۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۴۹۲۹۳
استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه های رهبری درباره هنر:

اجرای درست هنر در گرو آزادی عمل هنرمند است

خبرگزاری رسا ـ رضوی طوسی گفت: به عقیده رهبر معظم انقلاب، اجرای درست هنر، در گرو آزادی عمل هنرمند از مشتری طلبی و گیشه است که این خود یک ایده قابل توجه هنری است.
هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگعصر امروز با موضوع «وضعیت هنر در جهان امروز و وظایف متولیان ومدیران هنری کشور» در محل مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت مشهد برگزار شد.

 

 سید مجتبی رضوی طوسی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوست نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش نخست این نشست در تبیین وضعیت امروز هنر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان، هنر امروز را در دو دسته مجری(دستگاه اجرایی) و خود محصول هنری آسیب شناسی می کنند.

 

وی افزود: در بخش اجرا ایشان عقیده دارند اجرای صحیح هنر، قالب هنری صحیح را می طلبد و اجرای درست هنر را، در گرو آزادی عمل هنرمند از مشتری طلبی و گیشه می دانند که این خود یک ایده در این زمینه است.

 

رضوی طوسی ادامه داد: اجرای غلط از سوی مجری، در اثر عدم حضور نو به نو و آشنایی وی(یا دستگاه اجرایی) با محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه است.

 

 رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم جهت داری تولیدات، استفاده از جاذبه های جنسی و بی توجهی به سایر جاذبه ها، ناآشنایی عمیق هنرمندان و مجریان با تفکر اسلامی، ترویج شهوت و بی بندوباری، ورود به بازی های سیاسی،مجریان بی انگیزه، ناآشنا یا مخالف، زمان دار بودن محصولات هنری، عدم وجود مهارت در شیوه های هنری و انحطاط هنری را از جمله آسیب های هنر امروز از دیدگاه رهبر معظم انقلاب برشمرد.

 

بی موضعی هنر و هنرمند نسبت به ارزش ها یک آسیب جدی است

وی با تأکید بر این که فکر خوب باید خوب هم اجرا شود تا نتیجه بخش باشد، در خصوص انحطاط هنری، خاطرنشان کرد: مجریان هنری باید مصادیق این انحطاط را تشخیص و تعریف عملیاتی از انحطاط هنری ارائه دهند نه این که همان حرف رهبری را دایم تکرار کنند.

 

رضوی طوسی در خصوص جهت داری آثار هنری نیز یادآور شد: برخی کارهای هنری با وجود عدم مخالفت و قائل بودن به جهت داری، جهت خود را گم می کنند؛ این بی موضعی هنر و هنرمند نسبت به ارزش ها یک آسیب جدی است.

 

 رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: فرهنگ به معنای ارزش نیست، از سوی دیگر،فرهنگ باید با ارزش مرتبط باشد و یک مدیر هنری باید از نسبت این دو تعریف داشته باشد.

 

 وی در پایان تأکید کرد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، ورود به بازی های سیاسی، منجر به بی هویتی هنر می شود.

 

گفتنی است سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگ از بهمن ماه جاری با هدف ارائه راهکارهای عملیاتی توسط فعالان فرهنگی و اجرایی شدن آن هابر مبنای دغدغه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب ، آغاز شده و در قالب چهار سطح تا مردادماه 94 ادامه خواهد یافت./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات