۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۲۵۴۹۷۴
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب تلاش آیت الله گلپایگانی در تحصیل علم را سرلوحه کار خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که طلاب باید جدیت و تلاش حضرت آیت الله گلپایگانی در تحصیل علم و دانش را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: اگر طلاب می خواهند همانند این مرجع تقلید به مقام علمی و اخلاقی برسند باید در زندگی خود تلاش و جدیت و همت داشته باشند.
طلاب تلاش آیت الله گلپایگانی در تحصیل علم را سرلوحه کار خود قرار دهند طلاب تلاش آیت الله گلپایگانی در تحصیل علم را سرلوحه کار خود قرار دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تهرانی استاد حوزه علمیه قم امشب در بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در میان علوم اسلامی علم فقه به معنای مصطلح آن دارای امتیازاتی نسبت به سایر علوم است، شخص فقیه نسبت به متخصصان علوم دیگر برتری دارد.

 


وی افزود:یکی از امتیازات فقیه جامعیت است، این جامعیت بدان معنا است که شخص فقیه باید از دیگر رشته های علوم اسلامی همانند تفسیر، حدیث و کلام برخوردار باشد؛ همچنین فقیه باید دارای قوه استنباط باشد تا بتواند فروع را بر اصول منطبق کند.

 


حجت الاسلام تهرانی با بیان این که فقیه باید جامعیت علمی داشته باشد، اظهار داشت: فقیه جامع الشرایط باید بر مقدمات علمی فقه تسلط کافی داشته باشد، این مقدمات شامل کلام، نحو، صرف، لغت، منطق و آگاهی به اصول اربعه می شود.

 


وی ادامه داد: دنیای شیعه در تمامی شئون نیازمند به حکم خداوند است که این حکم و احکام شرعیه را فقیه بیان می کند، از همین رو فقیه با همه افراد شیعه ارتباط دارد؛ بنابراین این فقیه نسبت به مکلفان و دنیای شیعه احساس مسؤولیت دارد، لازمه ارتباط فقیه با شیعیان احساس مسؤولیت است.

 


استاد حوزه علمیه قم فقهای دین را دلسوزان مذهب و مردم دانست و ابراز داشت: به دلیل همین دلسوزی و احساس تکلیف است که مشاهده می شود در زمان احساس خطر نسبت به دین و مذهب این عالمان دینی با تمام قوت و نیرو ایستادگی می کنند.

 


وی با اشاره به روایتی از امام عسکری(ع) در زمینه مقام فقاهت عنوان کرد: امام فرمودند در زمان غیبت از عالم وفقیهی که مخالفت با هوی می کند و حافظ دین است باید تبعیت کرد، واسطه فیض بین مقام امامت و خلق خدا فقهای دینی هستند.

 


حجت الاسلام تهرانی با اشاره به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی در گذشت حضرت آیت الله گلپایگانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این پیام به خدمات مهم این مرجع تقلید اشاره کردند؛ ایشان 32 سال کرسی مرجعیت را برعهده داشتند، همچنین 70 سال به تدریس فقه جعفری پرداختند.

 


وی با بیان این که طلاب باید جدیت و تلاش حضرت آیت الله گلپایگانی در تحصیل علم و دانش را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: اگر طلاب می خواهند همانند این مرجع تقلید به مقام علمی و اخلاقی برسند باید در زندگی خود تلاش و جدیت و همت داشته باشند؛ حضرت آیت الله گلپایگانی همانند پدری برای طلاب بود./1323/پ201/ش

ارسال نظرات