۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۴۶۹۲۰
امام جمعه نجف آباد:

حوزه های علمیه بالاترین نعمت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی یکی از راه های کسب معرفت را ورود به حوزه های علمیه بیان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه از نعمت هایی است که نصیب هر کس شود، با نشر و انجام رسالت خود شکر این نعمت را بجای اورده است.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه فاطمیه نجف آباد که پیش از ظهر امروز برگزار شد، توفیق بر کسب علم و معرفت را از نعمت های الهی بیان کرد و گفت: بالاترین نعمت کسب معرفت است و بهترین زمینه برای کسب معرفت، حوزه های علمیه است. 

 

وی با بیان این که شکر نعمت معرفت، خود نعمتی دیگر است، افزود: مجموعه هایی که متصل به دین، قرآن و اهل بیت هستند باید بیش از همه شاکر این نعمت معرفت باشند و رسیدن به مرحله شکر، خود معرفتی دیگر است.

 

حجت الاسلام حسناتی درباره مراحل شکر بیان داشت: گذشتن از قلب، به زبان‌ آوردن و در برابر ناملایمات ناشکری نکردن برخی از مراحل شکرگزاری است و گاهی ناشکری و ناسپاسی در برابر نعمت های الهی زمینه کفر را برای انسان فراهم می کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: کفر گاهی به صورت مطلق است که اصل خداوند را منکر می شوند و گاهی به صورت کفر عملی و نسبی است که افراد ناشکر و ناسپاس در برابر نعمت های الهی شامل این گروه هستند و همین امر در مواقعی سبب بروز کفر مطلق می شود.

 

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با اشاره به حدیث «الْإِیمَانُ نِصْفَانِ نِصْفٌ‏ فِی الصَّبْرِ وَ نِصْفٌ فِی الشُّکْر» افزود: امتحانات دنیا و صبر در برابر آن که پایین ترین درجه صبر است، برای رشد انسان و رسیدن به معرفت است و بالاترین درجه صبر، صبر بر مصائب و گناهان و درجه دوم صبر بر طاعت و عبادات پروردگار است.

 

وی در ادامه بیان داشت: در جاده اطاعت و بندگی در هر لحظه ای نیازمند صبر و شکر هستیم و گاهی مواقع شاهدیم که چنان سطح عقاید و باورهای دینی در جامعه پایین کشیده می شود که تنها تبدیل به لقلقه زبان شده است در حالی که وظیفه اصلی ما بندگی است و باید در این مسیر مرزها را رعایت کنیم.

 

حجت الاسلام حسناتی یکی از ابعاد تربیت دینی را یادآوری نعمت ها و زیبایی های الهی برشمرد و گفت: آموزش ما در تربیت دینی فرزندان بیشتر متوجه غضب الهی است و این ناشی از شکل نگرفتن و عدم نفوذ زیبایی ها و عظمت الهی در قلب و جان ما است و همین امر سبب شده که گاهاً شاهد دوری کودکان از دین و معارف الهی باشیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: شکر نعمت های الهی و بیان آن از دیگر ابعاد تربیت دینی است و توجه به مبدأ و معاد که بسیار در جامعه غریب مانده است، سبب کاهش بسیاری از اصول ضداخلاقی در سطح جامعه و تقویت اعتقادت و باورهای مذهبی مردم خواهد شد.

 

امام جمعه نجف آباد با توصیه به این‌که گام نهادن در حوزه های علمیه نیازمند شکر است، افزود: شکر این نعمت باید در عمل صورت گیرد و زمانی که وارد این مکان می شوید باید بدانید نسبت به کل جامعه رسالت دارید و همین امر سبب بالا رفتن نشاط علمی در شما طلاب خواهد شد.

 

وی کلاس های درس را به معبد تعبیر کرد و گفت: گاهی یک ساعت تفقه در دین بالاتر از یک عمر عبادت و ریاضت است و باید با الگوگیری از علما و روحانیان گذشته که چگونه در کسب علم مشتاقانه عمل می کردند، در این راه گام بردارید.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان داشت: اگر عظمت ملکوت جلسات علمی برای شما طلاب مشخص شود، تازه به جایگاه و نورانیت این علوم و این مکان پی خواهید برد و ورود به حوزه‌های علمیه بالاترین زمینه برای کسب معارف الهی است.

 

وی با اشاره به طلاب غیرایرانی که مشتاقانه و با وجود تمام مشکلات وارد ایران شده و در کسب معارف دینی در تلاش هستند، افزود: این طلاب غیرایرانی الگویی هستند برای تمام آنانی که نور فطرت در وجودشان خاموش شده است و مادیات دنیا چشم الهی بین آنان را کور کرده است.

 

نماینده ولی فقیه با بیان این که انسان های بزرگ ناملایمات را سختی نمی‌بینند، بلکه نعمتی الهی قلمداد می‌کنند، افزود: اولیا و ائمه معصومین از این گروه هستند چنان‌که شاهدیم امام حسین(ع) در گودی قتلگاه شکر الهی می‌گوید که اگر برای رسیدن به هدف والا و سعادت در تلاش باشیم، هیچ سختی و مشکلی مانع ما نخواهد شد.

 

وی در پایان با تأکید بر این‌که علوم هیچ پایانی ندارد، گفت: علم نور و معرفت است و زکات علم، نشر آن است و شما طلاب خواهر بیشترین تأثیر را در فضای خانواده خواهید داشت و همین نشر علم سبب برکت زندگی خواهد شد./1306/پ202/ب3

ارسال نظرات