۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۴۹۷۷۲
امام جمعه موقت قزوین:

فعالان فرهنگی برای هدایت جوانان وارد میدان شوند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین گفت: نباید همینطور بنشینیم تا هر کسی بتواند جوانان ما را منحرف کند، فعالان فرهنگی باید جوانان و کسانی را که در دام فتنه‌ها و شبهات گرفتارند، از سرگردانی نجات داده و با منطق آیات و روایات آنها را مستدل کنند.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین شب گذشته 10 اسفندماه در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم در امام زاده اسماعیل با اشاره به حکمت 147 نهج البلاغه، گفت: مردم به سه دسته عالم ربانی و متعلم در مسیر نجات و گروه سومی که جزء آنان نیستند تقسیم می‌شوند.

 

امام جمعه موقت قزوین به برشماری ویژگی گروه سوم پرداخت و ابراز داشت: این افراد هر صدایی که در اطرافشان بشنوند به سمت آن رفته و در واقع از دشمن جامعه اثر گرفته و به دنبال آن حرکت می‌کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت: افراد سست عنصر شبیه برگ‌های خشک پاییزی که با کوچترین بادی جابه جا می‌شوند، با کوچکترین مسأله ای عوض شده و میل آنها تغییر می‌کند؛ چرا که ثبات قدم و شخصیت ندارند و این بدین خاطر است که با آیات محکم الهی گره نخورده و به آن وصل نیستند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین الملل قزوین با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در مورد شهید رجایی و مقایسه آن با بنی صدر منافق اظهار کرد: افرادی که بی ثبات هستند نمی‌توانند از نور و روشنایی علم استفاده کنند و حتی علمشان نیز کابردی برایشان ندارد؛ چرا که عقل آنها علمشان را مدیریت نمی‌کند.

 

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) در مورد شهید رجایی فرمودند" عقل رجایی بالاتر از علمش است" و در مورد بنی صدر هم فرمودند"علم بنی صدر بیشتر از عقل اوست"یعنی این عقل نورانی و ربانی است که با کمک اتصال به ریسمان‌های محکم الهی یعنی قرآن و اهل بیت علم انسان را مدیریت می‌کند و توان فهمیدن حقیقت را به انسان می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که در دسته ای از روایات به خطرناکتر بودن جنگ نرم از جنگ نظامی تصریح کرده، گفت: دشمنی که حمله خود را با جنگ نرم آغاز کند به مراتب بیش از هنگامی که با سلاح و جنگ سرد وارد میدان می‌شود، خطرناک است.

 

وی در ادامه افزود: دلیل سخت تر بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی این است که دشمن  خود را نشان نداده و هیچ کس متوجه حمله و نفوذ آن نمی‌شود؛ چرا که اگر خود را نشان می‌داد، راه مقابله با آن روشن بود.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره نقش علمای شیعه در مبارزه با جنگ نرم دشمن بیان داشت: علمای شیعه و مراجع هنگامی که شیطان و لشکریانش قصد شکاف در دین را دارند جلوی آنها را گرفته تا مانع از فریب خوردن ضعیفان شیعه، یعنی کسانی که قدرت دفاع از دینشان را ندارند، گردند.

 

وی افزود: روشنگری‌های امام در برابر فتنه و شبهات کمونیست و روشنگری‌های امروز رهبر انقلاب در سطح جهانی از نمونه‌های حکمت وجود علمای شیعه است که دلیل غلط بودن شبهات دشمن را با منطق نشان داده و از شیعه و دین محبان حراست و دفاع می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به حدیث مشهور" قلم علما برتر از خون شهداست" به مقایسه بین عالم و مجاهد در راه خدا پرداخت و گفت: مجاهد با خون خود از بدنه و پیکر مومنان و جامعه محافظت می‌کند؛ در حالی‌که عالم با روشن گری های خود و انگیزه و آگاهی بخشیدن به جامعه از روح شیعیان و جامعه حمایت می‌کند.

 

وی در جهت مقایسه بین عالم و عابد اظهار کرد: عالمی که یک شیعه را تربیت کرده و به او آنچه را که محتاج است، بیاموزد مقامی بالاتر از هزار عابد دارد؛ چرا که عابد تلاش می‌کند تا فقط خود را نجات دهد ولی عالم علاوه بر خود دیگران را نیز نجات می‌دهد که این مساله برای شیطان بسیار سخت است.

 

استادیار دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین سپس به اهمیت حمایت و هدایت پیروان اهل بیت(ع) اشاره و تاکید کرد: نباید همینطور بنشینیم تا هر کسی بتواند جوانان ما را منحرف کند، فعالان فرهنگی باید جوانان و کسانی را که در دام فتنه‌ها و شبهات گرفتارند را از سرگردانی نجات داده و با منطق آیات و روایات آنها را مستدل کنند.

 

این کارشناس قرآنی با اشاره به مقالات شهید مطهری در مقابله با شبهات مجله زن روز در آن زمان  ابراز داشت: شهید مطهری با تبدیل تهدید به فرصت توانست شبهات علیه دین را خنثی کند، همان چیزی که ما باید امروز در فضای جامعه و به ویژه دانشگاه‌ها شاهد آن باشیم؛ چرا که امروز متاسفانه این این شبهات علیه دین قربانیان زیادی می‌گیرد.

 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام عسکری(ع) حمایت معنوی از دین را مهم تر از حمایت مالی و مادی دانست و گفت: شخصیت‌هایی شبیه حضرت آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح از علمای برجسته کشور هستند که باید حضور معنوی آنها را قدر بدانیم./848/پ202/ب4

ارسال نظرات