۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۲۴۹۹۲۸
عضو شوری مدارج علمی حوزه علمیه قم:

مودت فی القربی در ولایت حضرت علی خلاصه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شوری مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این‌که مودت فی القربی تنها محبت نیست بلکه مسأله امامت را نیز در بر می‌گیرد، گفت: بین بحث مودت و ولایت سنخیتی وجود دارد؛ یعنی اجر بزرگ رسالت بر عهده خداوند است و شما تنها مودت فی‌القربی داشته باشید.
مودت فی القربی در ولایت حضرت علی خلاصه می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم عزاداری ایام فاطمیه که عصر روز گذشته برگزار شد با بیان این که مساله مودت فی القربی در قرآن آمده است، اظهار کرد: اهمیت و بزرگی ویژگی اهل بیت(ع) آنقدر زیاد است که خداوند آن را مزد رسالت رسول اکرم(ص) قرار می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که  یکی از بزرگان حوزه می‌فرمود بایستی بین قیمت و نوع دو جنسی که مبادله می‌شود مناسبتی وجود داشته باشد، گفت:  بنابراین وقتی ارزشی بین کالا و پول وجود داشته باشد ما به این نتیجه می‌رسیم که آیه مودت اجر و مزد رسالت است که محضر خداوند منان محفوظ است.

 

وی افزود: ایشان می‌فرمود آیه مبارکه ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ سند اهمیت این ویژگی است.

 

عضو شوری مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال در این آیه می‌فرماید بگو من از شما اجر و مزد نمی‌خواهم بلکه فقط از شما مودت فی القربی را طلب می‌کنم، گفت: بین بحث مودت و ولایت باید سنخیتی وجود داشته باشد یعنی این که اجر بزرگ رسالت بر عهده خداوند متعال است و شما فقط مودت فی القربی داشته باشید.

 

وی ادامه داد: مودت فی القربی فقط محبت نیست بلکه مساله امامت را نیز در بر می‌گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان این که از مسائل مهم دیگری که خداوند منان در قران فقط به اهل بیت اختصاص داده است مساله طهارت است، گفت: در این آیه خداوند منان می‌فرماید وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً.

 

وی افزود: تعداد زیادی از اصحاب رسول خدا(ص) و از بانوان و همسران ایشان نقل کرده‌اند که این آیه فقط در شأن امام علی(ع) و دو فرزند و همسر گرامی ایشان حضرت فاطمه(س) است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که همسر رسول خدا ام سلمه می‌گوید که این آیه در خانه من نازل شد و حضرت رسول اکرم ابای خود را بر روی ایشان پوشانید و برای سلامتی ایشان دعا فرمود، گفت: من از ایشان پرسیدم که آیا من از اهل بیت شما هستم یا خیر ایشان فرمود انت الا خیر هؤلاء اهلی.

 

وی ادامه داد: صاحب کتاب وفاالوفا که یک حنفی است در کتاب خود آورده است که بعد از نزول این آیه حضرت رسول اکرم شش ماه روبه‌روی درب خانه حضرت فاطمه می‌ایستادند و این آیه را تلاوت می‌فرمودند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان این که خصوصیت دیگری که اختصاص به اهل بیت دارد آیه سلام است، گفت: خداوند منان در این آیه می‌فرماید سَلامٌ عَلی إِلْ‌یاسِینَ؛ 2 نفر از قراء سبعه این قرائت را تائید کرده است و زیارت آل یاسین نیز تائید بر این موضوع است.

 

وی افزود: خصوصیت دیگری که مربوط به آل می‌شود و خداوند منان با این ویژگی آل را بر دیگران برتری داده است صلوات بر آل است.

 

عضو شوری مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که  این حدیث در صحیح مسلم آمده است که مسلمانان بر حضرت رسول اکرم(ص) عرضه داشتند که ما دانستیم که چگونه صلوات بر شما بفرستیم، گفت: رسول اکرم در پاسخ فرمود بر من صلوات بترا نفرستد.

 

وی یادآور شد: اینجا بترا به این معناست که چیزی که آخر ندارد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که وقتی مسلمانان با این قضیه روبه‌رو شدند محضر ایشان عرضه داشتند چگونه صلوات بفرستیم، گفت: حضرت فرمودند اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی ابراهیم و آل ابراهیم.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که خصوصیت دیگری که نسبت به اهل بیت ذکر شده است حرمت صدقه است، گفت: خداوند متعال صدقه را بر اهل بیت حرام کرده است.

 

وی افزود: همان طور که می‌دانید برای خاندان امام حسین(ع) در هنگام اسارت چیزهایی می‌آوردند که آن‌ها را رد می‌کردند و می‌فرمودند بر ما صدقه حرام است. /921/پ202/ی

ارسال نظرات