۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۶۲۹۴۶
در نشستی خبری تشریح شد؛

عربستان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در خاورمیانه

خبرگزاری رسا ـ با حضور اصحاب رسانه و مسؤولان مرکز دانشجویی حقوق بشر، نشستی درباره نقش عربستان در نقض حقوق بشر در خاورمیانه در محل خبرگزاری تسنیم تهران برگزار شد.
عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری عربستان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر با حضور محمد واحدی مسؤول مرکز دانشجویی حقوق بشر(صلح زیبا)، محمدحسین مرزه معاون امور بین‌الملل و دبیر کارگروه کشورهای عربی مؤسسه صلح زیبا و محمدصادق فغفوری مسئول مرکز پژوهش‌های مؤسسه صلح زیبا، ظهر امروز یک‌شنبه سوم خرداد، در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم واحدی ضمن تقدیر و تشکر از رسانه برای حضور و پوشش این نشست، گفت: مرکز دانشجویی حقوق بشر(صلح زیبا) با رصد وضعیت حقوق بشر در منطقه و تهیه گزارشات حقوق بشری در مورد عراق، سوریه، یمن، عربستان و چند کشور دیگر فعالیت می‌کند و در این مسیر شکایتی را بر علیه آمریکا در دادگاه لاهه تنظیم کرده است، این مرکز در حوزه کاری خود فعالیت‌های ضد بشری عناصر گروهک داعش و رژیم سعودی را نیز رصد می‌کند.

 

وی با قرائتی بخشی از بیانیه این مرکز، افزود: امروز در عربستان ما شاهد نقض آشکار حقوق زنان، عدم آزادی‌های مدنی و نفوذ بخش کوچکی از طبقه ثرومتمند به حاکمیت این کشور بدون رای‌گیری هستیم، در عربستان چیزی به عنوان آزادی بیان وجود ندارد، بیشتر زندانیان سیاسی حتی تفهیم اتهام نشده‌اند و بدون دادگاه دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، در بخش اندیشمندان عربستانی نیز، اکثر نویسندگان مجبور به مهاجرت از عربستان شده‌اند، رژیم سعودی در سال‌های گذشته با حمایت مالی از گروهک داعش و حمله به یمن جنایت بشری انجام داده است،جنایاتی که می‌تواند در دادگاه‌های بین المللی بر علیه آن اقدام شود، اقدامات متجاوزانه عربستان در کشور یمن نیز در سال‌های اخیر بسیار محرز بوده و در مقابل جبهه مردمی شکل گرفته در یمن ایستاده است، به‌طور کل می‌توان گفت رژیم سعودی با بهانه مبارزه با تروریسم، بر سر زنان و کودکان بمب می‌اندزد و تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

 

در ادامه این نشست، فغفوری با بیان این‌که قضیه یمن یک ماجرای کاملا سیاسی است، گفت: مسؤولان عربستانی از قدیم معتقد بودند که یمن تضعیف شده می‌تواند، سبب قدرت عربستان شود و یمنی که به قدرت برسد، موجبات ضعف عربستان را فراهم می‌کند.

 

وی افزود: اقدامات صورت گرفته از سوی عربستان در منطقه تنها با هدف ایجاد حکومت‌های سلفی مرتجع صورت می‌گیرد، اقداماتی مانند حمله به کشور مستقل یمن که از نظر حقوقی کاملا محکوم است و هیچ نهاد بین‌المللی مجوزی برای این حمله صادر نکرده است.

 

این فعال دانشجویی در پایان با اشاره به تبعات حقوقی جنایت‌های عربستان در منطقه، گفت: مشکلاتی که امروز از سوی رژیم سعودی برای کشتی کمک‌رسانی امداد ایران ایجاد می‌شود، در تمامی دادگاه‌ها قابل پی‌گیری است، همان‌‌گونه که سایر اقدامات ضد بشردوستانه عربستان قابلیت پی‌گیری را دارد و تبعات آن قطعا متوجه رژیم سعودی خواهد شد.

 

در پایان این مراسم مرزه با قرائت بیانیه عربی این نشست، کارهای انجام شده از سوی این مرکز دانشجویی و اقداماتی که رژیم سعودی در منطقه انجام داده است را به حاضرین تشریح کرد.

 

گفتنی است، متن فارسی و کامل این بیانیه به‌همراه ترجمه عربی آن فردا چهارم خرداد در سایت مرکز دانشجویی حقوق بشر(صلح زیبا ) منتشر خواهد شد./856/پ202/ح

ارسال نظرات