۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۲۵۱۱۰۷
حجت­الاسلام منفرد:

ذره‌ای نفسانیت در وجود آیت­الله بهجت نبود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که آیت­الله بهجت(ره) اولین مرحله از مراتب 7 گانه­ سلوک را قبل از دوران بلوغ گذرانده بود، گفت: به اندازه پر کاهی نفسانیت در وجود ایشان نبود و به مرز مشاهدات قلبیه و عالم ملک و ملکوت رسیده بود.
آيت الله بهجت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام حسن منفرد، امشب در ششمین مراسم یادبود آیت­الله بهجت(ره) در مدرسه علمیه حقانی به بیان برخی صفات در وصف ایشان پرداخت و خاطرنشان کرد: این مراسم برای یک عالم بزرگوار، ترجمان قرآن و عزیزی است که در عصر ما بر سایه توفیقات حضرت باری تعالی با اقتدا به سنت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) آن حضرت، قدم در راه تهذیب گذاشت و جان خود را از عشق و محبت به حضرت حق مملو ساخته و با براق محبت عوامل ملک و ملکوت را عبور کرد و از کلیه تعینات بیرون آمد؛ این مجلس برای عالم ربانی، عارف صمدانی، اوجوبه زمان و وحید دوران و انسان­العین و عین انسان، نور مطلق حضرت آیت­الله بهجت(ره) منعقد شده است.

 

نماز همان لقای جمال ذات اقدس احدیت است

 

این استاد حوزه علمیه قم به بیان خلاصه­ای از زندگی آیت­الله بهجت(ره) اشاره و تصریح کرد: ایشان بر ترک معاصی و عمل به واجبات بسیار تکیه می­کردند و به نماز اهمیت می­دادند و می فرمود لذیذتر و شریف­تر از نماز در عالم وجود ندارد؛ نماز همان لقای جمال ذات اقدس احدیت است.

 

وی اظهار داشت: باید در وجود سالک و موحد، غیر از خدا راه نداشته باشد؛ اگر در نماز چنین بودید که غیر از حضرت حق را راه ندادید، به بهشت لقا شرفیاب می‌شوید.

 

آیت­الله بهجت اولین مرحله از مراتب 7 گانه­ سلوک را قبل از دوران بلوغ گذرانده بود

 

حجت­الاسلام منفرد درباره مراتب 7 گانه­ سلوک ابراز داشت: ایشان در مدت 16 سالی که در کربلا و نجف بودند، به مقامات عالیه­ای رسیده بود؛ برای انسان مراتب 7 گانه­ای از سلوک وجود دارد که تمام حکما و عرفا این مقامات را قبول دارند که نفس، قلب، عقل، روح، سِر، خفی و اخفا این مراتب 7 گانه را شامل می­شوند؛ آیت­الله بهجت(ره) اولین مرحله از این مراتب را در قبل از دوران بلوغ گذرانده بود.

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: ابتدای حرکت تمام انسان‌ها در عالم، حرکت فکری است و بعد از آن حرکت قولی بوده و سپس حرکت علمی است؛ این تصورات باطنیه اگر نشأت گرفته از عالم عقل و ربوبی باشد، تمام حرکات ما الهی می‌شود.

 

وی با بیان این که اگر رحمان و جنود رحمانی در فرد نباشد شیطان کل وجود فرد را می­گیرد، خاطرنشان کرد: اگر این حرکت فعلی یا قولی یا عملی نشأت گرفته از غضب، شهوت و واهمه باشد، مملکت وجود ما به دست شیطان و جنود شیطانی است؛ که اگر حرکت فکری، قولی و عملی، تصورات باطنیه و خواسته­های قلبیه بوی خدا ندهد، شیطان جایگزین آن است و در این صورت از رحمان و جنود رحمانی خبری نیست و کار به جایی می‌رسد که مرتب آن به آن شیطان بر فرد نازل می‌شود و کل وجود فرد را می‌گیرد.

 

حجت­الاسلام منفرد تصریح کرد: اگر سالک و موحد این حرکت فکری، قولی، عملی، تصورات باطنیه و خواسته­های قلبیه یک بعد از ربوبی داشت و از خدا و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و قرآن گرفته باشد، فرشته‌ها و ملائکه بر آن فرد نازل می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم درباره مشاهدات روحیه اظهار داشت: وقتی انسان از عالم طبیعت و مثال عبور کرد و وارد عالم عقل و روح شد، ابتدای مشاهدات روحیه است که مشاهدات در آن بیشتر از قلب است و روح سیطره پیدا می‌کند و کار به جایی می‌رسد که در مرض و صحت نقش بسزایی دارد.

 

اولیای خدا حیات و ممات ندارند/در وجود آیت­الله بهجت به اندازه پر کاهی نفسیت نبود

 

وی درباره مقامات آیت­الله بهجت(ره) یادآور شد: اولیای خدا حیات و ممات ندارند؛ به اندازه پر کاهی نفسیت در وجود آیت­الله بهجت(ره) نبود و به مرز مشاهدات قلبیه و عالم ملک و ملکوت رسیده بود، بلکه بالاتر که عالم بعدی، عالم جبروت و لاهوت است و این عالم برای کسی است که تارک کامل از هوای نفس باشد و نفسیت نداشته باشد.

 

حجت­الاسلام منفرد با بیان فرمایشی از امام خمینی(ره) درباره مشاهدات روحیه ابراز داشت: امام راحل می‌فرمود اگر نمی‌توانید مشاهدات روحیه و ما فوق روح را قبول کنید، انکار هم نکنید؛ برای قرارگیری در دامان اهل بیت(ع)، طهارت از کلیه رذائل اخلاقی لازم است و باید محاسن، مکارم و فضائل در ما زنده شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت: بعد از مشاهدات ملکوتیه و روحیه، به عالم اخلاص می‌رسیم؛ امام سجاد(ع) فرموده‌اند عالم اخلاص، انقطاع کامل از ماسِوَی ­الله است؛ آیت­الله بهجت‌ها، علامه طباطبائی‌ها، آیت­الله سید علی قاضی‌ها، آیت­الله شاه آبادی‌ها و صدها عارف و حکیم دینی به این عوالم راه پیدا کرده‌اند.

 

وی در پایان با بیان فرمایشی از رسول خدا(ص) اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند اگر خوبی‌های کل عوالم وجود و هستی را جمع کنید، مصداق عینی این خوبی‌ها فاطمه(س) من است./822/پ202/ف

ارسال نظرات