۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۲۶۳۷۷۳
استاد حوزه علمیه:

ارتباط با خدا و کسب علم، جوان را گناه دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که جوان باید با ارتباط با خدا و کسب عِلم خود را از گناه دور کند، گفت: ازدواج مهم‌ترین امری است که جوان را بیمه و ارتباط او با خدا و علم را تا حد زیادی تضمین می کند.
حجت الاسلام هادي خالصي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام هادی خالصی، استاد حوزه علمیه چهار شنبه شب در مراسم ستاد قالی شویان فین کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که از امام باقر(ع) روایت است که جوان باید در یکی از دو حالت عالم یا متعلم دیده شود، گفت: اگر جوانان عمر خود را به این شکل نگذرانند کوتاهی کرده اند.

 

وی افزود: اگر عمر جوان ضایع شود به گناه کشیده می شود، از این رو جوانی که به دنبال کسب علم نباشد و برنامه ای برای خود در نظر نگرفته باشد، به گناه خواهد افتاد.

 

حجت الاسلام خالصی با اشاره به این که دوران جوانی بهترن زمان برای کسب علم و تفکر است، گفت: بزرگترین مشکلات جوانان زمانی شروع می شود که بیکار باشند، از این رو امام باقر(ع) می فرماید من دوست دارم جوان در علم و دانش فرو رفته باشد.

 

استا حوزه علمیه گفت: شایسته نیست جوانان علم را کسب کرده باشند، اما در مسائل دینی اطلاعات کافی نداشته باشند، از این رو امام محمد باقر(ع) می فرماید اگر جوان شیعه ای را ببینم که احکام را بلد نیست، او را ادب خواهم کرد.

 

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به مسایل دینی با اشاره به این که یکی از وظایف جوانان و خانواده های آنها این است که در جوانی برنامه ریزی علمی داشته باشند تا به انحراف کشیده نشوند، گفت: جوان باید رابطه خود با خدا را زیاد کند، چرا که ابزار گناه و انحراف بسیار زیاد است.

 

حجت الاسلام خالصی با اشاره به این که از امام محمد باقر(ع) روایت است خداوند جوان تائب را دوست دارد، افزود: توبه یعنی بازگشت به سوی پروردگار، بنابراین برای اشتباهات غیر گناه هم می توان توبه کرد، چرا که برخی مواقع ما گناه نمی کنیم اما از یاد خدا غافل هستیم.

 

به گفته وی، اگر در جوانی با خدا ارتباط داشته باشید بیمه می شوید، از این رو جوانان باید با مراسم های مذهبی و هیأت آشنا باشند، چرا که روایت است فضیلت عبادت در جوانی نسبت به پیری مانند فضیلت پیامبران نسبت به سایر مردم است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که در روایت آمده است شخصی که در جوانی بر هوای نفس خود غلبه کند، نزدیک است که به مقام پیامبران برسد، گفت: برای جلوگیری از لغزش و گناه، ارتباط با خدا و فراهم کردن حضور جوانان در مراسم های مذهبی لازم است.

 

جوانی که ازدواج نکند نمی تواند دانشمند شود

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به مسایل دینی یکی دیگر از راه های دوری جوانان از گناه را رفع نیازهای ذاتی و غریزی آنها دانست و گفت: جوان باید خود را از گناه دور کند و با علم ارتباط دهد و اهل توبه و وقار باشد، از این رو در روایت آمده است که بهترین جوانان شما کسانی هستند که مانند پیرمردها باشند.

 

حجت الاسلام خالصی افزود: مانند پیرمرد بودن یعنی این که ادب، رفتار، وقار و شخصیت جوان به جا و از پوشش مناسبی بر خوردار باشد و بدترین پیرمردها آنهایی هستند که در پیری ادای جوانان را در می آورند و ضد ارزش عمل می کنند.

 

به گفته وی، ازدواج مهم ترین امری است که جوان را بیمه می کند و ارتباط او با خدا و عِلم را تا حد زیادی تضمین می کند، از این رو در روایت آمده است که هیچ جوانی در اول جوانی ازدواج نکرد، مگر آن که شیطان ضجه زد که او با ازدواج دو سوم دین خود را از من حفظ کرد.

 

استاد حوزه علمیه با سفارش به فراهم کردن شرایط برای ازدواج جوانان، تأکید کرد: جوانی که ازدواج نکند نمی تواند دانشمند شود، چرا که شیطان به دنبال انحراف او است، از این رو شایسته است که جوان ارتباط با خدا داشته باشد، ارتباط با عِلم داشته باشد و سعی کند با ازدواج خود را از معاصی حفظ کند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات