۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۴۳۸۸۹
امام جمعه موقت قزوین:

قیام امام خمینی در راستای مقابله با تحقیر ملت ایران از سوی استکبار بود/ حکومت بدون محوریت ولایت فقیه پایدار نخواهد ماند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه‌ موقت قزوین گفت: امام خمینی(ره) در مقابل تحقیر یک ملت از سوی استکبار جهانی با محوریت آمریکا، اعتراض و قیام کرد، کاپیتولاسیون که به معنی نادیده گرفتن حقوق ملت ایران بود مورد اعتراض ایشان قرار گرفت و همین امر زمینه‌ها‌ی پیدایش انقلاب اسلامی را رقم زد.
حجت الاسلام عابديني

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه‌ موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره نقش مراجع تقلید و روحانیت دینی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: پیدایش انقلاب اسلامی با اقدام امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع تقلید بیدار و آگاه به اوضاع زمان شکل گرفت و برکات آن تا به امروز برای همه جهان در حال انعکاس است.

 

امام جمعه‌ موقت قزوین در ادامه افزود: امام خمینی(ره) در مقابل تحقیر یک ملت از سوی استکبار جهانی با محوریت آمریکا، اعتراض و قیام کرد، کاپیتولاسیون که به معنی نادیده گرفتن حقوق ملت ایران بود مورد اعتراض ایشان قرار گرفت و همین امر زمینه‌ها‌ی پیدایش انقلاب اسلامی را رقم زد.

 

وی ادامه داد: بحث کاپیتولاسیون در آن سالها به عنوان درس خارج فقه مطرح شد و از این طریق زمینه‌ها‌ی شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پهلوی ایجاد شد.

 

استادیار دانشگاه امام خمینی(ره) ابراز داشت: البته اقدامات بزرگان زیادی پیش از امام خمینی(ره) نیز در شکل گیری انقلاب مؤثر بود؛ به عنوان نمونه فعالیت‌های آیت الله میرزای شیرازی، آیت الله نوری و کاشانی، مردم را مهیا کرده بود تا در مقابل ظلم ساکت نشده و فریاد حق علیه باطل خود را سر دهند.

 

وی گفت: امام خمینی(ره) با توجه به فعالیت‌های شگل گرفته در گذشته، با مدیریت دینی و سیاسی خود به ساماندهی نقشه و نظریه‌ ولایت فقیه و حکومت اسلامی پرداختند و مردم را با این فرهنگ تربیت کردند، زیرا حکومت بدون محوریت ولایت فقیه پایدار نخواهد ماند.

 

حجت الاسلام عابدینی به نقش مبلغان دینی در شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره و اظهار داشت: سایر مراجع نیز در شکل گیری انقلاب نقش اساسی داشتند و مردم را به پیوستن به امام و انقلاب تشویق می‌کردند و در بیداری مردم و پیروزی انقلاب اسلامی کمک زیادی کردند؛ به ویژه مراجع امروزی ما که برخی در آن زمان شاگردان امام خمینی(ره) بودند.  

 

وی درباره نقش تبلیغی طلاب در آگاه‌سازی مردم تصریح کرد: تبعید طلاب فعال در انقلاب از طریق عمال شاه و با هدف پراکنده سازی و به هدف نرسیدن فعالیت‌ها، نقش ایجابی در آگاه‌سازی مردم داشت؛ هر نقطه‌ای که این افراد تبعید می‌شدند به محور نشر انقلاب و باور‌ها‌ی امام خمینی(ره) تبدیل می‌شد و این‌گونه هدف شاه از تبعید دقیقا به نتیجه‌ای بر عکس می‌انجامید.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران همچون شجره طیبه ای است که میوه‌های فراوانی داشته است و این میوه‌ها فقط محصور به ایران اسلامی نیست؛ بلکه شکل گیری محور مقاومت در جهان اسلام از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب است.

 

وی در پایان گفت: امروز وظیفه همه مسؤولان و رسانه‌های مختلف ایت که با بیان دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به تبیین و روشنگری اهداف این انقلاب بپردازند؛ زیرا دشمنان در حال ناکارآمد نشان دادن این پیروزی بزرگ هستند./955/ت302/ب6

ارسال نظرات