۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۹۵۳
ویژه مراکز حوزوی و دانشگاهی؛

درسنامه امام شناسی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «درسنامه امام شناسی» به همت پژوهشگر حوزه علمیه مشهد تألیف شد.
امام شناسي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مهدی مقامی، عضو گروه علمی کلام اسلامی مدرسه علمیه عالی نواب از چاپ کتاب جدید خود با نام «درسنامه امام‌شناسی»، خبر داد.

 

 وی افزود: هدف از نگارش این کتاب، پر کردن خلاء متن آموزشی در ارتباط با امامت برای سطوح میانی حوزه و دانشگاه بود، زیرا بیشتر کتاب‌های مربوط به امامت، با نگاه آموزشی نوشته نشده‌اند، اگرچه در ارتباط با امامت آثار بسیار خوب و متقنی داریم اما یا خیلی مفصل و حجیم‌ هستند، یا جامعیت در مباحث امامت ندارند، یا در رویکرد به پردازش مباحث و نحوه تبیین مباحث امامت شاخصه‌های لازم را ندارند و یا آموزشی نیستند.

 

 حجت الاسلام مقامی تأکید کرد: در این نوشتار سعی شده است به تمام این چالش‌ها و کاستی‌ها توجه شده و به نیازهای علاقه‌مندان در ارتباط با موضوع امامت پاسخ  داده شود؛ جامعیت در مباحث امامت خاصه و عامه، تجمیع مباحث امامت عامه و امامت خاصه، تبیین قرآنی و عقلی مباحث امامت، نقد و بررسی مهم ترین شبهات در موضوع امامت و نیز توجه ویژه به موضوع مهدویت و تبیین مبحث انتظار فرج از وجوه تمایز این اثر با دیگر آثار مشابه است.

 

عضو گروه علمی کلام اسلامی مدرسه علمیه عالی نواب در پاسخ به این سؤال که مشخصا این کتاب برای چه مخاطبانی نوشته شده است، گفت: همانطور که در مقدمه کتاب نیز آمده، مخاطب این کتاب طلاب سطح 2و3 حوزه، دانشجویان دانشکده الهیات و دین‌پژوهان مراکز تخصصی و آموزشی هستند.

 

وی همچنین در خصوص مدت نگارش کتاب، تصریح کرد: پژوهش و فیش‌برداری کتاب به بیش از هشت سال پیش می‌رسد ولی نزدیک به دو سال پیگیر تدوین و تنظیم مباحث بودم و در این مدت این کتاب توسط بیش از هفت نفر از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

 

حجت الاسلام مقامی افزود: از جمله این اساتید می توان به حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، حجت‌الاسلام نقی‌زاده، دکتر کهنسال، حجت‌الاسلام سابقی، حجت‌الاسلام صاحب‌الامری و حجت‌الاسلام محمدزاده اشاره کرد.

 

عضو گروه علمی کلام اسلامی مدرسه نواب ادامه داد: این کتاب دارای 16 درس است که شامل مباحث امامت عامه و امامت خاصه می‌شود، از تعریف امامت شروع و با مبحث انتظار امام مهدی(عج) پایان می‌یابد و عناوین دروس آن عبارت است از تعریف و قلمرو امامت، ضرورت امامت، عصمت امام، علم امام، افضلیت امام، منصوص بودن امام، ادلّه‌ انتصاب امیر مؤمنان، اثبات امامتِ امامان دیگر، اعتقاد و اثبات مهدویت، غیبت، ظهور و انتظار.

 

وی یادآور شد: سعی شده این اثر کمترین اشکالات را داشته باشد، در عین حال از همه اساتید و پژوهشگران تقاضا می‌شود چنانچه با اشکالی در این نوشتار روبه‌رو شدند آن را با پست الکترونیک maqami57@gmail.com و یا تلفن 38542325 در میان بگذارند تا در ویرایش‌های بعدی این اثر اعمال شود./930/د101/ب5

 

ارسال نظرات