۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۵۳۵۰۷
تلاش وزارت خارجه برای رفع مسئولیت خود از سند خلاف واقع؛

چه کسی فکت شیت ایرانی را جهت انحراف افکار عمومی منتشر کرد؟!

خبرگزاری رسا ـ ساعتی قبل از قرائت توافق‌نامه‌ی لوزان توسط ظریف و موگرینی و در حالی که همه منتظر اعلام نتایج مذاکرات بودند، متنی از سوی وزارت خارجه به کلیه‌ رسانه‌ها ارسال شد.
چه کسی فکت شیت ایرانی را جهت انحراف افکار عمومی منتشر کرد؟!

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ساعتی قبل از قرائت توافق‌نامه‌ی لوزان توسط ظریف و موگرینی و در حالی که همه منتظر اعلام نتایج مذاکرات بودند، متنی از سوی وزارت خارجه به کلیه‌ رسانه‌ها ارسال شد. این متن که به عنوان بیانیه‌ی مشترک ایران و 1+5 به صورت وسیعی توسط رسانه‌های داخلی پوشش داده شد و بعداً «فکت شیت ایرانی» نام گرفت، حاوی مطالبی خلاف واقع در کوچک‌نمایی تعهدات سنگین پذیرفته شده از سوی ایران و مثبت‌نمایی نتایج آن برای کشور بود.

 

پوشش رسانه‌ها از این متن به حدی وسیع بود که تا مدت‌ها بعد از قرائت بیانیه، این خبر در نتایج جست‌وجوی اینترنتی پیرامون توافق لوزان بالاتر از متن توافق قرائت شده توسط ظریف و موگرینی قرار می‌گرفت و در مجموع فضای رسانه ای داخل را تحت الشعاع قرار داد. با این حال وزیر امور خارجه در برنامه‌ی تلویزیونی «نگاه یک» مورخ 15 فروردین 94 با تلاش جهت رفع مسئولیت از وزارت خارجه نسبت به این متن، اظهار داشت: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد. وزارت خارجه چیزی را منتشر نکرده. چند نفر از دوستان ما یک رشته دست‌آوردهای ما از این مذاکرات را نوشته‌اند.

 

به گزارش «یک بیست»، این تلاش در حالی صورت می‌گیرد که اصل خبر مذکور پس از این که در روز شنبه (15 فروردین 94) و در شرایطی که تیم ایرانی به کشور بازگشته بودند، بر روی خروجی اخبار وزارت خارجه نیز انتشار یافته و تنها پس از این که هدف از انتشار این خبر یعنی فضاسازی و تحت الشعاع قرار دادن بیانیه‌ی به مراتب ضعیف‌تر لوزان و متن رسمی وزارت خارجه آمریکا در فضای داخلی محقق شد، از روی خروجی اخبار پایگاه رسمی وزارت خارجه حذف شد. تصویر این خبر بر روی سایت وزارت خارجه موجود و ذیلاً قابل مشاهده است.

 

گفتنی است وب‌سایت گوگل که به تناوب اقدام به ذخیره‌ی صفحات اینترنتی می‌نماید نیز تصویری از صفحه‌ی این خبر را ذخیره کرده است که در این جا قابل مشاهده است.

 

شایان ذکر است، محتوای این خبر از سوی هیچ یک از رسانه‌های اصلی بین المللی به عنوان مفاد توافق پوشش داده نشد.

 

اشاره به صحبت‌های دیوید آلبرایت، رئیس یکی از اندیشکده‌های آمریکایی درباره‌ی تلاش رسانه‌ای دیپلمات‌های ایرانی در این راستا قابل توجه است که می‌گوید: ظریف و روحانی برای این که ابعاد توافق به دست آمده را کم‌رنگ کنند، داستان خود را ارائه کرده‌اند. ایران امتیازات قابل توجهی را در این توافق واگذار کرده است و ظریف و روحانی می‌خواهند آرام آرام این اخبار را به مردم منتقل کنند./907/د101/ح

 

منبع: http://1-20.ir/9562/

ارسال نظرات