۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۵۹۱۴۰
به همت مرکز موضوع شناسی احکام فقهی؛

ششمین همایش رؤیت هلال برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور ارشد رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی گفت: ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال با ریاست دکتر ولایتی و در راستای بررسی مسائل مستحدثه نجومی مربوط به استهلال فردا در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار می‌شود.
حجت الاسلام محمد کياني استهلال ماه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال ظهر امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد کیانی، دبیر اجرایی همایش و مشاور ارشد رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در این مرکز برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام کیانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ضرورت موضوع شناسی در فقه اظهار داشت: همان طور که آزمایشگاه، رادیولوژی و ام آر آی به پزشک در تشخیص بیماری و مداوای آن کمک می کنند مرکز موضوع شناسی احکام فقهی هم می تواند به فقها برای شناسایی موضوعات و استنباط احکام کمک کند.

 

وی ادامه داد: عبادات بر پایه اوقات خاصه استوار بوده و راه شناسایی بخشی از این اوقات شرعی، رؤیت هلال ماه است؛ از این رو مرکز موضوع شناسی احکام فقهی اقدام به بررسی مسائل مستحدثه نجومی مربوط به استهلال کرده است.

 

مشاور ارشد رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: این مرکز با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام به برگزاری همایش بین المللی فقهی و نجومی رؤیت هلال در سال آینده کرده است.

 

وی افزود: مبحث افق مشترک یکی از مباحث مربوط به اوقات شرعی است که مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در همین راستا تحقیقات کارشناسی خود را در رابطه با رؤیت هلال با چشم مسلح و غیر مسلح آغاز کرده است.

 

حجت‌الاسلام کیانی تأکید کرد: مرکز نامبرده بر اساس تحقیقات کارشناسی خود، ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم را به همراه نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی و نجومی رؤیت هلال برگزار می‌کند.

 

وی افزود: این همایش فردا پنج‌شنبه با ریاست دکتر ولایتی و با محوریت مقالات ارسالی اندیشمندان حوزوی در مجتمع یاوران مهدی جمکران برگزار می‌شود.

 

مشاور ارشد رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله سبحانی نیز مقاله خود را برای همایش رؤیت هلال و تقویم ارسال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این همایش که با حضور 250 نفر از فرهیختگان عرصه نجوم و فقه برگزار می‌شود، از 6 مقاله برتر علمی نجومی و 3 مقاله برتر فقهی نجومی تقدیر می‌شود.

 

وی ابراز کرد: در همایش نامبرده آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور به ایراد سخن درباره اهمیت وقت و رؤیت هلال خواهد پرداخت.

 

حجت‌الاسلام کیانی با اشاره به این‌که پیام تصویری حضرت آیت‌الله سبحانی در این همایش پخش خواهد شد، گفت: دکتر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه همایش به ایراد سخن می‌پردازد.

 

وی عنوان کرد: برگزاری کرسی نظریه پردازی با محوریت نظریه جدید فقهی «وحدت رویه در تقویم اسلامی و رؤیت هلال» از سوی حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی از دیگر برنامه‌های این همایش است.

 

مشاور ارشد رییس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم برای نخستین بار دوره آموزش «هلال و وقت» را به صورت مجازی برای طلاب و روحانیان سطوح عالی برگزار کرده است که علاقه مندان به مطالعه فراخوان این دوره می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی به نشانی www.mozooshenasi.ir مراجعه کنند.

 

وی در پایان گفت: همچنین درس خارج رؤیت هلال با رویکرد موضوع شناسی استهلال از سوی آیت الله مؤمن در حال برگزاری است که این امر نیز از ابداعات حوزه علمیه قم است.

 

شایان ذکر است، عناوینی همچون «مباحث نجومی و فقهی رؤیت هلال»، «مباحث تقویم»، «ابعاد نجومی و فقهی اوقات شرعی»، «ابعاد اجتماعی و فرهنگی تقویم، رؤیت هلال و اوقات شرعی» و «مباحث مربوط به قبله یابی» از جمله محورهای مقالات ارسالی این همایش است./997/پ201/ف

ارسال نظرات