حاصل اعتکاف، ترقی روح و دور شدن از محرّمات الهی است
حجت الاسلام والمسلمین مهدی مروارید، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: اعتکاف، توقف در مسجد به قصد قرب الی الله و عملی عبادی است که دارای شرایط خاص است.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت اعتکاف در قرآن کریم و سیره ائمه اطهار(ع)، افزود: طبع این عمل یک عمل عبادی است و شباهت به بعضی از اعمال حج دارد و هر عملی که در حج حرام است در اعتکاف هم حرام شده است.
حجت الاسلام والمسلمین مروارید در مورد شرائط اعتکاف تصریح کرد: از جمله این شرایط این است که معتکف باید مسلمان و عاقل بوده و به قصد قربت خداوند سه روز در مسجد روزه بگیرد و در زمان توقف در مسجد نباید از آن خارج شود مگر برای ضرورت.
وی گفت: بعضی از علما در مسأله مسجد اختلاف نظر دارند که منظور از مسجد آیا همه مساجد است یا فقط مسجد جامع که مشهور فقها قائل هستند اعتکاف باید در مسجد جامع باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: زمان اعتکاف از طلوع فجر صادق به مدت سه روز است و یکی از ارکان اعتکاف این است که شخص باید روزه دار و در مسجد باشد.
نقش اعتکاف در معنویت زدایی و حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین مروارید اظهار کرد: وقتی شخص مسلمان برای خداوند از استراحت و زندگی روزمره خود دست برمی دارد و به سمت مسجد حرکت می کند این حرکت در انسان مؤمن توجه خاصی ایجاد می کند؛ او را از جاذبه های غیر صحیح و حرام باز می دارد و باعث تقویت روح انسان می شود.
وی افزود: اعتکاف در واقع یک ریاضت روحی و معنوی است که حاصل آن ترقی روح و دور شدن از محرّمات الهی است.
اهمیت اعتکاف با توجه به دغدغه های معاش و روزمرگی در زندگی امروز
حجت الاسلام والمسلمین مروارید یادآور شد: از نظر فقهی اگر زندگی شخصی فرد در اثر اعتکاف مختل شود و ضربه به زندگی اش بخورد حق انجام اعتکاف ندارد ولی اگر اینگونه نباشد و با قناعت زندگی اش مختل نشود، می تواند اعتکاف را انجام دهد.
استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد ادامه داد: آنچه که نقش اساسی در وسعت رزق انسان دارد، تنها کار و تلاش نیست بلکه انسان باید به دنبال اعمال عبادی و مستحب هم باشد که حضور در جماعت ها و اعتکاف از این جمله است.
وی اضافه کرد: توسعه رزق به دست خداوند است و کسی که در اعتکاف است باید از خداوند خیر دنیا و آخرت طلب کند./930/ت302/ب5