۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۵۸۳۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

فریضه اعتکاف سرشار از نورانیت و برکت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فریضه اعتکاف سرشار از نورانیت و برکت است، گفت: برگزاری مراسم اعتکاف در روزهای 13، 14 و پانزدهم رجب ثواب بیشتری نسبت به دیگر ایام دارد و صرفا در این ایام معتکف شدن الزامی نیست.
حجت الاسلام حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حسین مومنی، استاد حوزه و دانشگاه عصر روز شنبه در جمع معتکفان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع)، با تبریک میلاد امیرمومنان(ع) و روز پدر، گفت: فریضه اعتکاف خود سرشار از نورانیت و برکت است و با حضور در جوار این امامزاده واجب التعظیم بر نور و برکت آن افزوده می شود.

 

وی افزود: حداقل زمان اعتکاف سه روز است که اگر کسی می خواهد از پاداش این فریضه الهی بهره مند شود باید در این سه روز با رعایت شرایط آن در مسجد حضور پیدا کند و روزه بگیرد که در صورت روزه گرفتن دو روز اول، روزه در روزسوم بر او واجب می شود.

 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به این که نیت اعتکاف می تواند مشروط باشد، افزود: در این صورت می توان با بروز مشکل و ایجاد شرایطی که قادر به ادامه شرکت در مراسم اعتکاف نباشد و یا به هر دلیلی، از ادامه اعتکاف خودداری کند که البته فتوای علما در این باره متفاوت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که زمان خاصی برای اعتکاف مشخص نشده است، گفت: برگزاری مراسم اعتکاف در روزهای 13، 14 و پانزدهم رجب ثواب بیشتری نسبت به دیگر ایام دارد و صرفا در این ایام معتکف شدن الزامی نیست.

 

کارشناس مرکز ملی پاسخ گویی به مسائل شرعی گفت: در ده روز آخر ماه رمضان نیز معتکف شدن خیلی سفارش شده است که پیامبر اسلام(ص) نیز در آن ایام معتکف می شد و با این که چهار مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد بصره از مکان های خاص اعتکاف است و مورد سفارش است، از این رو به غیر از این موارد در مساجد جامع نیز می توان معتکف شد که البته امام راحل معتکف شدن در سایر مساجد را به امید قبول شدن سفارش کرده است.

 

وی تأکید کرد: مسجد جامع مسجدی است که برای همه مردم آن منطقه باشد و برای قوم و قبیله و افراد خاصی نباشد و در آن مراسم های عمومی برگزار شود و در صورتی که  مسجد جامع نباشد به حکم اکثر علما نمی توان معتکف شد.

 

حجت الاسلام مؤمنی با سفارش به حداکثر استفاده از این ایام نورانی و پر برکت، گفت: شایسته است در این ایام به ذکر خداوند متعال و قرائت قرآن مشغول باشید و از اموری که انسان را از یاد خدا دور می کند پرهیز کنید چرا که انجام این امور موجب دور شدن انسان از یاد خداوند متعال می شود.

 

شایان ذکر است، مراسم معنوی اعتکاف درجوار مضجع نورانی علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با حضور 400 نفر در حال برگزاری است که در این سه روز از سخنران های مطرح حوزوی و کارشناسان روانشناسی و مذهبی در جهت استفاده هرچه بهتر از این ایام استفاده می شود./1307/پ202/ح

ارسال نظرات