۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۲۵۲۳۰۰

خبرهای کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ تعطیلات حوزه علمیه خراسان در ایام نوروز و دهه فاطمیه، رونمایی از المان علم الرضا(ع) در منطقه ثامن مشهد، انتشار ویژه نامه اینترنتی نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی و کسب بالاترین رتبه کیفی در بین مراکز از سوی صدا و سیمای خراسان رضوی عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، مسؤول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان با اعلام این خبر، اظهار داشت: با عنایت به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و تعطیلات نوروز و با توجه به هماهنگی انجام شده با اساتید معظم، دروس عمومی حوزه علمیه مشهد از پنجشنبه 28/12/93 برابر با 28جمادی الاول تعطیل می‌باشد.


حجت الاسلام روشندل، تعطیلی پیش آمده در ایام نوروز و دهه فاطمیه را فرصتی جهت انجام رسالت خطیر روحانیت در امر تبلیغ نسبت به ترویج معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی با الگوگیری از بانوی دو عالم عنوان و خاطر نشان کرد: شروع مجدد دروس، شنبه مورخ 15 فروردین ماه 94 برابر با 14 جمادی الثانی خواهد بود.


وی با بیان اینکه ایام نوروز برای مطالعه و برنامه ریزی درسی نیز فرصت مطلوبی می‌باشد، گفت: طلبه و روحانی هرگز تعطیلی ندارد و شایسته است در این ایام به رسالت خطیر تبلیغی خود توجه داشته باشند.

 

 

ایجاد دو وقف جدید با نیت احداث زائرسرا برای زائرین امام رضا(ع)

دو نیکوکار مشهدی هر کدام یک باب منزل مسکونی را با نیت اسکان زائرین امام رضا(ع) وقف کردند.

 

بنا بر این گزارش، عباسعلی جاوید فر یک باب منزل مسکونی به ارزش 5 میلیارد ریال واقع در خیابان امام رضا(ع) مشهد را با هدف احداث زائر سرا با نام حضرت خدیجه کبری(س) وقف نمود.

 

همچنین حسینعلی حسین پور با نیت اسکان زائرین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) یک با منزل مسکونی واقع در خیابان کاشانی مشهد را وقف نمود. ارزش وقف مذکور 5 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

ویژه نامه اینترنتی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و امریکا

به گزارش روابط عمومی جامعةالمصطفی، این ویژه نامه شامل متن و ترجمه های نامه، فایل های صوتی و کلیپ های ویدئویی، بازتاب نامه رهبر انقلاب به جوانان، نرم افزار تلفن همراه، گزارش نمایندگی های المصطفی و... می باشد.برای مشاهده این ویژه نامه اینجا کلیک کنید.

 

رونمایی از المان علم الرضا(ع) در منطقه ثامن مشهد

حمید ضمیری، شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به تمهیدات فرهنگی صورت گرفته برای رفاه زائران بیان کرد: ساخت‌وسازهای سال‌های اخیر در منطقه ثامن و تغییر ظاهر آن سبب سردگمی بسیاری از زائران می شود، به همین‌منظور پیش‌بینی شده که 7 ‌‌پایگاه راهنمای زائر در ایام نوروز به‌صورت شبانه‌روزی به زائران خدمات دهد.

 

وی توجه‌به گردشگری زائران در ایام نوروز را یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه دانست و گفت: در این ایام‌ روزانه حداقل 2 تا 3 اتوبوس برای گردشگران متقاضی استفاده‌ از‌ تورهای گردشگری معاونت فرهنگی‌اجتماعی شهرداری منطقه ‌درنظر گرفته می‌شود تا آن‌ها را به دیدن مکان‌های فرهنگی و دیدنی شهر ببرد.

 

ضمیری ادامه داد: پیر پالان‌دوز، گنبد‌خشتی‌، حمام‌ شاه، حمام رضاقلی‌میرزا، خانه داروغه، خانه توکل و مجموعه حرم مطهر ازجمله مکان‌‌های دیدنی داخل منطقه ثامن و‌ آرامگاه فردوسی، پارک موزه زیارت، کوهسنگی، خانه ملک و... از مکان‌های دیدنی خارج‌از منطقه است‌ که گردشگران می‌توانند به صورت رایگان از آن‌ها بازدید کنند.

 

 شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به استقرار 9 ایستگاه بهارانه در سطح منطقه تصریح کرد: در هر ‌کدام از این ایستگاه ها، 12‌ غرفه موضوعی چون زیارت، ‌عفاف‌‌وحجاب، کودک، ایثارگری، گردشگری، شورای اجتماعی محلات، محصولات فرهنگی، عکاس‌خانه و... برپا می شود.

 

وی گفت: علاوه‌بر برنامه‌های این غرفه‌ها، کارگاه «آموزش زیارت»‌ نیز در هر‌یک از ایستگاه‌ها برپاست که در آن اصول و بایدهای زیارت صحیح از سوی استادان حوزه‌ به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

 

ضمیری با بیان اینکه فاطمی‌بودن نوروز ‌94، مناسبت خوبی برای تقدیر از خانواده شهدای منطقه ثامن است، افزود: براساس برنامه ریزی پیش بینی شده، مسئولان منطقه در روزهای ابتدایی سال جدید از 40‌ خانواده شهید منطقه با ارسال هدیه‌ای تقدیر می‌کنند.

 

شهردار منطقه ثامن مشهد بیان کرد: برنامه آموزشی «سلامت سفر» نیز یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی است که با هماهنگی مرکز بهداشت منطقه، کارشناسان سلامت این مرکز طی 10‌ روز در 10 مسجد منطقه حضور می ‌‌یابند و دقایقی بین دو نماز ظهر و عصر درباره ‌سلامت در سفر صحبت کنند.

 

 وی با اشاره به تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با نوروز گفت: برنامه سیاه‌پوشی محلات در نوروز امسال با مشارکت هیئت‌ها و مساجد منطقه انجام می‌شود که بعد‌از ایام عزاداری، زیبا‌سازی منطقه با پارچه‌های الوان در دستور‌ کار خواهد بود.

 

 ضمیری با بیان اینکه نصب و رونمایی از یکی از بزرگ‌ترین المان‌های مشهد، به نام المان علم‌الرضا(ع) در میدان امر به معروف و نهی از منکر از دیگر برنامه‌های نوروزی است، ادامه داد: علاوه‌ بر این، تعدادی‌ المان‌ دیگر نیز در قالب توپو‌گرافی با مفهوم زیارت ‌در منطقه ثامن جانمایی خواهد شد.

 

شهردار منطقه ثامن مشهد وی با اشاره به نقاشی دیواری مشهد 2017 در منطقه ثامن اظهار کرد: در حال حاضر بالغ‌‌ بر 30 نقطه از دیوارهای منطقه برای اجرای نقاشی دیواری مناسب تشخیص داده شده و عملیات زیر‌سازی این نقاط به اتمام رسیده است، همچنین موضوع نقاشی‌‌های دیواری‌ امسال به‌نوعی با گذشته متفاوت خواهد بود؛ چرا‌که با هدف خاصی و برای مشهد سال ‌2017‌ میلادی طراحی می‌شود.

 

برگزاری اختتامیه های سومین جشنواره فرهنگی ورزشی خانواده های طلاب غیرایرانی مشهد

در این مراسم که با حضور نفرات برتر جشنواره و خانواده های آنها برگزار شد پس از تلاوت قرآن هادی محقق مقام نخست رشته قرائت در نمایندگی مشهد، حجت الاسلام مصلحی تبار ضمن عرض خیرمقدم و ارائه گزارش مختصر از فعالیت های امور خانواده، از طلاب و خانواده های آنان خواست تا در برنامه های آموزشی فرهنگی این اداره حضور فعال تری داشته باشند.

 

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عصارزاده معاون فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی مشهد، اجرای گروه تواشیح نجل الهدی و تجلیل از نفرات برتر این دو جشنواره از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

گفتنی است تعداد 145 نفر از همسران و فرزندان طلاب با شرکت در رشته های قرائت، ترتیل، اذان،حفظ اجزاء قرآن، حفظ دعای ندبه و حکمتهای نهج البلاغه در بخش شفاهی جشنواره قرآن و رشته های تفسیر نمونه و تفسیر نور و دعای ندبه و حکمتهای نهج البلاغه در بخش کتبی و مقاله و وبلاگ نویسی در بخش آثار با هم به رقابت پرداختند که در نهایت تعداد 30 نفر از بالاترین امتیازات از طرف مرکز قرآنی نور الثقلین به مشهد معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

همچنین تعداد 110 نفر در رشته های دارت، شنا، پینگ پنگ، تیراندازی با تفنگ بادی، تیر وکمان و آمادگی جسمانی در رده های سنی مختلف در بخش ورزشی جشنواره ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت از 40 نفر که نفرات اول تا سوم در هر رشته بودند با اهداء جوائز تجلیل شد.

