۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۲۴۳۷۰۷

همایش مسافران قبله در شهرستان کاشان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائرین عمره مفرده سال 93-94 شهرستان کاشان با عنوان همایش مسافران قبله برگزار شد.
مكه مكرمه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علی اصغر قائمی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم پنجشنبه شب در همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائرین عمره مفرده سال 93-94 شهرستان کاشان با عنوان همایش مسافران قبله با تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) گفت: هنر زائر کعبه این است که بداند چگونه از ایام و لحظات این سفر پربرکت استفاده کند و اثرات نورانی و روحانی آن را همواره در خود حفظ کند.

 

وی افزود: همانگونه که قبل از سفر با ظاهری آراسته برای خداحافظی و طلب حلالیت ازخویشاوندان خود مراجعه می کنید برای میهمانی خانه خدا، زیارت پیامبر اکرم(ص) و قبور ئ بقیع نیز با توبه قلبی و واقعی و دل پاک آماده و مهیای سفر شوید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه توبه فقط با ذکر استغفرالله نیست افزود: پشیمانی قلبی از گناه گذشته، تصمیم به ترک گناه و جبران حقوق خدا و مردم که ضایع شده است تو به واقعی است.

 

وی،با استناد به این حدیث که زائر خانه آمرزیده از گناهان گذشته اش و مانند روزی است که از مادر متولد شده است گفت:دومین مسأله برای تشرف زائرین به خانه خدا استفاده از بهترین پولی است که خمس آن داده شده است.

 

به گفته وی، پرداخت دیون مادی و معنوی، اطمینان از درست بودن قرائت نماز و وضوی صحیح و دیگر مواردی که در قالب 27 مورد آداب زیارت در مفاتیح قبل از زیارت حضرت رسول(ص) وارد شده است را زائر باید رعایت کند.

 

مبلغ بعثه مقام معظم رهبری،خداحافظی زائر با دو ستان، آشنایان، اقوام و صاحبان حق و حتی کسانی که به دلیل خصومت وکینه و ترک رابطه ندارند را از دیگر نکات لازم قابل رعایت قبل از اعزام به بیت الله الحرام دانست و افزود: زائر کعبه اگر در دل کینه و دشمنی داشته باشد وصلح وآشتی نکند و به خانه خدا برود حج او درست نیست.

 

حجت الاسلام قائمی،خو اندن نماز شب، نمازهای قضایی، تلاوت قرآن و طواف بیت الله را از نکات کلیدی در سفر برای زائران دانست و گفت: یک نماز شب در مسجد الحرام برابر با یک میلیون و 100 هزار رکعت نماز ثو اب و فضیلت دارد.

 

وی،عمره را تو لد دوباره و اعمال حج را نمودی از آخرت برشمرد و گفت: زائری که جامه سفید احرام در مسجد شجره بر تن می کند و لباس های رنگی دنیایی را از تن خود خارج می کند باید کفن سفید و لباس آخرت برایش تداعی شود و با اشک چشم، سوز دل و خوف و رجا محرم شود و لبیک بگوید.

 

به گفته وی، استفاده از سحرهای مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) فرصت های استثنایی و غیرقابل جبرانی است که اگر با خواب و استراحت و بطالت گذرانده شود قابل برگشت نیست.

 

وی، رابط ورودی کاروان های حج و زیارت، حج را با استناد به احادیث یکی از بازارهای آخرت ذکرکرد و گفت: زائران باید تغییر درونی، تحول اخلاقی و انقلاب روحی سفر حج را همواره حفظ و نگهدار ی کنند تا با نورانیت و معنویت آن از ارتکاب به خطا و گناه بازداشته شوند.

 

حجت الاسلام قائمی،آمرز ش زائر را وجه اشتراک زایران حج و زیارت امام حسین(ع) در کربلا دانست و گفت:زمانی که زائر خانه خدا از طواف و زائر زیارت امام حسین از کربلا باز می‌گردد فرشته ای این ندا را می دهد که خدا تمام گذشته ات را آمرزید آینده ات را حفظ کند.

 

وی، با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) که فرمود زائر کعبه در نور و نورانیت است تا زمانی که گناه نکند افزود: در جایی دیگر امام صادق(ع) می فرماید،به مردم شهرها بگو یید وقتی زائر خانه خدا از مکه می آید تا نورکعبه از جبینش نریخته است به دیدنش بروید و از آن استفاده کنید.

 

به گفته وی، زائر خانه خدا همانطور که در زمان احرام باید از بحث و جدل و جدال به عنو ان محرمات احرام پرهیز کند بعد از احرام و سفر نیز همواره می تواند با پرهیز از این رذیله اخلاقی سجایای اخلاقیش را حفظ کند.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم، بهره مندی تمام و کمال از سفر حج را خو استارشد و گفت: زائرین با کنار گذشتن هر آنچه که حواس آنها را از توجه به دقایق معنوی و روحانی حج باز می دارد می توانند ساک آخرت خود را پر کنند و از آن به عنوان سوغات بقیه عمر و زندگی خود بهره مند شوند.

 

حجت الاسلام قائمی، حفظ زبان، گوش، چشم و سایر اعضا را از قبل از سفر لازم دانست و گفت: زائران خانه خدا باید متوجه باشند به مکه و مدینه ای قدم می گذارند که روزی چهارده معصوم در آن قدم گذاشته اند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات