۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۴۹۱۳
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

نامه رهبری دشمنان را منفعل کرد/ حوزه هنوز هم امام را به درستی نشناخته است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که این فکر رهبری در نوشتن نامه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی جز اینکه یک الهام الهی بود توجیه دیگری ندارد، گفت: خدا بر دست و قلم ایشان این نامه را جاری کرد و امروز این نامه رهبری دشمنان را منفعل کرده است.
آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج اصول خود که در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار می‌شود، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت:‌ باید در این ایام به اسلام و قوت اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) بیشتر توجه کنیم.


وی با بیان اینکه باید معرفت و آگاهی ما از دین عمیق‌تر شود و شخصیت امام خمینی(ره) را حوزه‌های علمیه و مردم بیش از گذشته بشناسند، گفت: باید به عمق کار امام و ریشه‌ای بودن آن پی برد، همچنین این حماسه، ایثار و فداکاریی که خود مردم انجام دادند بیشتر مورد توجه قرار گیر.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اسلام، رهبری و مردم سه ضلع یک مثلث هستند.


دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین آثار و برکات انقلاب است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که در ایام دهه فجر، باید آثار و برکات انقلاب بیان شود، ابراز کرد: به نظر بنده به سه رکن اسلام، رهبری و مردم باید بیشتر توجه کنیم. اسلام را بیشتر بشناسیم و بدانیم چه شد که در میان این همه بزرگانی که همه‌ آنها از فقها و مجتهدین بزرگ بودند، امام موفق به تشکیل نظام اسلامی شد.


آیت‌‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: آیا فقط مسأله‌ شجاعت امام بود، که ایشان این فریاد را برآوردند و مخالفت خودشان را با حکومت پهلوی اعلام کردند؟ که البته این وصف شجاعت در امام، خود یک مسأله‌ بسیار حیرت‌انگیزی است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که قبل از شجاعت، فهم عمیق امام از دین تأثیرگذار بوده است، گفت: دین مجموعه‌ای از اعتقادات، اخلاق و احکام است؛ امام ملاحظه کرد که تمام این سه بُعد دین در حال اضمحلال و از بین رفتن است، در کشور ما در زمان طاغوت دیگر نه از اعتقادات درست خبری بود، چون شاه را به عنوان سایه‌ خدا معرفی کرده بودند، عکس‌هایی از او چاپ کرده و با کمال وقاحت می‌نوشتند سایه‌ی خدا و این تعبیر داشت تبدیل به یک فرهنگ می‌شد.


وی با بیان این‌که قبل از انقلاب اخلاقیات مخدوش شده بود و به هیچ وجهی اثری از عفت و حیا در جامعه وجود نداشت، ابراز کرد: مرحوم والد می‌فرمودند؛ آنها که نسبت به انقلاب آگاهی درست ندارند یا گاهی اوقات انتقاد غیر صحیح دارند، معلول این است که اینها دوران طاغوت را درست نشناختند، اگر بدانند که در طاغوت چه خبر بود و چه بر سر اسلام و مردم آمد، یک مقدار منصفانه‌تر حرف می‌زدند و قضاوت می‌کردند.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که حلال و حرام در آن دوره معنا نداشت و حجاب نیز از جامعه رخت بربسته بود، افزود: در این کشور به فرمایش خود امام مشروب‌فروشی از کتابفروشی بیشتر شده بود! امام دیدند همه‌‌ ابعاد دین مخدوش شده و متوجه بودند دین چه مسؤولیتی بر عهده‌ انسان قرار داده است و هر انسانی مکلّف به قیام لله است.


قیام امام خمینی برای خدا بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیه‌ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» محور حرکت امام بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) برای خدا قیام کردند؛ اگر ما ریشه‌ای کار امام را ببینیم، ایشان به دنبال انجام یک تکلیف الهی بودند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی اوقات تعبیر می‌شود که امام خمینی(ره) دنبال نتیجه نبود، آن نتیجه‌ای که ایشان می‌خواستند قیام لله بود، یعنی خود تکلیف. اینکه خدای تبارک و تعالی نتیجه‌ کار او را در دنیا و آخرت به او خواهد داد، برایشان روشن بود، بله آن نتیجه‌ ظاهری معلوم نبود چه خواهد شد اما ریشه‌ کار امام این بود که برای خدا قیام کردند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله حاج آقا مرتضی حائری که از اعاظم فقهای حوزه و فرزند مؤسس بزرگ حوزه مرحوم حضرت آیت‌الله حائری بود، می‌گفت: وقتی امام درس اخلاق در مدرسه‌ فیضیه می‌فرمودند این آیه شریفه‌ آخر سوره کهف را قرائت می‌کردند؛ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً». امام این آیه را که می‌خواندند، به قدری تحت تأثیر آن قرار می‌گرفتند که بر انگشتان دستش روی زمین یا آن مکانی که قرار داشتند، اینقدر فشار می‌دادند که گاهی اوقات ما می‌دیدیم که اثر این فشار تا مدتی بر انگشت امام باقی مانده است.


آیات قرآن با همه‌ وجود امام خمینی عجین شده بود

وی با تأکید بر این‌که آیات قرآن با همه‌ وجود امام خمینی(ره) عجین شده بود، ابراز کرد: امام خمینی اسلام را خیلی عمیق فهمیده بودند، بزرگترین عمل صالح را قیام لله می‌دانستند و هنگامی که مشاهده کردند عزت مردم، اسلام و استقلال کشور در حال از بین رفتن است، فریاد برآوردند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: عجیب این است یک روحانی آن زمان که وسائل رسانه‌ای امروز که در اختیار ما قرار دارد، وجود نداشت، وقتی قرارداد کاپیتولاسیون را در مجلس تصویب می‌کنند از چند طریق مصوبه‌ مجلس را به دست می‌آورند، با دقت می‌بینند و آن سخنرانی تاریخی را ایراد می‌فرمایند که امروز عزت ایران و عزت اسلام بر باد رفت.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که وقتی کسی می‌خواهد قیام لله کند باید درست فکر کند، راه را پیدا کند و ببیند از چه طریقی باید کار خودش را انجام بدهد، گفت: امام خمینی اسلام را عمیق شناختند و زمانی که مشاهده کردند حکومت سلطنتی با روح اسلام سازگاری ندارد، هر چه رفتند خدمت امام اصرار کردند که شما قبول کنید همه‌ اختیارات با شما اما سلطنت باشد، زیر بار نرفتند و فرمودند این نه قانونی است و نه با روح اسلام سازگاری دارد. فقط به این فکر می‌کردند که اسلام در این مملکت حاکم بشود، حتی دنبال اینکه خودشان هم قدرتمند شوند نبود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما شاهد بودیم بعد از اینکه انقلاب پیروز شد ایشان تهران را ترک کرده و به قم آمدند و الا کسی که به دنبال قدرت باشد نباید از پایتخت خارج شود! بنای ایشان بر این بود که همان کارهای معمولی خود را ادامه بدهد و مردم خودشان حکومت اسلامی تشکیل بدهند و کشور را اداره کنند. به دنبال این نبودند که خودشان یا یک عده‌ای بر سر کار بیایند و فقط یک جابجایی قدرت صورت بگیرد، افرادی بروند و افراد دیگری بیایند، بلکه به دنبال حاکم کردن اسلام بودند.


انقلاب اسلامی زوایای پنهان دین را آشکار کرد

آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سؤال که حاکم شدن اسلام به چه چیز نیاز دارد، گفت:  نیاز به این دارد که هرچه بیشتر حوزه‌ها و اهل فکر نسبت به اسلام بیشتر و عمیق‌تر تحقیق کرده و ابعاد اسلام را در صحنه‌‌ جامعه بیاورند. یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب این است که آن زوایای پنهان دین را آشکار کرد.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: می‌توان گفت تا قبل از پیروزی انقلاب 99 درصد آن زیر خروارها کتاب و کتابخانه مدفون بود و با آن یک درصد هم داشتند بازی می‌کردند، نه از اعتقادات اسلام، نه از اخلاق، نه از احکام، هیچ چیز مطرح نمی‌شد و این از برکات انقلاب بود که تمام این سرمایه‌های اصلی، تمام این صدف‌ها و دُرها را از دل دین بیرون آورده و در معرض قرار داده است.


وی با اشاره به دلائل دشمنی فراوان دشمنان با اسلام،‌ ابراز کرد: آیا این دشمنی‌ها فقط صرف این است که ایران از جهت نظامی و ماهواره‌ای پیشرفت کرده و می‌خواهد کم‌کم به آنها برسد، فوقش این است که ما به آنها می‌رسیم و إن شاء الله جلوتر هم خواهیم رفت، اما آیا علت خوف آنها و وحشت و نگرانی آنها همین است؟ علّت اصلی این است که اگر دنیا، حقیقت اسلام و مکتب اهل‌بیت را لمس کنند، دیگر مجالی برای این همه استعمارگری و قدرت‌طلبی و این همه چپاول منافع مردم در دنیا باقی نمی‌ماند.


گروه‌های تکفیری برای اسلام هراسی به وجود آمده‌اند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این‌که دشمنان، طالبان و داعش را به وجود آوردند فقط برای اینکه اسلام هراسی کنند، ابراز کرد: دشمنان هر راهی را که رفتند، دیدند اسلام باز رشد می‌کند، آمار دادند در چند سال آینده ثلث اروپا مسلمان خواهند شد و امروز معارف اسلام در دنیا گسترش پیدا می‌کند.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: گاهی اوقات بعضی می‌گویند مردم زمان ما متدین‌ترند یا زمان طاغوت؟ گاهی نیز می‌گویند در زمان طاغوت افراد متدین از غیر متدین جدا و روشن بود ولی حالا مخلوط شده و آن تدین‌های عمیق در کار نیست. این مطلب خودش نیاز به بررسی و تحقیق دارد اما ما نباید آن ارزش اصلی که انتشار اسلام در دنیا به برکت انقلاب است را نادیده بگیریم. آن کجا و این کجا؟ حالا یک عده‌ای از مردم یا جوان‌ها بر اثر ضعف عقیده یا نفسانیات خودشان نمی‌توانند خیلی رعایت ظواهر دینی را کنند اما با همین وجود، ما کدام را باید ترجیح دهیم.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که گسترده شدن دایره‌ معارف انقلاب و اسلام در دنیا، بیداری اسلامی و طرفدار پیدا کردن مکتب اهل‌بیت در دنیا بسیار ارزشمند است، گفت: هرچند در بعضی از جاها هم مخالفت‌هایی با ظواهر شرع ممکن است بشود. امروز به شکل کلان اسلام در دنیا گسترش پیدا می‌کند، ما نباید نگاه کنیم به افراد، اشخاص، مردم این شهر و این کشور، گرچه باز هم در مقیاس دینداری، دینداری ملّت ایران قابل مقایسه با ملل دیگر نیست.


وی با اشاره به ایثارگری‌های خانواده‌های شهدا، بیان کرد: الآن کدام فامیلی را در کشور سراغ دارید که در اقرباء نزدیکش شهید نباشد؟ این حضور در صحنه‌های مختلف انقلاب، این حمایت از روحانیت و رهبری آیا غیر از اسلام چیز دیگری است؟ با این همه مشکلاتی که مردم دارند! با این همه نمک نشناسی‌هایی که بعضی افراد نسبت به این مردم روا داشتند اما مردم فهیم ما نیامدند اینها را به پای اسلام بگذارند، برای اسلام در صحنه هستند و خواهند ماند. عظمت مردم ایران مطلبی است که امام به آن اعتراف داشتند و حالا خواهید دید إن شاء‌ الله در 22 بهمن چه حضور گسترده‌ای، قوی‌تر از گذشته خواهند داشت، این غیر از اسلام چیزی نیست.


معرفت مردم نسبت به اسلام عقلانی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر قبل از پیروزی انقلاب معرفت مردم ما نسبت به اسلام با بُعد احساسی همراه بود، اما امروز تماماً بُعد عقلانی و معرفتی حاکم شده است. آن درکی که مردم از حقیقت اسلام دارند و می‌دانند این دین موجب سعادت آنها و نسل آنها خواهد بود، از این رو احساس تکلیف کرده و در صحنه‌های دفاع از اسلام و انقلاب حضور پیدا می‌کنند و این مسأله‌ کمی نیست.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که امروز نباید مسأله‌ گسترش اسلام در دنیا و نیز این مقابله‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام را نادیده بگیریم، گفت: امروز چقدر ماهواره علیه اصل اسلام برای ایجاد اسلام‌هراسی فعالیت می‌کند؟ شاید صدها ماهواره باشد، بنابراین باید امروز روحانیت بیدارتر از گذشته باشد.


