۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۲۵۸۰۹۹

دانش افزایی 400 استاد تفسیر حوزه علمیه خراسان در نشست های تخصصی قرآن پژوهی

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان گفت: نشست های تخصصی قرآن پژوهی به منظور ارتقای سطح علمی و یکسان سازی روش های تدریس، با حضور 400 نفر از اساتید طرح تفسیر علوم قرآنی در این حوزه برگزار می شود.
حوزه علميه خراسان

حجت الاسلام حسن عزیزی، دبیر ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تشریح اهم فعالیت های این ستاد پرداخت و گفت: در پی رهنمود های رهبر معظم انقلاب، در رابطه با اهتمام مضاعف حوزه علمیه نسبت به تفسیر و معارف قرآنی و با پیگیری برخی فضلای حوزه علمیه، ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان به دستور آیت الله واعظ طبسی، در تابستان سال 1386 تشکیل شد.

 

وی افزود: این ستاد متکفل طراحی و هماهنگ سازی برنامه های قرآنی است و از هفت عضو حقیقی و دو عضو حقوقی به ریاست آیت الله علم الهدی تشکیل شده است؛ اعضای حقیقی این ستاد را حجج اسلاموالمسلمین مهدی و محمد مروارید، سید محمود مرویان حسینی، مجتبی الهی خراسانی، محمد خامه گر، رضا حق پناه و جواد ایروانی تشکیل می دهند و حجت الاسلام مجتبی مهدوی، معاون آموزش و پژوهش حوزه خراسان و حجت الاسلام شریف زاده، مسؤول دفتر فرهنگی حوزه خراسان نیز اعضای حقوقی آن هستند.

 

دبیر ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: اهداف ستاد تفسیر بر طبق اساسنامه این ستاد که در شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان به تصویب رسیده است، مهجوریت زدایی از قرآن، توانمندسازی روحانیت در تخصص های گوناگون فهم معارف قرآنی، توانایی در تبیین و ترویج قرآن و پاسخگویی به نیازهای قرآنی جامعه در ابعاد مختلف است.

 

حجت الاسلام عزیزی به چند مورد از مهم ترین مصوبات ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان اشاره و اظهار کرد: این ستاد تا کنون 107 جلسه تشکیل داده و بحث های مختلفی در آن به تصویب رسیده است که از جمله می توان به تدوین طرح تفسیر تخصصی با پنج گرایش تفسیر اخلاقی، فقهی، اعتقادی، سیاسی اجتماعی و مقارن اشاره کرد که در سال 86 به تصویب رسید و از سال 87 به اجرا درآمد و امروز 10 استاد در مقطع خارج در این زمینه مشغول هستند.

 

وی افزود: طرح مهم دیگری که در این ستاد به تصویب رسید، طرح تفسیر علوم قرآنی برای مقطع عمومی حوزه بود که یک برنامه مهم آموزشی است و در سال دوم اجرای آن هستیم و در قالب آن تاکنون 1192 ساعت برنامه آموزشی قرآنی به صورت حضوری برگزار شده و حضور در آن برای طلاب الزامی است.

 

دبیر ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به برگزاری نشست های تخصصی قرآن پژوهی توسط این ستاد اشاره و تصریح کرد: ارتقای سطح علمی اساتید، بهره گیری از تجربیات اساتید در زمینه تدریس پایه های مختلف و تقویت و یکسان سازی روش های تدریس اساتید قرآنی از اهداف تصویب این طرح بوده است که طی آن در مجموع حدود 400 نفر از اساتید طرح تفسیر علوم قرآنی برای مقطع عمومی، در نشست ها حضور می یابند.

 

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: در نشست قرآن پژوهی اخیر، از آن جا که اساتید پایه سه و چهار حوزه حضور یافته بودند، حجت الاسلام دکتر علی خیاط، که از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستند، به عنوان استاد حضور یافتند و «تأثیر مهارت های نحوی و بلاغی در فهم قرآن» را مورد بحث قرار دادند.

 

وی در پایان یادآور شد: حدود شش الی هشت نشست تخصصی قرآن پژوهی در هر سال برگزار می شود که البته اساتید خواهان افزایش این جلسات هستند و اگر بتوانیم و بودجه لازم فراهم شود، نسبت به افزایش جلسات اقدام خواهیم کرد./820/ت302/ب5

ارسال نظرات