۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۵۸۸۶۲

300 عنوان کتاب حاصل تلاش شیخ صدوق

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: شیخ صدوق از شخصیت های برجسته جهان تشیع است که در همان سن کودکی به مقامات علمی دست پیدا کرد.
حجت الاسلام جعفري امام جمعه کوهبنان

حجت الاسلام عباس جعفری، کارشناس مسائل دینی و مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، که به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق صورت گرفت، با اشاره به شخصیت والای این عالم جهان تشیع عنوان کرد: شیخ صدوق، در همان سن کودکی به مقامات علمی زیادی دست پیدا کرد و در طول عمر خود از محضر بیش از دویست تن از علمای زمان خود استفاده کرد.

 

امام جمعه شهرستان کوهبنان افزود: از شیخ صدوق بیش از 300 عنوان کتاب پر بار، به دست ما رسیده که از جمله می توان به خصال، امالی، عیون اخبار الرضا، علل الشرایع و من لا یحضره الفقیه، یکی از کتب اربعه شیعه که در آن بالاتر از 6000 حدیث آمده است، اشاره کرد.

 

حجت الاسلام جعفری یادآور شد: شیخ صدوق در اوایل دوران جوانی به اجتهاد دست پیدا کرد و سرآمد و خاص عام شد و بیش از 200 تن از دانشمندان و حدیث شناسان آن زمان، از جمله شیخ مفید، سید مرتضی و محمد بن بابویه قمی از حلقه درس او بهره بردند.

 

وی خاطرنشان کرد: پدر شیخ صدوق، علی بن حسین بابویه صاحب فرزند نمی شد و پس از استغاثه به حضرت ولی عصر (عج) امام زمان، خود وعده تولد و فقاهت وعلم این عالم بزرگوار را دادند.

 

حجت الاسلام جعفری تشریح کرد: در سال 1338 هجری یعنی حدود 957سال پس از ارتحال شیخ صدوق باران شدیدی در شهر ری باریدن گرفت که سیلابی جاری شد و بسیاری از خانه ها  و مکان ها تخریب شد از جمله آب قبر شیخ صدوق را خراب کرد و بدن ایشان نمایان شد، اما در میان تعجب همگان بدن ایشان به طور کامل سالم بود، که حتی حنای روی دست ایشان هنوز از بین نرفته بود.

 

وی ادامه داد: شیخ صدوق، در طول عمر با برکت خود به شهرهای مختلفی چون ری، بلخ، مشهد و بغداد سفر کرد و منشأ خیرات و برکات زیادی شد و در آخرین سفر خود به دعوت مردم ری، به این شهر سفر کرد و در سال 381 هجری در همان شهر  چشم از جهان فرو بست و در محلی که امروز به نام ابن بابویه معروف است مدفون شد.

 

امام جمعه کوهبنان در پایان ابراز داشت: مردم به خصوص طلاب و فضلای حوزه علمیه نباید آثار این عالم بزرگوار را به دست فراموشی بسپارند بلکه باید حلقه های درس آزادی برای شناخت شخصیت و آثار او برگزار شود./1330/ت302/س

ارسال نظرات