۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۸۱۹۲

نشست نگاهی به مطالعات شیعه شناسی در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل روابط بین‌المل در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ایجاد مراکز شیعه شناسی در جهان به ویژه در سرزمین ها اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی، گفت: این رژیم به دنبال شبیه سازی جریانات شیعی است که در نتیجه می خواهد از طریق شبیه سازی نقاط اختلاف، جریانات معارض را در کشورهای مختلف بوجود آورد.
ميري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید جواد میری مدیرکل روابط بین‌الملل در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست تخصصی که عصر شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع، نگاهی به مطالعات شیعه شناسی در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد، با اشاره به وجود مشکلات و معضلات در مسیر شناخت و بررسی مراکز شیعه شناسی در سرزمین های اشغالی، گفت: به دلیل وجود این مرکز در سرزمین های اشغالی، این موضوع جنبه سیاسی و امنیتی داشته که به همین دلیل بررسی این موضوع دشوار است، تمام تحرکاتی که در عراق، بحرین، سوریه و یمن در حال شکل گیری است وابسته به جرایاناتی است که از نظر مرکز شیعه شناسی در رژیم صهیونیستی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

 

وی افزود: مراکز شیعه شناسی در سرزمین های اشغالی به دنبال شبیه سازی جریانات شیعی بوده که در نتیجه می خواهند از طریق نقاط اختلاف، جریانات معارض در کشورهای مختلف بوجود آورند.

 


شناخت تشیع از منظر مردم جهان به مرزهای ایران محدود نمی شود 

 

میری با اشاره به اهمیت و جایگاه شیعه شناسی در جهان، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بطور مشخص یکنوع دغدغه خاص به تشیع داشته و نقش تشیع بدلیل وجود جمهوری اسلامی ایران، شیعیان لبنان، سوریه و عراق از منظر ررژیم صهیونیستی بسیار پررنگ است، بطور مثال در 30 سال گذشته شیعیان فقط از طریق ایران به جهان شناخته می شدند ولی در حال حاضر این چنین نبوده و مساله تشیع دیگر به مرز ایران محدود نمی شود.

 

وی افزود: سازماندهی شیعیان در مناطقی که شیعیان در آن مکان حضور دارند همچون شمال یمن بسیار آسان تر از مکان های دیگر است.

 

مدیرکل روابط بین‌الملل در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به علاقه مندی رژیم صهیونیستی به مطالعه تفکر شیعی، گفت: حدود 6 سال پیش بزرگترین مرکز شیعه شناسی در سرزمین های اشغالی تاسیس شد ولی متاسفانه در مقابله با این موضوع هیچ گونه جنبشی در محافل آکادمی کشور صورت نگرفت.

 

وی در ادامه ابراز داشت: بطور مشخص یکی از اقدامات مراکز شیعه شناسی در سرزمین های اشغالی بررسی تفاوت های حوزه علمیه نجف با مرکز حوزه های علمیه ایران که در قم قرار گرفته است، می باشد.

 

روش های مختلف در جهت شناخت تفکر شیعه

 

میری با اشاره به روش های شیعه شناسی در مراکز رژیم صهیونیستی، ابراز داشت: رژیم صهیونیستی از بزرگترین اساتید شیعه شناسی در غرب مانند پرفسور عباس امانت، استاد دانشگاه هاروارد در جهت آموزش دانشجویان خود در دانشگاه تلاویو استفاده می کند.

 

مدیرکل روابط بین‌المل در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه مطالعه ادیان مختلف در جهان، گفت: کشورهای مختلف جهان به اهمیت و جایگاه ادیان گوناگون احاطه داشته و برای بررسی و مطالعه ادیان مختلف برنامه ریزی دارند اما متاسفانه در ایران به این موضوع اهمیت کمتری داده می شود./811/پ202/ب4

ارسال نظرات