۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۴۷۵۵۶
استاد حوزه علمیه مازندران:

ارتقای سطح فرهنگی زمینه ساز پیشرفت و تعالی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که ارتقای سطح فرهنگی زمینه ساز پیشرفت و تعالی جامعه است، گفت: ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی نسبت به امتیازات و شاخص های برتری واقعی می تواند امری مهم و اثرگذار باشد.
امام جمعه چمستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، حجت الاسلام سید احمد جباری، استاد حوزه علمیه مازندران، امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر چمستان با بیان این که انسان باید به دنبال پرهیزگاری بوده و تلاش کند تا در راستای سعادت و رستگاری خود گام بردارد، گفت: همه اهتمام ما باید در این راستا بوده تا زمینه های رضایت خداوند منان را فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به این که ما امروز به عنوان مجموعه ای از انسان ها که در درون یک مرز با فرهنگ و تاریخ کهن حتی از نژاد گوناگون و زبان مختلف باشند زندگی می کنیم، بیان داشت: امروز اندیشمندان و صاحب نظران دغدغه مند نگران موضوع قومیت در جهان هستند و اظهار کردند امنیت جهانی آینده به سبب منازعات قومی به شدت در خطر است.

 

امام جمعه چمستان با بیان این که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا به حال 130 جنگ بر مبنای اختلافات قومی رخ داده است، تصریح کرد: این موضوع بیان گر چنین واقعیت است که برای ایجاد آتش فتنه و درگیری و خونریزی و خشونت، قومیت گرایی و تعصبات طایفه ای عامل بسیار مؤثر و سرعت بخش است که اگر عقلا و بزرگان و دلسوزان هر قوم و طایفه ای اقدام بازدارنده و کنترل کننده را در پیش نگیرند چه بسا سال ها باید شاهد جنگ و خونریزی و ازدست دادن عزیزان باشند.

 

حجت الاسلام جباری با تاکید بر این که تنوع قومیت در درون یک ملت پدیده و موضوعی است که هم می تواند بصورت تهدید یا فرصتی بالقوه باشد، ادامه داد: تهدید و فرصت بودن آن بستگی به نحوه عملکرد فعالان اجتماعی،  سیاسی، فرهنگی و تربیتی آن دارد و  شما در همه کشورها هر از چند گاهی می شنوید و می بینید که چالش های مهم برای حکومت ها از سوی بعضی از اقوام و طوایف بوجود می آید چنان چه آن قوم و طایفه بر مبنای عقلانیت حرکت کنند قطعا با هدایت رهبران و بزرگان مسیر رشد و تعالی و پویایی را طی خواهند کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: اگر رهبران هم از تعصبات غیر معقول و جاهلیت دم بزنند بدون شک فرجام و عاقبت آن ها جز بدبختی و نابودی و در به دری نخواهد بود و موضوع درگیری ها در عراق و یمن ریشه اش در همین تعصبات طایفه ای است که نوری مالکی آن زمان هشدارهای فراوان نسبت به این قضیه دادند به طوری که تعبیر داشت خطر طایفه گری از اشغال گری بیشتر است یا خطرش از بمب شیمیایی بیشتر بوده چون دیگر قابل کنترل و جمع شدن نیست در حالی که واقعا اسلام دین محبت، عشق و احترام است.

 

وی با بیان این که دامن زدن به موضوع قوم گرایی تا جایی خطرناک است که پیامبر گرامی اسلام فرمودند هر کس در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت باشد خداوند آن ها را روز قیامت با اعراب عصر جاهلیت محشور می کند، گفت: قوم گرایی متعصبانه هیچ مبنای شرعی و عقلی ندارد که این امر در تقسیم مناصب و مدیریت ها موجب از دست رفتن فرصت ها، توانمندی ها، استعداد های سرشار شده و شایسته سالاری طرد می شود.

 

امام جمعه چمستان با تاکید بر این که قوم گرایی سبب نادیده گرفتن تخصص ها و تجارب بالای افراد شده و دلسردی را به همراه دارد، بیان داشت: این امر سبب بدبینی های تخیلی و غیر واقعی می شود که به نوعی خود و طایفه را مبرای از هر معایب شناخته و عده ای این این فضا کاسب کارانه منافع خود را به دست می آورند.

 

حجت الاسلام جباری با بیان این که توجه زیاد و تبلیغ مبالغه آمیز از رسم و رسوم و فرهنگ و آداب و برنامه های خود و تضعیف دیگران نباید صورت گیرد، افزود: باید از نفوذ نخبگان، معتمدان، علما و روحانیان استفاده شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که ارتقای سطح فرهنگی زمینه ساز پیشرفت و تعالی جامعه است، گفت: ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی نسبت به امتیازات و شاخص های برتری واقعی می تواند امری مهم و اثرگذار باشد.

 

وی با اشاره به این که باید مضرات و آسیب های عینی و مصداقی تعصبات طایفه ای در جامعه بیان شود، گفت: باید اهتمام و تلاش های ارزشمندی در این راستا صورت گرفته تا تعصبات قومی و طایفه ای در جامعه ایجاد نشود./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات