گاهی در انتخابات خرده گفتمانهایی که انقلاب را درک نکردهاند میداندار میشوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه امروز در نشست «بررسی و بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی» که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، ضمن بیان مطالبی پیرامون موضوع نشست، به پرسش های حاضران پاسخ داد.
نخستین پرسش درباره دلایل شکل نگرفتن دولتهای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در شکلگیری دولت اسلامی مقدماتی نیاز است که یکی از این مقدمات خود انقلاب اسلامی میباشد، انقلاب اسلامی که نظام اسلامی از آن برآمده باشد.
وی افزود: تفسیرها و برداشتهای متفاوت از انقلاب اسلامی از دلایلی است که هنوز نیز گریبان جامعه را گرفته است، درست است که ما به سمت شکلگیری دولت اسلامی رفتهایم، ولی هنوز خودش را پیدا نکردهایم و به صورت کامل میسر نشده است، ولی جلوههای از دولت اسلامی را شاهد بودیم که در این زمینه نیز کاستیها و برداشتهای نادرست وجود داشته است.
صفار هرندی تأکید کرد: پس از شکلگیری دولت اسلامی میتوان به تحقق جامعه اسلامی امیدوار بود؛ به طور کلی به سبب برداشتهای متفاوت از درون انقلاب و سستیها، ضعفها، کمبودها و برداشتهای متفاوت از شکلگیری نظام بر آمده از انقلاب شاهد شکلگیری دولت اسلامی نبودهایم.
وی ادامه داد: البته در این زمینه نمیتوان مردم را متهم کرد، حتی اگر کمبودی در سمت مردم دیده میشود مقداری زیادی متأثر از حرکت دولتمردان و حکومت کنندگان است، یعنی هنوز مردمی تربیت نشده است که در تراز نگاهی به گونهای عمل کنند که منتهی به شکل گیری دولت اسلامی شود و هم پا نتوانستهاند جلو بیایند؛ از اینرو در بحبوحه انتخابات مختلف شاهد میدانداری خرده گفتمانهای هستیم که گاهی روح انقلاب درک را نکردهاند و بیشتر ناظر بر هنرهای فردی افراد بوده و دل مشغولیها گروهی و فردی داشتهاند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره مسائل فرهنگی، عملکرد انفعالی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول تاریخ انقلاب اسلامی در برابر گروههای هنری یادآور شد: امر فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است، شاید تنها جایی که در انقلاب اسلامی رهبران و جلوداران آن میتوانستند در آن مدعی باشند فرهنگ بود؛ از اینرو باید کمترین دغدغه را در این حوزه میداشتیم ولی به نظر میرسد که اینگونه نبوده و در جاهای نسبت به دیگر بخشها مشکلات بیشتری داریم.
وی گفت: انقلاب اسلامی ما در حقیقت آغاز یک جنگ نرم با تمام موجودیت غرب و سکولار بود، آنها نیز پس از این موضوع علیه ما متمرکز شده و بدل ایجاد کردند؛ تهاجم فرهنگی و جنگ نرم آنها در حقیقت عکس العملی در برابر جنگ نرم نخست ما است؛ از اینرو مشکلات از این حیث را به صورت فشردهتر نسبت به سایر قسمتها شاهد هستیم.
صفار هرندی تأکید کرد: همچنین پیشینه فرهنگی پیش از انقلاب اسلامی برای ما نمیتوانست راهنما باشد؛ چرا که عمدتا مسائل آن از تمایلات انقلابی جدا بود؛ از اینرو باید دست به کارهای تأسیس جدیدی زده میشد در حالی که دست افراد خالی بود؛ کار تأسیسی نیز کار سختی است.
وی افزود: البته بنده نمیگویم که مدت زمان 36 سال کم است، ولی باید بدانیم که طرف مقابل قریب به 200 سال در عرصههای مختلف سابقه دارد که سبب تعریف شدن قلههای مختلف همانند سینما، موسیقی و ادبیات در آن طرف شده است، حتی افرادی که میخواهند در مراکز آموزشی در این زمینه تربیت شوند کدها از آن طرف داده میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نبود جایی مناسب برای ساماندهی کامل بحث فرهنگی کشور را از دیگر مشکلات عرصه فرهنگ عنوان کرد و بیان داشت: البته شورای انقلاب فرهنگی را داشتیم، ولی این شورا تازه در جایگاه و نقطهای مینشیند که هدایت کننده تمام عیار باشد، اکنون به دنبال کار مبنایی میرود.
وی تصریح کرد: باید مرکزی برای طراحی الگوی پیشرفت ما وجود داشته باشد که نبود اینها مقداری تأخیر ما را در دستیابی به این مبناها زیاد کرده است؛ همچنین نداشتن کادرهای مجرب در مدیریت فرهنگی از دیگر مشکلات است و این در حالی است که طرف مقابل نسبت به داشتن الگوهای جذاب در رتبه خوبی قرار دارد.
صفار هرندی در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد برخی از دل مشغولیها همانند مسابقات فوتبال در کشور برای جوانان عنوان کرد: ما مأمور به حفظ چارچوبهای عرفی که زندگی مردم را متزلزل نمیکند هستیم.
وی ادامه داد: البته نمیخواهم بگویم که تبعیت از هواهای نفسانی در دستور کار است، ولی وقتی اسلام نسبت به برخی از احکام جاهلیت که مشکل ایجاد نمیکردند حکم تصدیقی میگذارد، شاید ما نیز در قبال امثال برخی از تفریحات همانند فوتبال همین حکم را قرار دهیم و درگیر چیزهای نشویم که خودشان عوارض و تبعات سوء دیگری دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره بی توجهی برخی از مسؤولان به مقوله حجاب نیز خاطرنشان کرد: ما از ابتدای انقلاب برای حجاب آیین نامه وصل کردیم و شروع آن به این بود که در ادارات دولتی فردی نمیتواند خلاف این نوع پوشش رفت و آمد کند و این موضوع به کل جامعه تعمیم پیدا کرد، اکنون نیز دستور العملها به گونهای هستند که با افرادی که این قاعده را نادیده میگیرند برخورد میشود.
وی افزود: اصل حجاب را پذیرفتهایم، ولی گاهی شاهد تساهل و تسامح بودهایم، باید حجاب به صورت اسلامی در جامعه عینیت داشته باشد، شاید جاهای قدرت برخورد وجود ندارد و برخی از جاها مقدمات کار فراهم نشده است که ممکن است به سبب برخوردهای تند مفسده بیشتری ایجاد شود؛ برخی از جاها ضعیف هستیم، از اینرو شاهد هستیم عمل نکردن برخی از مصوبات در این زمینه هستیم، وگرنه چنین نیست که بگوییم باید بر روی حجاب نیز مهر تصدیق زده شود.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهندس بازرگان روش انقلاب را برای اداره کشور نمیپذیرفت، بیان داشت: او به روش پارلمانی اعتقاد داشت و میگفت که نظام سلطنتی نباید برچیده شود، این در حالی بود که مردم این گونه نظام را نمیخواستند.
وی افزود: حتی نگاه دولت موقت تا جایی پیش رفته بود که ماهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی سربرگهای ادارت با آرم رژیم پهلوی بود؛ حتی این دولت در تلاش بود تا از تصویب قانون اساسی تحت نظر معیارهای دینی جلوگیری کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی از افراد رهبر بودن امام راحل را تا پیروزی انقلاب اسلامی میدانستند، تأکید کرد: برخی با چهره خیرخواهانه از اینکه امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه حاشیه نشین نشدهاند ناراحت بودند.
وی یادآور شد: دولت آن زمان میخواست به مجلس خبرگان نیز نفوذ کند که امام خمینی(ره) مانع از این کار شدند و نهادهای همسو با آرمانهای انقلاب را ایجاد کردند؛ برای نمونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عضوگیری حساب شده از میان افراد داوطلب توانست به درجهای از اعتبار برسد که نگرانیها مربوط به کمیتهها را برطرف کرد.
صفار هرندی حرکتهای جهادی مردم و نهادها و کمیتههای مختلف را عاملی در عمق بخشیدن به نظام اسلامی دانست و گفت: برخی از انقلابها از این ظرفیتها بهره نگرفتند؛ از اینرو با شکست روبرو شدند، ولی اکنون در کشورهای همانند یمن شاهد استفاده از این ظرفیت هستیم./993/پ201/ج