۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۵۴۸۷۵
جلیلی در ارومیه:

شکل گیری تمدن دینی غرب را به وحشت انداخته/ رفتارهای دوگانه و ریاکارانه 1+5، ایران را بی اعتماد کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که رفتارهای دوگانه و ریا کارانه غرب باعث بی اعتمادی ایران شده است، گفت: عدم اعتماد و اطمینان نظام اسلامی به طرف مذاکره به علت تجربه حاصل از منطق و رفتار استکباری است.
جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، دکتر سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی امروز در نشست دانشجویی بررسی چالش های گفتمان انقلاب اسلامی با اشاره به موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: در منطقه خاورمیانه علاوه بر رژیم صهیونیسم، کشور هند و پاکستان نیز دارای کلاهک هسته ای هستند اما با این وجود هیچ گاه در مورد آنها سؤالی نمی شود این درحالی است که فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران زیر نظر آژانس  و حتی تعداد سانتریفیوژهای ایران مورد بحث و بررسی است.

 

وی با اشاره به رفتارهای دوگانه کشورهای مذاکره کننده طرف ایران گفت: امروزه کشورهای دارنده سلاح هسته ای که برای خود امتیازات ویژه ای همچون حق وتو قائل اند، مدعی دموکراسی و حقوق بشرند.


جلیلی با اشاره به بحث بی اعتمادی نظام جمهوری اسلامی به طرف های مذاکره کننده گفت: این عدم اعتماد و اطمینان حاصل تجربه ، منطق ها و رفتار استکباری است که برای نمونه می توان به کوتای 28 مرداد که با وجود خوش بینی و اتکای دولت موقت، برعلیه شان کودتا را طرح ریزی کردند.


وی با اشاره به بمباران شبانه روزی مردم و دفاع مدعیان حقوق بشر از این جنایت ها، گفت: در 20 روز اخیر یک کشور بر یک مبنا و توهمی به یمن حمله کرده است و شورای امنیت نه تنها قطعنامه ای صادر نرکده بلکه حمایت و پشتیبانی هم می کند.


وی تأکید کرد: دوستانی که می گویید باید در سیاست خارجه واقع بین بود، آیا می شود به کسانی که کشتار 51 روزه زن و بچه ها را تأیید می کنند، اعتماد کرد؟

 

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: این که آمریکا و کشورهای اروپایی صدام را بر علیه ایران حمایت کردند، آیا این هاه جزو واقعیت های سیاست خارجی است یا نه؟

 

جلیلی موضوع هسته ای و معاهده npt را مورد بررسی قرار داد و گفت: در این معاهده بحث انحصار برخورداری از سلاح هسته ای برای 5 کشور مطرح شده، اما حق استفاده کشورها از انرژی صلح آمیز هسته ای نیز در آن آمده است.


وی اضافه کرد: اینکه رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند:« اعتماد نداریم» یک تجربه است، بر اساس توافق های قبل از انقلاب مقرر شده بود که نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شود اما با سرنگونی رژیم شاهنشاهی و روی کار آمدن نظام مردمی از این توافق سرباز زدند و حتی از حمایت های کشور روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز ممانعت می شد.


جلیلی، لغو یک طرفه داشتن چرخه سوخت، تحریم بنزین، اصرار بر تعطیلی و تخفیف غنی سازی اورانیوم، صدور قطعنامه شورای امنیت پس از صدور بیانیه تهران با حضور نمایندگان دو کشور ترکیه و برزیل، عدم پایبندی به توافق نامه ژنو نشان دهنده رفتارهای دوگانه و ریاکارانه 1+5 است که موجب بی اعتمادی نظام اسلامی ایران شده است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیانیه لوزان گفت: مدعیان حقوق بشر با وقاحت تمام بیان می کنند، با وجود گفته های بیانیه لوزان اما اگر کسی تحقیق و توسعه داشته باشد، برنامه، دامنه حدود و میزان آن را ما تعیین می کنیم.


وی افزود: براساس نقشه راه طرف های مذاکره کننده از این پس ایران هرچیزی بخواهد بخرد باید از کانالی که ما می گوییم باشد نه تنها هسته ای بلکه حتی ابزارهایی که مصارف دوگانه دارد.


جلیلی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع هسته ای ایران گفت: در همین عرصه ای بین المللی که چند قدرت تعیین کننده همه حدود هستند یک قدرت ایستاده و می گوید که من می خواهم مستقل باشم.


عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: آمریکا با ملتی مواجه شده است که نه تنها مقاومت می کند، بلکه پیشرفت کرده و تمدن، تفکر جدید را بر اساس ارزش های دینی را به وجود می آورد و آن را با اراده مردم سالاری واقعی دینی  به چالش می کشد.


وی گفت: نظام اسلامی در 35 سال با انواع فشارها به موقعیتی در منطقه رسیده است که با تفکر جدید و تمدن دینی شکل گرفته است. دفاع از هسته ای دفاع از تحقیق، توسعه و دانشگاه است تا مسیر پیشرفت مسدود نشود.


جلیلی دفاع از حق هسته ای را دفاع از حقوق ملت ایران خواند و گفت: ملت، دولت و نظام در برابر دفاع از حقوق هسته ای خود با اتحاد می ایستند تا دشمن پا را فراتر نگذارد.


وی در پایان گفت: باید همانگونه که رهبری فرمودند: بدانیم که این پنج کشور جامعه بین الملل نیستند؛ 130 کشور عضو جنبش عدم تعهد امضا کرده اند که ایران می تواند از این حقوق بهره مند شوند./936/پ201/ج

ارسال نظرات