالت در جامعه دیگر را ندارد، بلکه هر جامعه موظف است شریعت را خودش اجرا کند و شریعت را بر عهده مردم و جامعه گذاشتند.


این استاد دانشگاه افزود: ‌طبق این نظریه همه مسلمانان مو
ظفند خودشان در جامعه احکام شرعی را اجرا و‌ حاکمانی را انتخاب کنند و این موضوع ربطی به جامعه دیگر ندارد.

 

وی افزود: امام خمینی(ره)‌ برای نخستین بار از دموکراسی و حقوق و همچنین شریعت و دموکراسی صحبت کرد که چندین نتیجه به همراه داشت.


فیرحی ادامه داد: بر این اساس کسی حق ندارد اولا به بهانه اجرای شریعت در جامعه دیگر دخالت کند و دوم اینکه حکومت اصل نیست، بلکه ابزاری مردمی است برای اجرای شریعت و حقوق عمومی اصالت را به دولت نمی‌دهد.


وی در پایان افزود:‌ سومین موضوع آن است که هر جامعه‌ای وظیفه مستقل خود را دارد و چهارم مردم‌گرایی و تکثر حکومت هاست و پنجم امکان ارجاع برخی امور داخلی و سیاست‌های خارجی به مردم از طریق رفراندوم است و ششم اصل عدم مداخله که در ادبیات و نظریه امام خمینی(ره)‌ با موضوع خطابه های قانونی عنوان می‌شد./817/پ202/ح

ارسال نظرات