۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۵۵۳۵۱
استاد حوزه علمیه قم:

ذکر منهای عمل، انسان را نجات نمی‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: عبادتی انسان را نجات می دهد که انسان را عبد کند و به واسطه آن خوش اخلاق و مهربان شود، چرا که صرف عبادت منهای تسلیم، انسان را نجات نمی دهد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد استاد حوزه علمیه قم صبح جمعه امروز در آیین سالگشت شهادت حضرت علی بن محمد باقر (ع) همراه با گرامیداشت یاد و خاطره 150 شهید دوران دفاع مقدس منطقه اردهال در آستان مقدس این امامزاده واجب التعظیم، با اشاره به این که بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) امامزاده ای به بزرگواری علی بن باقر(ع) نداریم اما این امامزاده واجب التعظیم هنوز آن طور که شایسته و درخور مقام و شأن این بزرگوار است به مردم و جامعه معرفی نشده است.

 

وی افزود: در دو شهرستان قم و کاشان امامزادگان زیادی هستند که این موضوع بیانگر  این است که مردم اینم دو شهرستان از ابتدا واز صدر اسلام تشیع را آورده اند.

 

حجت الاسلام فرحزاد، بلافصل بودن فرزند امام باقر(ع) و واجب التعظیم بودن، نماینده مستقیم حضرت در مشهد اردهال کاشان و شهادت را از جمله ویژگی های علی ابن باقر(ع) اعلام کرد و گفت: قتلگاه سلطان علی ابن باقر(ع) و محلی که علی بن باقر(ع) و یارانش در مشهد اردهال به شهادت رسیدند، محل زیارت پیروان و عاشقان اهل بیت(ع) است.

 

به گفته وی بسیاری از علما مقیّد هستند قتلگاه و آستان و بارگاه مقدس این امامزاده را زیارت کنند و قبل از انقلاب اسلامی نیز برخی از اساتید حوزه و بزرگان دین به دلیل نورانیت این امامزاده و برکت آن، بیش از یک هفته دراردهال برای زیارت اسکان داشتند.  

 

به گفته وی، آیت الله مرعشی نجفی به سردابه آستان مقدس علی بن باقر(ع) رفته است و جنازه های دفن شده یاران شهید علی بن باقر(ع) را بعد از هزار سال سالم در این سردابه مشاهده کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم یادآور دشد: اگرشخصیت علی ابن باقر(ع) به مردم معرفی شود، عاشقان اهل بیت(ع) از راه های دور و نزدیک برای زیارت این امامزاده واجب التعظیم و بهره مندی از کرامات این بزرگواربه مشهد اردهال کاشان مسافرت خواهند کرد.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به این که امامزادگان در آخرت به بازدید زائران خود می ورند و آنها را شفاعت می کنند گفت: مرحوم آقانجفی قوچانی می گوید، وقتی از دنیا رفتم مسائلی برایم پیش آمد که امامزادگانی را که به زیارت آنها رفته بودم به بازدید من آمدند که این امر بیانگر شفاعت امامزادگان از زائرین خودشان هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: کسانی که در این دنیا با امامزادگان رابطه دارند در آخرت مورد شفاعت امامزادگان قرار می گیرند و افرادی که به امامزادگان و شعائر دینی بی تفاوت هستند مشمول این شفاعت نیستند.

 

حجت الاسلام فرحزاد در ادامه، اظهار امیدواری کرد، خداوند توفیق احیای شعائر دینی و امامزادگان واجب التعظیم را به همه داده و از کرامات و شفاعت اهل بیت(ع) و فرزندان آنها برخوردار شویم.  

 

وی در ادامه با اشاره به این که علی بن امام باقر(ع) فرزند بلافصل، شهید راه دین و اول شهید و سفیر اهل بیت در ایران است، گفت: این امامزاده بزرگوار نزد خداوند متعال از رتبه ویژه ای برخوردار است و می تواند حاجات ما را جامه عمل بپوشاند.