 

در بخش فرهنگی جشنواره، در رشته های نقاشی، خاطره نویسی، مقاله نویسی و کتابخوانی(کتاب احکام دو دقیقه ای) در رده های سنی مختلف نفرات اول تا سوم و شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

 

تفسیر«سوره انسان» با رویکرد روانشناسی در جمع دانشجویان مشهد

در این جلسه که به مدت 5 شب با حضورحجت الاسلام مصطفی رشید برگزارشد، وی با اشاره به ویژگی های سوره انسان گفت: آیات این سوره، به شکلی گسترده انعکاس دهنده ابعاد وجودی انسان است و میتوان موضوعات مختلفی( از بحث ژنتیک تا روابط انسانی) را در این سوره یافت.

 

وی در عین حال تاکیدکرد: قرآن کتاب روانشناسی نیست، چراکه روانشناسی در بردارنده نظریه های متعدد است که ممکن است به شکل نسبی برای بخش خاصی از افراد موثر باشد، اما قران حاوی قوانین جهان شمول است به این معنا که در اشکال مختلف زندگی کاربرد دارد.

 

حجت الاسلام رشید همچنین با استناد به آیات1و2 سوره انسان گفت: طبق این آیات، انسان از هیچ آفریده شده در حالی که تنها و فاقد هرنوع توانمندی بوده و سپس از سوی پروردگار به قابلیت های گوناگونی رسیده و لذا سرکشی و غرور در برابر آفریدگار تحت هیچ شرایطی جایز نیست.

 

 وی دو ویژگی« اُنس و نسیان» را از خصائل ثابت انسان برشمرد و افزود: بخشی از ناسپاسی های انسان نسبت به الطاف پروردگارنیز ناشی از همین نسیان است.

 

وی همچنین با اشاره آیه 2 این سوره گفت: برخی شکل گیری شخصیت در افراد را مربوط به دوران پس از تولد میدانند در حالی که آغاز این امر میتواند دوران پیش از تولد باشد و لذا از بسیاری اختلالات روانی میتوان قبل یا در بدو تولد پیشگیری کرد.

 

 کسب بالاترین رتبه کیفی در بین مراکز از سوی صدا و سیمای خراسان رضوی

 صدا و سیمای خراسان رضوی در ارزیابی عملکرد شبکه های استانی سیما در 9 ماه از سال 93 موفق به کسب بالاترین رتبه کیفی شد.

 

از مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد سیمای مراکز در 9 ماه از سال 93 میزان حضور در شبکه شما و شبکه های سراسری سیما، کیفیت تولید برنامه های ترکیبی و نمایشی در ساختارهای مختلف و میزان درصد بیننده و رضایت مندی آنان بوده است.

 

این ارزیابی از سوی معاونت امور مجلس و استان های سازمان صدا و سیما و بر اساس شاخص های 25 گانه ارزیابی عملکرد شبکه های استانی سیما صورت گرفته است.

 

 در  مراسمی که به همین منظور برگزار شد، از حجت الاسلام علی نهاوندی، مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی  توسط  معاونت امور مجلس و استان های رسانه ملی برای کسب این رتبه  با اهدا ئ لوح سپاسی  تقدیر شد.

 

 عیدانه های  برون مرزی خراسان رضوی

پیک نوروزی  ازبکی

پیک نوروزی با هدف بیان اشتراکات فرهنگی مردم آسیای مرکزی درخصوص نوروز و زمینه همگرایی این کشورها و تقویت زبان فارسی در رادیو ازبکی خراسان رضوی تهیه شده است.

 

نوروز جشن تحول آفرینش، آیین ها و آداب نوروزی در سرزمین های دیگر، نوروز در فرهنگ و سنن ایرانی و نگاهی به رسم های نوروزی ایرانیان، نوروز در تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان، نوروز و فرهنگ اسلامی، طبیعت نوروزی و گشت و گذار در ایام نوروزی، شعر خوانی، معرفی غذاهای نوروزی، نمادهای نوروزی، تبیین خرده فرهنگ های نوروزی با حضور کارشناسان محلی و ... از بخش های این برنامه است.

