۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۵۴۶۷۹

تبعیت از سبک زندگی اسلامی نقش حیاتی در سلامت جامعه دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت رعایت سبک زندگی اسلامی از سوی خانواده‌ها، گفت: ساختار زندگی اجتماعی را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند بنابراین تربیت اعضای خانواده نیز تأثیر حیاتی بر سلامت آن جامعه می‌گذارد.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام سیدقوام الدین هاشمی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که در الگوی سبک زندگی اسلامی اطاعت از شوهر در تمام اموری که از نظر شارع مقبول است در حقیقت اجرای یکی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) است، اظهار کرد: در الگوی فاطمی سبک زندگی اسلامی برای بانوان مسلمان اطاعت از شوهر در همه امور مقبول شرعی اعم از واجب و مستحب و مباح یک راهبرد اسلامی است که اهداف ناتوی فرهنگی دشمن را در جامعه خنثی خواهد کرد.

 

وی افزود: در الگوی سبک زندگی اسلامی برای جامعه امروزی اگر زن از تحصیلات عالیه برخوردار است می‌تواند در تربیت اسلامی فرزندان خود موفق‌تر عمل کند.

 

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به این‌که تحصیلات علمی زنان به‌ویژه در علوم اسلامی می‌تواند در تربیت فرزند و زندگی اسلامی در جامعه مؤثر باشد، گفت: این تحصیلات و پژوهش‌های علمی زن را از نظر اعتقادی و اخلاق گفتاری و عملی برای فرزندان الگوی تمام‌ عیار و ملموس تبدیل می‌کند.

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که ساختار زندگی اجتماعی را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند تربیت اعضای خانواده نیز تأثیر حیاتی بر سلامت آن جامعه می‌گذارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که جامعه اسلامی از خانواده‌ها تشکیل می‌شود، ابراز کرد: اگر زن بتواند وظایف خود را به‌ درستی دریابد می‌تواند با الگو شدن در اخلاق و رفتار الگوی سبک زندگی اسلامی بر جامعه خود تأثیرات زیادی بگذارد؛ در حقیقت این الگو گیری موجب شده که زنان بتوانند جامعه خود را به‌ اندازه شعاع و حدود الگوی خود تحت تأثیر قرار بدهند.

 

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به این‌که موقعیت زن در خانواده و جامعه و همچنین شخصیت انسان و مقام والای او در میان مخلوقات یک موضوع غیر قابل ‌چشم‌پوشی است، گفت: باید در نظر داشت که نقاط ضعف و موارد انحطاط اخلاقی و پاشیده شدن خانواده نشأت ‌گرفته از آن است که زن در جامعه به ‌عنوان ابزار دیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشت سیره حضرت زهرا(س) نه‌ تنها برای جامعه امروز بلکه به‌ صورت کامل و از تمامی جوانب برای زنان و مردان دیروز، امروز و فردا واجب الاتباع خواهد بود همان‌گونه که روایت داریم امام معصوم فرموده است فاطمه(س) بر ما حجت است و ما برای مردم حجت است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که زنان در جامعه اسلامی می‌توانند در عرصه‌های مختلف تأثیرگذار باشند، اظهار کرد: ترغیب و الگو شدن برای اصل ازدواج و تشویق عملی زوج‌های جوان به تکثیر اولاد و از سوی دیگر تربیت فرزندان از نظر روحی روانی و عملی برای رسیدن به مقامات علمی از مهم‌ترین بسترهای این تأثیرات بزرگ است.

 

وی افزود: عدم نیاز خانواده‌ها به دستگاه‌های قضایی و ادارات مرتبط با رفع نزاع‌های عملی و روحی از دیگر تأثیرات مهم تربیت به سبک زندگی اسلامی از سوی بانوان است./921/ت302/ف

ارسال نظرات