۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۵۹۱۴۱
هجدهم اردیبهشت ماه؛

آزمون تخصصی حافظان قرآن در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: جمعه هفته جاری آزمون دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در استان به همت این نهاد برگزار می شود.
آزمون تخصصي حافظان قرآن كريم

حجت الاسلام عباسعلی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری آزمون مدرک تخصصی حافظان قرآن در استان خبر داد و گفت: مرحله نخست دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در استان جمعه، هجدهم اردیبهشت ماه، همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

 

وی با بیان این که در آزمون مزبور قرآن آموزان و حافظان قرآن شهرستان های هشت گانه استان برای دریافت مدرک تخصصی رقابت می کنند، خاطرنشان کرد: مرحله نخست آزمون دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی به صورت متمرکز به میزبانی بجنورد و در محل دارالقرآن این شهر برگزار می شود.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به این که آزمون مدرک تخصصی حافظان قرآن هر سال در چهار مرحله به همت نهاد دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، افزود: شش هزار و 190 نفر برای شرکت در آزمون مرحله نخست دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اعلام آمادگی کرده اند.

 

به گفته وی، از این تعداد چهار هزار و 861 نفر معادل 78.52 درصد کل شرکت کنندگان را قرآن آموزان و حافظان قرآن خواهر و هزار و 329 نفر معادل 21.48 درصد شرکت کنندگان را حافظان قرآن برادر تشکیل داده اند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به این که آزمون روز جمعه در 38 حوزه امتحانی استان های مختلف کشور برگزار می شود، یادآور شد: آزمون مرحله نخست دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در رشته‌های حفظ پنج، 10، 20 و 30 جزء قرآن برگزار خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: در این آزمون از تعداد کل شرکت کنندگان دو هزار و 455 نفر در رشته حفظ کل، 883 نفر در رشته حفظ 20 جزء، ‌هزار و 745 نفر در رشته حفظ 10 جزء و ‌هزار و 107 نفر نیز در رشته حفظ پنج جزء ثبت نام و اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی خراسان شمالی افزود: این آزمون برای قرآن آموزان و حافظان قرآن این استان صبح جمعه در بجنورد، بلوار دهخدا، دهخدای دو، دارالقرآن و العترت خراسان شمالی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به این که ثبت نام شرکت در دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از پانزدهم فروردین ماه امسال از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شده و تا بیست و پنجم فروردین‌ماه ادامه داشت، اضافه کرد: آزمون این طرح در مجموع در سه مرحله برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: آزمون مرحله دوم طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که آزمون شفاهی حفظ است، از یکم تا 31 شهریورماه در سراسر کشور برگزار می شود و آزمون مرحله سوم آن هم که شامل ترجمه و مفردات بوده و برای برگزیدگان آزمون مرحله دوم این طرح است، ششم دی‌ماه 94 برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام خادمی تصریح کرد: آن دسته از حافظان ممتاز قرآن کریم که بتوانند حداقل 150 نمره از مجموع 180 نمره مرحله سوم را کسب کنند این مجوز را خواهند یافت تا با ارائه مدارکی دال بر 10 سال سابقه تدریس به حافظان قرآن کریم آن را به تأیید شورای کارشناسی طرح برسانند و در فرصتی شش ماهه، خود را برای شرکت در آزمون مرحله چهارم طرح و کسب درجه «استاد حفظ» قرآن کریم آماده کنند.

 

وی با بیان این که آزمون مرحله چهارم نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن نیز هنوز برگزار نشده و این آزمون نیز همزمان با مرحله چهارم دهمین دوره طرح سال آینده برگزار می‌شود، افزود: متقاضیان اخذ این مدرک با شرکت در آزمون تستی ـ تشریحی مرحله چهارم طرح و پاسخ به سؤالاتی در زمینه تفسیر و علوم قرآن در صورت کسب حداقل 75 نمره از 100، می‌توانند مدرک استادی حفظ قرآن و یا به عبارتی مدرک تخصصی درجه یک حفظ قرآن را دریافت کنند.

 

گفتنی است، در حال حاضر در استان خراسان شمالی افزون بر 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر است.

 

همچنین در این استان 34 مؤسسه قرآنی مردمی فعالیت می کنند که از این تعداد دو مؤسسه سطح یک، 22 مؤسسه سطح دو و 10 مؤسسه نیز سطح سه هستند.

 

افزون بر این در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی 121 خانه قرآن فعال است که از این تعداد 102 خانه قرآن در مناطق روستایی و 19 خانه قرآن نیز در شهرها مشغول فعالیت های آموزشی و قرائت قرآن کریم هستند./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات