۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۲۵۷۷۰۵
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

شورا برگزیده فکر و اندیشه جامعه است/ شوراها میدان‌دار اقتصاد مقاومتی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی شورا و مشورت را از امور مورد تأکید در دین اسلام و روایات معصومان(ع) بیان داشت و گفت: اداره یک جامعه نه با ثروت بلکه با عقول و همفکری و استفاده از متخصصان میسر است و شوراها در این زمینه باید پیشتاز باشند.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد در روز ملی شوراها در جمع اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان نجف‌آباد، شوراها را سرمایه‌دارترین مجموعه مردمی بیان کرد و گفت: درباره شورا در دین و هم‌چنین روایات بسیار تأکید شده است و شورا و مشورت دریچه ای به سوی عقول باز کردن است.

 

وی با اشاره به حدیث «مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ‏ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا» بیان کرد: با توجه به روایات معصومان(ع) عقل بالاترین ثروت است و صلاح هر جامعه‌ای تنها با عقل و اداره عقلانی میسر است و مهم‌ترین وظیفه شوراها متمرکز کردن عقول برای اداره و رفع مشکلات مردم است. 

 

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به این که محدوده مشورت در دین اسلام مشخص شده است و نباید در تمام امور مشورتی عمل کرد، افزود: وقتی در قرآن بحث مشورت مطرح می‌شود با لفظ «امرهم» آمده است و بخشی از امور، امور الهی و حلال و حرام است که هیچ کس نمی‌تواند در آن وارد شود و زمانی حکم مشورت جاری است که مربوط به امور مردم از جمله امور شهر و روستا و جامعه باشد.

 

وی در ادامه با اشاره این‌که صداقت، امانت و وفای به عهد جزو اصول اولیه مسلمانی است، بیان داشت: شما منتخب و امانت‌دار مردم هستید و این یک عهد و پیمان طرفینی است و این انتخاب رسالتی را بر دوش شما می‌گذارد که اگر در این رسالت کوتاهی کرده و یا به وعده‌ها عمل نکنید و خالصانه به میدان نیایید، طبق فرمایش امام صادق(ع)، حداقل چیزی که خداوند از شما می‌گیرد، رأی و قدرت فکری است.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد درباره اهمیت و ضرورت شوراها گفت: شورا مجموعه‌ای برگزیده از اندیشه و فکر جامعه است که خالصانه و به دور از حب و بغض های شخصی برای مصالح یک شهر و یا روستا فعالیت می‌کند و قدر و ارزش شورا به شریک بودن در بقیه عقول است که خالصانه برای عهد و پیمان خود فعالیت می‌کند.

 

وی در ادامه با اشاره به سخن حضرت علی(ع) که بالاترین سرمایه هر جامعه را که سبب آبادانی آن ملت می‌شود، عقل بیان کرده است، گفت: شما اعضای شوراها به جای این‌که شریک مال مردم باشید، شریک عقل مردم هستید و گاهی از مشورت و استفاده از متخصصان امور غفلت می‌کنیم که هیچ مال و سرمایه ای سودآورتر از عقل نیست.

 

حجت‌الاسلام حسناتی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شورا را در زمینه مسائل فرهنگی برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاری در مسائل فرهنگی به صورت ریشه‌ای، آماده کردن زیرساخت های اصلی، ایجاد اشتغال با کمک خیرین از اهم فعالیت‌هایی است که شوراها می‌توانند در آن پیشقدم باشند که اگر بحث اقتصاد مقاومتی در جامعه مطرح می شود، شوراها میدان دار آن هستند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اعضای شوراها باید مجموعه‌ای از زیباترین فضایل انسانی باشند و طبق حدیث معصوم چهار نشانه عاقل، آزاده از همه قیود و مسائل، دوست دار مردم و عالم باشد و این خصوصیات و مشخصات است که سبب خواهد شد تا اعضای یک شورا بتوانند هر چه بهتر در مسائل و مشکلات شهر و روستای خود فعالیت کنند./1306/پ202/ح

ارسال نظرات