 

برنامه پیک نوروزی در 12 قسمت 25 دقیقه ای در ایام عید صبح ها ساعت 6:40 و بعد از ظهر ساعت 19:40 پخش می شود.عوامل پیک نوروزی عبارتند از: نویسنده: سعید خو محمدی؛ تهیه کننده: امید صفایی نیا؛ گویندگان: ادیبه قادری، وفا نظر اف و  کوهیار ارشد نیا.

 

 نوروز آسمان مشترک  در رادیو  تا جیکی

 این برنامه با هدف تقویت  وحدت  کشورهای فارسی زبان منطقه  و برگزاری  جشن ها  و آیین  های نوروزی  در این کشورها به مدت 30 دقیقه در رادیو  تاجیکی  صبحها  ساعت 10/ 6 و شبها  ساعت21    تولید شده است.

 اشعار نوروزی شاعران فارسی گو  از کشورهای  ایران ، تاجیکستان و افغانستان، گزارش،  پیام ها ی عیدانه،  سرودهای نوروزی ایرانی، تاجیکی و افغانی،  کارشناس، تشریح آیین های نوروزی ایران زمین  و... از بخش های مختلف این برنامه است.

 

 برنامه های نوروزی رادیو دری

 چک چک عیدانه،این برنامه ترکیبی نمایشی در 4 قسمت  به مدت 1:30 دقیقه در ساعت 8:30 دقیقه صبح دقیقه در قالب  مسابقه بین مهاجرین افغان تهیه شده است.

 

بهار آمد، این برنامه ترکیبی نمایشی دارای بخش های  طنز، نمایش، شعر و شاعران نوروزی، گفتار، گزارش( ارتباط با خبرنگاران داخل افغانستان) به مدت 2 ساعت ویژه روز اول فروردین ساعت 8 صبح و 3 برنامه یک ساعته  نیز با همین عنوان بعد از ظهر ساعت 3 تا 4 پخش می شود.

 

با هم باشیم،این برنامه ویژه ارتباط با مخاطبین، ارتباط با گزارشگران ،حال و هوای نوروزی ایران و افغانستان را در6 برنامه نیم ساعته در نوبت صبح ساعت 10:35  به تهیه کنندگی  و گویندگی علی عطایی بیان می کند.

 

 طبیعت در قرآن، به شرح و تفسیر آیات قرآن در خصوص طبیعت  در 6برنامه 20 دقیقه ای به تهیه کنندگی و  و گویندگی  سیده ارغوان حیدری؛  و گویندگی : غلامرضا شجاعی می پردازد.

 

 یک سال با ولایت،این برنامه  14 قسمت 20 دقیقه ای ویژه سخنان مقام معظم رهبری و محورها ی سخنان ایشان در سال 93 به  تهیه کنندگی محمد رضا خیر آبادی است  که در ساعت10/11 پخش می شود.

 

 جهان در آینه سال،جهان در آینه سال14برنامه 20 دقیقه ای ویژه بررسی تحولات کشورهای مختلف جهان به  تهیه کنندگی  محمد رضا خیر آبادی در ساعت 40/12  پخش می شود.

 

افغانستان در سال 93،این برنامه در 14  قسمت 30 دقیقه ای ساعت 18:40 به  بررسی موضوعات و رویدادهای مهم افغانستان در سال 93 می پردازد.

 

 غزل در بهار دلنشین، این برنامه ویژه ادبیات و شعر نوروزی به مدت 15 دقیقه ساعت 45/10  به   تهیه کنندگی  نسرین حیدری از رادیو دری پخش می شود.

 

 ویژه برنامه های  شهادت حضرت زهرا(س) در رادیو دری

ویژه برنامه های  شهادت حضرت زهرا (س) با عناوین « یاس کبود » به تهیه کنندگی حکیم وفا به مدت 20 دقیقه ساعت 13 و  «یک آسمان اندوه» به تهیه کنندگی فاطمه راستگو به مدت 35 دقیقه ساعت 30/8 از رادیو دری در 4 فروردین  به روی آنتن می رود./930/پ203/ب5

 

 

ارسال نظرات