 

وی گفت: مردم کاشان به خوبی این امامزاده واجب التعظیم را همراهی کردند و تا آخرین نفس در رکاب ایشان جنگیدند، اما مردم کوفه امام حسین(ع) را تنها گذاشتند.

 

ذکر منهای عمل انسان را نجات نمی دهد

 

این کارشناس مسائل اخلاق گفت: از امام محمد باقر(ع) روایت است که هرگاه غم، انده و گرفتاری به سراغ شما می آید ذکر «لا حَولَ ولا قُوّةَ إلاّ باللّه العلى العظیم » را برزبان جاری کنید.

 

وی افزود: از پبامبر اسلام(ص) روایت است که درمان مشکلات رزق و روزی، توبه و استغفار است، چرا که خداوند خیر الرازقین است و نباید با اعمال ناپسند خود موجب کاهش رزق و روزی می شویم.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به این که خداوند همیشه خواهد بود، گفت: با صرف جاری کردن کلمه استغفار بر زبان مشکلات حل نمی شود، بلکه باید در عمل گناه را ترک کنیم و به استغفار خود پایبند باشیم، چرا که ذکر منهای عمل انسان را نجات نمی دهد و استغفر الله به معنی توبه واقعی است.

 

این استاد اخلاق ماه رجب را ماه استغفار دانست و گفت: توبه و استغفار به معنای اقرار به گناه است تا از این طریق حقوقی که تضییع کردیم را جبران کنیم، چرا که اولین قدم نجات از گناه، اقرار به گناه است.

 

وی با اشاره به این که حضرت آدم بعد از خوردن گندم بلافاصله به اشتباه خود اقرار کرد، گفت: برخی از ما انسان ها بارها گناهی را مرتکب می شویم امام حاضر به اقرار و عذرخواهی نیستیم.

 

عبادتی انسان را نجات می دهد که انسان را عبد خدا کند

 

به گفته وی، عبادتی انسان را نجات می دهد که انسان را عبد کند و به واسطه آن خوش اخلاق و مهربان شود، چرا که صرف عبادت منهای تسلیم، انسان را نجات نمی دهد و در مرحله بعد جبران قصور گذشته است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر کسی به رساتی قصور خود را اقرار و جبران کند، درِ رحمت و برکت خداوند بر روی او باز می شود، چرا که خداوند با کسی غرض ندارد و این ما هستیم که با اعمال خود در حق خودمان بدی می کنیم.

 

حجت الاسلام فرحزاد راه برون رفت از همه سختی ها و مشکلات را استغفار دانست و گفت: خداوند رزق و روزی استغفار کنندگان را از مسیری که فکرش را نمی کنند برای آنها فراهم می کند و امری از توبه و پاک شدن انسان نزد خداوند برتر نیست.

 

این کارشناس مسائل اخلاق  ماه رجب را ماه تخلیه، ماه شعبان را ماه تحلیه و ماه رمضان را ماه تجلیه دانست و افزود: تخلیه به معنای خالی شدن از بدی ها و آلودگی ها، تحلیه آراسته شدن به خوبی ها و تجلیه به معنای مهمان خدا شدن است.

 

شایان ذکر است، مراسم دعای ندبه صبح جمعه هیئت رزمندکان اسلام این هفته در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) همزمان با سالگشت شهادت قمری ایشان در 27 جمادی الثانی با همکاری آستان مقدس علی بن باقر(ع)، شهرداری کاشان، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان و هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد که دعای ندبه نیز از سوی مداح اهل بیت(ع) حاج سید مهدی میر داماد در میان خیل عظیم عاشقان و دلباختگان حضرت قرائت شد.

 

لازم به ذکر است، مراسم شهادت علی بن باقر(ع) صبح امروز جمعه همراه با نماز صبح به امامت آیت الله امامی کاشانی با حضور امام جمعه موقت تهران و با حضورآیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه مشهد اردهال و مسؤولان لشکری و کشوری و لشکری در آستان مقدس این امامزاده واجب التعظیم برگزارشد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات