۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۴۸۴۶۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

برخی ساختارهای حوزه‌ چالاکی و بالندگی لازم را ندارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنابادی نژاد چشاندن طعم شیرین زندگی در سایه دین را وظیفه روحانیت خواند و گفت: برخی از ساختارهایی که در حوزه‌های سرپرستی، اداره و بودجه وجود دارد یا سازمان‌ها و نهادهایی که در ارتباط با حوزه مسؤولیت دارند به نظر می‌رسد که چالاکی و بالندگی لازم را ندارند و مجموعه اتفاقات امید بخش در حوزه از درون این ساختارها نیست بلکه به صورت خودجوش و در کنار اینها است.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به پیام تاریخی امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیان اشاره کرد و گفت: این پیام در مقطع زمانی خاص، اواخر جنگ و برکناری قائم مقام رهبری است و به شبهاتی که درباره این دو مسأله مطرح می‌شود پاسخ می‌دهد.

 

پیام تاریخی امام خمینی(ره) اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی را مرزبندی می‌کند

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در این پیام به تبیین اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی پرداختند تا نیروهای اسلام ناب در حوزه همدیگر را پیدا کنند و با پیدا کردن هماهنگی به افق حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) بیندیشند و برای آن زمینه‌سازی داشته باشند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به رشد و غنای محتوایی در حوزه علمیه ابراز داشت: تمام پیشرفت‌های کمی، نرم‌افزاری و اندیشه‌ای در حوزه علمیه و انقلاب اسلامی را مدیون بسترسازی امام خمینی(ره) و بعد از آن روشنگری رهبرمعظم انقلاب هستیم؛ اما در انطباق همه آرمان‌ها و دغدغه‌های انقلاب موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم مرزبندی مناسبی با اسلام آمریکایی داشته باشیم که در برخی موارد با توطئه دشمن یا غفلت دوستان، شاهد ریزش‌ نیروهای انقلابی نیز بوده‌ایم.

 

امامت و رهبری نقش مهمی در انسجام و مدیریت مکتب تشیع دارد

وی به اهمیت امامت و رهبری در مکتب تشیع اشاره کرد و یادآور شد: از دوره حضور معصومان(ع) تا دوره غیبت نمی‌توانیم نقطه درخشانی را در مکتب تشیع پیدا کنیم که در آن مدیریت قاطع امامت و محوریت ولایت وجود نداشته باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به نقش رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن تأکید کرد: با توجه به فرصت‌ها و چالش‌هایی که در انقلاب اسلامی داشته‌ایم باید خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم که در التزام به منویات امام و رهبری چه نمره‌ای می‌گیریم و در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم.

 

وی تصریح کرد: اگر طلاب و روحانیان برای عمل به منویات امام و رهبری آمادگی لازم را نداشته باشند، توانمندی‌های خودشان را مدیریت نکنند و در مسائل حاشیه‌ای، اختلافی و فرعی که اولویت ندارد مشغول شوند از مسائل اصلی فاصله گرفته و حتی دورتر خواهند شد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: با توجه به جذابیت اسلام و رشد و ارتقایی که جمهوری اسلامی دارد مسؤولیت حوزویان سنگینتر شده است و کمبودها و کاستی‌های نظام، مجوزی برای جدا شدن از انقلاب نیست گرچه هر کسی از انقلاب فاصله بگیرد خودش حذف می‌شود.

 

وی فقه‌ جواهری، اجتهاد و نظام آموزشی حوزه علمیه را از مزیت‌های آن دانست و تأکید کرد: با وجود تبلیغات و هجمه شدید دشمنان داخلی و خارجی در قبل و بعد از انقلاب، حوزه‌های علمیه و روحانیت، هنوز اصیلترین، پرطرفدارترین و بیشترین مراجعات مردمی را دارد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد، استعدادهای حوزه را سرمایه‌های ویژه‌ای خواند و گفت: مجموعه پیشرفت‌های طلاب جوان، و پیشرفت‌های مختلف اندیشه‌ای برای احیای تمدن اسلامی، بیداری اسلامی، نهضت نرم‌افزاری و تحول در علوم انسانی از دستاوردهای مثبت است.

 

برخی از سازمان‌ها و ساختارهای حوزه‌ چالاکی و بالندگی لازم را ندارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد:‌ برخی از ساختارهایی که در حوزه‌های سرپرستی، اداره و بودجه وجود دارد یا سازمان‌ها و نهادهایی که در ارتباط با حوزه مسؤولیت دارند به نظر می‌رسد که چالاکی و بالندگی لازم را ندارند و مجموعه اتفاقات امید بخش در حوزه از درون این ساختارها نیست بلکه به صورت خودجوش و در کنار اینها است.

 

وی یادآور شد: همه کسانی که در رأس نهادهای حوزوی هستند از افراد متعهد، علمای دلسوز و حکم پدر را برای حوزه علمیه دارند اما این افراد باید بتوانند از استعدادها و ظرفیت‌های حوزوی استفاده کنند و در راستای نیازهای روز جامعه برای طلاب بهتر از گذشته برنامه‌ریزی داشته باشند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد در پایان افزود: چشاندن طعم شیرین زندگی در سایه دین به مردم، مهمترین وظیفه روحانیت است و باید از ظرفیت‌هایی که در اختیار روحانیت است کمال استفاده را داشته باشیم و با حضور در میان مردم برای انتقال معارف دینی و مدیریت و اداره حکومت، الگوسازی و نظام سازی کنیم./908/ت301/س

ارسال نظرات