۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۴۴۴۹۳
استاد حوزه علمیه قم:

فرهنگ‌سازی بارزترین ویژگی اوقات فراغت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم از فرهنگ‌سازی به عنوان بارزترین ویژگی اوقات فراغت نام برد و گفت:‌ تعاریفی که درباره اوقات فراغت به ویژه در میان نسل جوان رایج است، صحیح نیست و باید در این زمینه به درستی فرهنگ‌سازی شود.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه خلعتی، استاد حوزه علمیه قم، دوشنبه شب در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که اوقات فراغت در اسلام از جایگاه بسیار برجسته‌ای برخوردار است، گفت: در اسلام برای اوقات فراغت تعریف مشخصی بیان‌شده است.

 

وی افزود: درباره اوقات فراغت تعریف‌های متعددی بیان‌شده که آزادی مطلق از تمامی قیدوبندها، بیکاری و تفریح و سرگرمی از مهم‌ترین تعاریف اوقات فراغت هستند که اسلام و حتی تمدن غرب، آزادی مطلق از تمامی قیدوبندها را نمی‌پذیرند و همچنین بیکاری هم در اسلام به معنای اوقات فراغت نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تعریف سرگرمی و تفریح هم برای اوقات فراغت تعریف مناسبی نیست؛ زیرا تفریح و سرگرمی نتیجه اوقات فراغت است.

 

خلعتی با اشاره به این‌که گذران اوقات فراغت بدون توجه به مشغله‌های مالی و کسب درآمد باهدف کسب انرژی برای سایر اهداف مهم در زندگی از تعاریف مورد تأیید اسلام از اوقات فراغت است، ادامه داد: انسان باید در اوقات فراغت به صورتی برنامه‌ریزی کند که بتواند در طول هفته و یا ماه برای انجام اهداف مهم خود انرژی داشته و همیشه دچار کسالت دائمی نباشد.

 

وی بابیان این‌که سفرهای کاری که باهدف کسب درآمد مالی انجام‌شده و ما در آن زن و فرزندان خود را به همراه می‌بریم اوقات فراغت نیست، ادامه داد: این‌گونه گذران اوقات فراغت با تعریف اسلامی اوقات فراغت متناسب نیست چون فکر و جسم ما را مشغول داشته و موجب می‌شود نتوانیم آن‌طور که شایسته است برای انجام سایر فعالیت‌های خود انرژی کسب کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که متأسفانه تعریف‌هایی که در جامعه ما در خصوص اوقات فراغت رایج است و به‌خصوص در میان نسل جوان وجود دارد تعریف اشتباهی است، ادامه داد: جوانان تصور می‌کنند که تفریح کردن و گذراندن اوقات فراغت به معنای بریدن از دین و فرورفتن در باتلاق معصیت است درحالی‌که چنین تفریحی نه‌تنها موجب نشاط حقیقی و کسب انرژی در انسان نشده بلکه او را به مرز انحراف و چالش‌های اخلاقی و روحی کشانده و موجب افسردگی فرد می‌شود.

 

خلعتی ادامه داد: در گذراندن اوقات فراغت نباید اجبار وجود داشته باشد و باید فعالیت از حالت رسمی و کاری خارج شود، افزود: بسیاری از والدین که اوقات فراغت فرزندان خود را بدون نظر گرفتن علاقه آن‌ها باکلاس‌های گوناگون پر می‌کنند نه‌تنها درزمینهٔ پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان اثر خوبی نداشته‌اند بلکه او را از انجام بسیاری از کارها و فعالیت‌های مفید دل‌زده می‌کنند.

 

وی با اشاره به این‌که گذراندن مناسب اوقات فراغت انسان را از فشارهای عصبی گوناگون رها می‌کند، تأکید کرد: مهم‌ترین و بارزترین ویژگی اوقات فراغت فرهنگ‌سازی است؛ زیرا انسان بیشتر وقت خود را با تماشای تلویزیون و فعالیت‌هایی پر می‌کند که مرتبط با فرهنگ است.

 

استاد حوزه علیه قم یادآور شد: بنابراین اگر ما می‌خواهیم اوقات فراغت به محلی برای ضد فرهنگ و ضد ارزش‌ها تبدیل نشود باید توجه ویژه‌ای برای این بخش از زندگی خود، خانواده و فرزندانمان قائل باشیم./837/پ202/ی

ارسال نظرات