نامه رهبری الهام الهی و موعظه حسنه بود

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب خطابه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، بیان کرد:‌ بنده به سهم خود و به عنوان یک طلبه‌ ناچیز از این حرکت کاملاً بجا و عمیق و تأثیرگذار رهبر معظم انقلاب نسبت به نامه‌ای که برای جوانان اروپا و آمریکا در این لحظات حساس نوشتند، تقدیر می‌کنم.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که این فکر رهبری جز اینکه یک الهام الهی بود توجیه دیگری ندارد، ابراز کرد: یعنی خدا بر دست و قلم ایشان این نامه را جاری کرد و امروز این نامه رهبری چقدر آنها را منفعل کرده است؛ یک نامه تمام رسانه‌های بین المللی را منفعل کرده، شبانه‌روز دارند برنامه‌ریزی می‌کنند اعتقادات اسلام و اخلاق، دین و احکام را ...، با نمایش‌ها و فیلم‌ها مسخره می‌کنند.


وی با بیان این‌که امروز دشمنان اسلام یک فیلم در هالیوود درست می‌کنند با بیش از صد میلیون دلار فقط برای اینکه به اسلام ضربه بزنند، گفت: اما وقتی خدا می‌خواهد مدد کند و از دین خود دفاع کند، این‌گونه با یک نامه چنین موج عجیبی را در دنیای غرب ایجاد کرده که آنها با وجود غول‌های رسانه‌ای خود نمی‌توانند جلویش را بگیرند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن»، نامه رهبری را بر اساس فطرت و منطق اسلام دانست و گفت: حکمت همین است، موعظه‌ حسنه همین بود که به این جوانها توصیه شود که اسلام را خودتان ببینید نه آنچه از این رسانه‌ها به شما نشان می‌دهند، خودتان قضاوت کنید اسلام دین رحمانی هست یا نیست؟ حالا هزاران داعش هم درست کنند و به اسم اسلام سرها را ببرند و جنایت‌های‌ وحشیانه مرتکب شوند اما این حرکت واقعاً یک حرکت کوبنده علیه آنها بود، این هم عنایت خدا است که پروردگار دائماً با این مددهای خیلی آشکار، انقلاب و اسلام را یاری می‌فرماید.


فقه ما به برکت انقلاب گسترش پیدا کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز دین به صحنه آمده است، بر ضرورت آشنایی بیشتر از اسلام تأکید کرد و گفت: امروز در حوزه‌های علمیه این تحقیقات فراوان و عظیم سابقه ندارد. قبل از انقلاب ما چیزی به نام فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه کودک، فقه بین الملل، فقه اجتماعی نداشتیم اما به برکت انقلاب اینها از دل فقه بیرون آمده و خود فقه در حال گسترش بوده و فقه ما فقه پاسخگو و فعّال است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: افرادی که خودشان از حقیقت فقه هیچ بهره‌ای نبرده‌اند، ولو 10 سال هم در این حوزه پای درس‌های خارج نشسته باشند، این اتهام را به فقها نزنند که حوزه‌ قم و حوزه‌های علمیه و فقها منفعل‌اند و فعال نیستند، اگر شما خودت منفعل هستی، چرا فقها را به انفعال متهم می‌کنی؟ این همه فروعی که در کتاب عروه‌ مرحوم سید یزدی هست ملاحظه کنید. آن زمانی که دنیای غرب از مسأله‌ حق معنوی و شخصیت حقوقی درکی نداشت، مرحوم سید یزدی در عروة الوثقی مسأله‌ مالکیت شخصیت حقوقی را مطرح کرده، این فقه منفعل است؟


آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: مرحوم سید در بحث زکات می‌گوید خود زکات (نه متولّی زکات نه مصرف‌‌کننده زکات که فقرا هستند) می‌تواند مقرض و مقترض واقع شود، یعنی همانطوری که یک فرد حقیقی می‌تواند چیزی را قرض بدهد و قرض بگیرد، یعنی من می‌توانم بگویم این یک میلیون را می‌خواهم به زکات قرض بدهم، ایشان این را تصویر می‌کند! چرا بیائیم فقه را ... فقهی که امام به برکت همین فقه انقلاب را آغاز کرد، بگوئیم این فقه منفعل است، کجای این فقه منفعل است؟


استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: فروعی را هزار سال پیش فقهای ما در کتب‌شان مطرح کردند که آن زمان تحقق خارجی نداشت. یک وقتی به فقها اشکال می‌کردند که فروعی را مطرح کرده‌اید که در خارج واقع نشده، اتفاقاً حالا معلوم شده که این هنر فقهای ما بوده، یعنی حتّی منتظر این نبودند در عالم خارج یک مسأله‌ای واقع شود و بعد حکم آن را بیان کنند. بلکه وجودش را فرض کرده و حکمش را ذکر می‌کردند، به این احتمال که شاید در یک زمانی مورد نیاز واقع شود.


وی افزود: انصاف نیست این گونه حمله کردن به فقه و اینکه در قالب الفاظ بخواهند اشکالی را مطرح کنند، اگر شما واقعاً مطلب علمی دارید بیائید آن را با فقها مطرح کنید، چرا در دانشگاه و جمع چند تا دانشجو به فقه حمله می‌کنید؟ مثل این است که من در جمع شما حوزویان بخواهم به علم پزشکی حمله کنم! این القای کلام به جهلا می‌شود، باید به برکت دهه فجر ما ارزش فقه و فقاهت را و ارزش ولایت فقیه را بشناسانیم. همه‌ این آوازه‌ها و این برکت‌ها بر پایه‌ ولایت فقیه است که امام آورد و الآن هم که بعد از ارتحال امام، می‌بینید این انقلاب با قوّت و عظمت ایستاده و زنده است و حرکت می‌کند و این همه آثار فراوان داشته است، همه‌اش بر محور همین ولایت فقیه است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که در این ایام، اسلام و فقه و امام را باید بهتر بشناسیم، ابراز کرد: از رسانه‌های جمعی نیز در این دهه فجر باید تقدیر کنیم، برنامه‌های مختلف صدا و سیما نسبت به امام خوب بحث می‌کنند، ولی باز باید ابعاد بیشتری از زندگی و عظمت امام بیان شود. امامی که در همین مدرسه‌ فیضیه تدریس می‌کرده و قبل از پیروزی انقلاب یک مدرس قوی حوزه بوده است.


رسانه‌ها معرفی بیشتر امام را در دستور کار قرار دهند

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که رسانه‌ها باید امام را بیشتر به مردم و حوزه‌ها معرفی کنند، اظهار داشت: حوزه‌ ما هنوز آنطور که باید و شاید امام را نشناخته، تحقیقات فقهی و اصولی امام هنوز برای خود حوزه روشن نیست گر چه قدم‌هایی برداشته شده اما واقعاً امام تحقیقات بسیار عمیقی در کتاب‌های فقهی و اصولی شان دارند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در این صد سال اخیر پرابتکارترین فقیه در میان فقها هم در اصول و هم در فقه امام خمینی(ره) بوده و باید اینها برای حوزه‌ها روشن شود.


وی در پایان با اشاره به خاطرات مرحوم دکتر عباس زریاب خوئی درباره امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: زریاب خوئی بیان می‌کند: در سال 1316 من در مدرسه‌ فیضیه‌ قم می‌دیدم عصرها مرحوم امام و مرحوم جد ما آیت الله فاضل لنکرانی و مرحوم آیت الله محقق داماد(رضوان الله تعالی علیهم) و مرحوم حاج شیخ حسن نویسی می‌نشستند روی یکی از سکوهای مدرسه‌ی فیضیه و بحث می‌کردند. گاهی اوقات سر و صدایشان فیضیه را پر می‌کرد، امام روحانیی بود که دوران علمی خیلی درخشانی داشته است. امام کسی نبود که با علم به عنوان یک کار جنبی در زندگی‌اش برخورد ‌کرده باشد. ایشان در نهایت علاقه و اشتیاق علم و فقه و عرفان بود و در تمام اینها به مرحله‌ اعلا رسید، نمی‌گویم به مرحله‌ عالی./927/پ202/ج

ارسال نظرات