۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۸۷۹۴
در مراسم اعتکاف قم صورت گرفت؛

روایت «چرا مسلمان شدم؟» از سوی تازه اسلام آورندگان/حضور نمایندگان 80 کشور در مراسم اعتکاف

خبرگزاری رسا ـ در مراسم اعتکاف قم روایتگری تازه اسلام آورندگان از «چرا مسلمان شدم؟» و هم‌اندیشی معتکف و امت اسلامی با موضوع «بیداری اسلامی و مسؤولیت‌های معتکفان در قبال جامعه امروز» برگزار شد.
مراسم معنوي اعتکاف در اهواز

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، هرگز نمی‌توان ارزش همه زمان‌ها را برابر دانست، برخی از زمان‌ها همانند شب‌ و روز جمعه، شب عید فطر، ماه مبارک رمضان و البته ماه رجب از ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

رجب ماه‌های حرام الهی است که در آن از جنگ و خونریزی نهی و افراد به صلح و آرامش دعوت شده‌اند، در این ماه مناسبت‌های بسیار با فضیلت و والایی همانند ایام ولادت امیرمؤمنان(ع) و امام جواد(ع)، لیله‌الرغائب و ایام البیض قرار دارد، ایام‌ البیضی که از آن به عنوان روزهای سپید نیز یاد می‌کنند.

 

در روایتی از نبی‌اکرم(ص) آمده «هنگامی‌که حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض می‌نامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است». (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 94، ص 97.)

 

از سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب را ایام البیض می‌گویند، ایامی که افراد در آن به اعتکاف می‌پردازند، ایام البیض در حقیقت ایام خلوت و راز و نیاز با معبود برای خودسازی روح و جان است، این ایام بهترین زمان برای الهی شدن و پرواز دادن روح از فرش زمینی به عرش الهی است.

 

 

 

در فضیلت اعتکاف همین این بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می‌فرماید «وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛ و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند».( آیه 125، سوره بقره)

 

خوشبختانه همه ساله در کشور، مراسم اعتکاف با قوت برگزار و بر تعداد علاقه‌مندان آن افزود می‌شود، ولی نباید فراموش کرد که با نتیجه مطلوب فرسنگ‌ها فاصله داریم که باید با کار فرهنگی مناسب این خلأ را پر کرد.

امسال نیز این مراسم با شکوه ویژه‌ای برگزار شد و به گفته حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای، مسؤول ستاد مرکزی اعتکاف قم، بیش از 90 درصد معتکفان جوانان تشنه حقیقت بودند.

 

هر چند اعتکاف فرصت سازی برای خودسازی است که فرد فرد معتکفان باید از آن بهره ببرند، ولی نهادهای فرهنگی کشور نباید از این فرصت به دست آمده جهت تربیت قشری متدین غفلت کرده و تنها به انجام برخی کارهای جزئی بسنده کنند.

 

می‌توان از فرصت اعتکاف همانند کلاس درسی برای بیان معارف و آموزه‌های قرآن و عترت، مسائل شرعی، مسائل مختلف جهان اسلام، بصیرت‌افزایی، نقد عرفان‌های انحرافی و صدها کار دیگر بهره گرفت که با کمال تأسف باید گفت آن‌‌گونه که باید و شاید از این فرصت بهره برده نمی‌شود.

 

ما نیز براساس مسؤولیت و تکلیف خود، بر آن شدیم‌ از حجت‌الاسلام سید باقر تکیه‌ای، معاون فرهنگی ستاد مرکزی اعتکاف قم و از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره اعتکاف جویای کارهای فرهنگی صورت گرفته در مساجد بیست‌گانه قم در این ایام باشیم که در ادامه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 

 

رسا ـ آقای تکیه‌ای ستاد مرکزی اعتکاف قم برای مساجد بیست‌گانه شهر چه برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده بود؟
به طور کلی ما در مساجد دو نوع برنامه عمومی و ویژه معتکفان داشتیم، درباره برنامه‌های عمومی می‌توان به برگزاری مراسم جشن میلاد امیرمؤمنان(ع)، مراسم سوگواری وفات حضرت زینب(س) و مراسم دعای ام ‌داوود اشاره کرد که در روز پایانی برگزار شد.

 

حتی مراسم دعای ام‌ داوود مسجد امام حسن عسکری(ع) از شبکه‌های سراسری همانند شبکه قرآن و رادیو معارف نیز پخش شد؛ حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد اعظم و مسجد مقدس جمکران از دیگر اماکن مقدس برای میزبانی از عموم مردم در مراسم ام داوود بودند.

 

درباره برنامه‌های ویژه معتکفان شهر مقدس قم نیز می‌توان به برگزاری مراسم هم‌اندیشی معتکف و امت اسلامی با موضوع «بیداری اسلامی و مسؤولیت‌های معتکفان در قبال جامعه امروز» و یادواره شهدای هشت سال دفاع مقدس به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره آن‌ها با روایتگری راویان اشاره کرد.

 

بیان احکام به صورت تمام وقت در مساجد، برپایی غرفه‌های مختلف در شبستان‌های مساجد همانند غرفه تصحیح صلاة، پاسخ‌گویی به احکام شرعی و مشاوره به صورت تمام وقت جهت پاسخ‌گویی به پرسش‌های معتکفان از دیگر برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده در این ایام بود.

 

همچنین برای این ایام مراسم مناجات سحرگاهان برای لحظات سحر که معتکفان با خدای خود راز و نیاز می‌کردند، پیش‌بینی شده بود.

 

افزون‌بر نصب تابلوهای فرهنگی و معرفتی با مفاهیم دینی درباره اعتکاف برای بهره بردن معتکفان در مساجد؛ بسته‌های فرهنگی ویژه‌ای برای آن‌ها تدارک دیده شده بود که در اختیارشان قرار گرفت.

 

 

رسا ـ آیا در این مراسم‌ها برای کارهای مختلف اعم از برپایی غرفه‌های مختلف تا مشاوره از مبلغان و حوزویان نیز بهره ‌بردید؟
بله؛ در تمام این مسائل از مبلغان بهره می‌بردیم؛ افزون‌بر این فعالیت‌ها، مبلغان در مراسم اعتکاف برای گروه‌های مختلف به تبلیغ می‌پرداختند،
یعنی هر گروهی با یک مبلغ معتکف می‌شد و مبلغان در طول این سه روز پاسخ‌گوی پرسش‌های آن‌ها بودند.

 

پیش از نماز ظهر و مغرب نیز برنامه حلقه معرفت برپا می‌شد که در آن مبلغان به بیان چگونگی انس با خداوند متعال می‌پرداختند.

 

به طور کلی در مراسم‌های اعتکاف شهر مقدس قم حدود 200 مبلغ، استاد مشاور و سخنران حضور داشتند، تا آنجایی که بنده خبر دارم در سطح کشور تنها تعداد مبلغان در مراسم اعتکاف بیش از 600 نفر بودند.

 

رسا ـ در مراسم اعتکاف شخصیت‌های حوزوی چه برای معتکف شدن و چه برای سخنرانی و تبلیغ حضور داشتند؟

تعدادی از شخصیت‌های برتر در مراسم اعتکاف به عنوان امام جماعت و سخنران حضور داشتند؛ آیت‌الله صلواتی، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری و علمای دیگر از جمله این شخصیت‌ها بودند.

 

رسا ـ برنامه‌های خاصی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه تدارک دیده بودید؟
مراسم افتتاحیه در شب نخست پس از نیمه شب برگزار شد که در این مراسم معتکفان با موضوعات اعتکاف آشنا شدند، مراسم اختتامیه نیز روز سوم پس از دعای ام داوود به همراه قرائت بیانیه پایانی معتکفان برگزار شد.

 

 

رسا ـ برای مراسم اعتکاف امسال برنامه ویژه دیگری پیش بینی شده بود؟
یکی از برنامه‌های ویژه امسال در مراسم اعتکاف، سخنرانی تازه اسلام آورندگان از قاره‌های مختلف و گفت‌وگوی معتکفان با آن‌ها بود که در مساجد مختلف برگزار شد.

 

معتکفان می‌توانستند سخنان خود را با تازه اسلام آورندگان در میان گذاشته و از سخنان آن‌‌ها نیز بهره ببرند و این‌ گفت‌وگوها تحت عنوان «چرا مسلمان شدم؟» برگزار شد.

 

رسا ـ تازه اسلام آورندگان از چه کشورهای بودند؟
از کشورهای آمریکای لاتین، آذربایجان، تاجیکستان و دیگر کشورها بودند.

 

رسا ـ این افراد در ایران زندگی می‌کنند یا به دعوت شما برای حضور در این مراسم‌ها به کشور سفر کرده بودند؟
این افراد مدت کوتاهی در ایران هستند، سپس به کشورهای خود باز می‌گردند، ما نیز از آن‌ها دعوت کردیم تا در این مراسم شرکت کنند.

 

رسا ـ آقای تکیه‌ای آیا در مراسم اعتکاف طلاب غیر ایرانی نیز حضور داشتند؟


در مراسم اعتکاف امسال شهر مقدس قم نمایندگان قریب به 80 کشور حضور داشتند که عمدتا طلاب بودند، محل اعتکاف آقایان غیر ایرانی مسجد امام حسن عسکری(ع) و محل اعتکاف بانوان غیر ایرانی نیز مساجد مختلف سطح شهر بودند. تعداد آقایان غیر ایرانی در مراسم اعتکاف حدود 250 نفر بود.

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف قم و شورای سیاست‌گذاری جشنواره اعتکاف بر برنامه‌ریزی هوشمندانه جهت جلوگیری از آسیب‌ها تأکید کردند، آیا برای تحقق منویات ایشان برنامه خاصی نیز داشتید؟


ما سعی کردیم تمام برنامه‌های که امسال برگزار می‌شود‌، ویژه‌تر و پخته‌تر باشد، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در تلاش هستیم تا برای چنین ایامی برنامه‌های بیشتر، بهتر و ویژه‌تری تدارک ببینیم.

/503/993/م

 

ارسال نظرات