۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۵۱۸۶۷
همزمان با روز بزرگداشت شهدا؛

ترکمن های اهل سنت خراسان شمالی میزبان دو شهید گمنام شدند

خبرگزاری رسا ـ پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با روز ملی بزرگداشت شهدا در شهرستان سنی نشین راز و جرگلان در استان خراسان شمالیتشییع و به خاک سپرده شد.
مراسم تشييع و تدفين دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس در راز و جرگلان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، امروز همزمان با بیست و دوم اسفندماه، روز ملی بزرگداشت شهدا، پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس پس از تشییع بر روی دوش مردم سنی مذهب شهرستان مرزی راز و جرگلان، در تپه نورالشهدای شهر راز، مرکز این شهرستان ترکمن نشین به خاک سپرده شد.

 

این برای نخستین بار است که ساکنان شهرستان مرزی راز و جرگلان که غالب آن ها ترکمن های سنی مذهب هستند، میزبان دو شهید گمنام شده اند، آن ها عصر پنج شنبه از پیکر مطهر این دو شهید استقبال کرده و دیشب نیز پس از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسم وداع با شهدا را برگزار کردند.

 

این دو شهید که یکی 20ساله و در منطقه زبیدات عراق به شهادت رسیده و دیگری شهید 16 ساله ای است که در جزیره مجنون تفحص شده، از جمله 82 شهید گمنامی هستند که اخیرا از سوی کمیته جست ‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح تفحص شده و همزمان با ایام فاطمیه در 25 استان کشور تشییع و به خاک سپرده شدند.

 

گفتنی است، شهر راز، مرکز شهرستان 70 هزار نفری راز و جرگلان در فاصله 120 کیلومتری شمال شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و 45 کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد.

 

حدود 10 درصد از جمعیت 911 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور را ترکمن های اهل سنت تشکیل می‌دهند که غالب آن ها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و تعدادی نیز در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان سکونت دارند.

 

سرهنگ احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی امروز در حاشیه مراسم تشییع این شهدای گمنام در شهر راز در گفت و گو با خبرنگار رسا در خراسان شمالی اظهار کرد: همزمان با ایام فاطمیه، استان خراسان شمالی میزبان سه شهید گمنام بود که پیکر مطهر یک نفر از این شهدا روز پنج شنبه در مقر فرماندهی سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در بجنورد به خاک سپرده شد و پیکر دو تن نیز به شهرستان مرزی راز و جرگلان منتقل شده و صبح امروز تدفین شدند.

 

وی با اشاره به این که با تدفین این سه شهید گمنام در شهرهای بجنورد و راز شمار شهدای گمنام دفن شده در مناطق مختلف استان خراسان شمالی به 44 شهید در 22 نقطه افزایش یافت، افزود: از 44 شهید گمنامی که تاکنون در خراسان شمالی دفن شده اند 15 شهید در بجنورد، هفت شهید در شیروان، پنج شهید در جاجرم، دو شهید در مانه و سملقان، پنج شهید در اسفراین، دو شهید در شهر راز، پنج شهید در فاروج و دو شهید نیز در شهرستان گرمه به خاک سپرده شده اند.

 

 امیری اضافه کرد: بر اساس اعلام کمیته جست ‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح تفحص در حال حاضر پنج الی شش هزار نفر از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی دارای دو هزار و 772 شهید، هفت هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 33 هزار رزمنده است که در سال های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان فشانی کردند.

 

لازم به یادآوری است، بر اساس اعلام کمیته جست ‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح، همزمان با ایام فاطمیه و سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) پیکر ٨٢ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در 25 استان کشور تشییع و به خاک سپرده شد.

 

پیکر مطهر این شهدا در استان های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، تهران، خوزستان، چهار محال بختیاری، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، گیلان، گلستان، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، مرکزی و همدان تدفین شد.

 

از سال 92، بیست و دوم اسفند، سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب در سال 1358، به نام روز شهدا و تجلیل از خانواده معظم شهدا نامگذاری شده است./9314/پ202/ب5

 

 

ارسال نظرات