نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی رسالت حوزهها را سنگینتر کرد
حجتالاسلام مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه حافظین امام رضا(ع)، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، با اشاره اینکه این مدرسه ویژه حافظان کل قران کریم در کشور است، اظهار کرد: این کار در حقیقت ادامه راه مدرسه حفّاظ و مدرسه حضرت مهدی (عج) است؛ در حال حاضر این ساختمان بخشی از موقوفات جهانگیرخان است که با همت مرکز مدیریت آماده و در اختیار مدرسه امام رضا (ع) قرارگرفته است.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) با بیان اینکه این مدرسه شرایط ویژه ای را در پذیرش خود اختیار کرده است، گفت: به خاطر ظرفیت مناسبی که داریم عزیزان طلبه حافظ نیم و یا 20 و 25 جزء را نیز پذیرش میکنیم.
بهترین ساعت آموزش در این مدرسه وقف قرآن است
حجتالاسلام سمیعیان تعداد طلاب در حال تحصیل در این مدرسه را ۱۶۰ نفر اعلام و عنوان کرد: از این تعداد در حال حاضر حدود ۵۰ طلبه حافظ کل قرآن کریم داریم و تعداد زیادی نیز حافظ ۲۵ جزء هستند و بقیه میزان محفوظات قرآنی شان کمتر است.
مدیر مدرسه امام رضا (ع) با بیان اینکه ساعت 8 تا 9 صبح که از لحاظ استاندارد آموزشی زندهترین ساعت آموزشی است را به واحد قرآن اختصاص دادهایم، ابراز کرد: این ساعت عمومی بوده و تمامی طلاب باید در برنامههای آموزشی واحد قرآن این مدرسه شرکت کنند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما در نظام آموزشی خود نیز از اساتید برجسته قرآنی کشور استفاده میکنیم، ابراز کرد: 7 نفر از اساتید ما از فارق التحصیلان همین مدرسه هستند که در حال تدریس بوده و البته ما از طلاب پایه بالاتر نیز برای تسریع و تصحیح آموزش طلاب به عنوان استادیار برای مسائل آموزشی بهره میبریم.
وی افزود: این شیوه آموزشی از منابع سنتی حوزه علمیه قم استخراج شده است و تاثیرات خاصی در بحث یادگیری و تثبیت مطالب در اذهان طلاب برای آینده پژوهشی آنان دارد.
حجتالاسلام سمیعیان با بیان این که در بخش قرآن تمام مؤسسات قرآنی از طلاب ما استفاده میکنند، گفت: در حال حاضر طلاب فارغ التحصیل زیادی داریم که در مؤسسات قرآنی به عنوان مدیر مشغول هستند و حتی ما در بین فارغ التحصیلان خود مدیران برجسته ی در بخش مدیریت مدارس نیز داریم.
مدیر مدرسه امام رضا (ع) با بیان اینکه ما 16 کلاس برای مرور حفظ و تثبیت آن در واحد قرآن این مدرسه داریم، اظهار کرد: امسال 2 کلاس دیگر در موضوع تفسیر قرآن به این کلاسها اضافهشده است که حافظان ما بتوانند در بخش مفاهیم نیز درک مفهومی مناسبی را داشته باشند که در تبلیغ آنان در آینده تأثیرات مثبتی را اعمال کند.
حفظ سنت های آموزشی حوزه علمیه از اولویت های مدرسه حافظین امام رضا(ع) است
حجتالاسلام سمیعیان با اشاره به اینکه حفظ اولویتهای سنتی حوزه از مهمترین دغدغههای ما در یادگیری طلاب است، گفت این روش بیتردید در سطح دنیا برترین روش آموزشی است.
وی افزود: ما 2 ساعت در طول شبانهروز را به ساعت مباحثه و مطالعه قراردادیم که البته یکی از اساتید معمولاً به عنوان استاد ناظر برای رفع ایرادات علمی و همچنین ناظری از کارکنان بخش آموزش ما برای نظارت بر حضور طلاب بر این دو ساعت نظارت دارند.
مدیر مدرسه امام رضا (ع) با بیان اینکه ما امسال برای اولین بار از پایه ۱ و 2 از طلاب پایههای 5 و 6 افرادی را به عنوان مسؤول پایه انتخاب کردهایم، اظهار کرد: این مسؤولان موظفاند تا بر مسائل علمی و تفریحی و ورزشی طلاب نظارت داشته باشند تا با این نظارتها بر کیفیت یادگیری و تقویت پایههای علمی طلاب کمک مؤثری باشند.
حجت الاسلام سمیعیان با بیان اینکه طلاب حافظ ما به خاطر حفظ انوار الهی در مسابقات یک نوع پیش فعالی دارند، گفت: ما هرسال اردوهای علمی سیاحتی داریم که این کار موجب ارتقاء سطح علمی طلاب شده است.
وی ادامه داد: در اردوهای که ما برگزار کردیم به دلیل اینکه مسؤولان اجرایی مدرسه همراه با طلاب در اردو شرکت میکنند معمولاً اگر هم در مسائل شخصی طلاب موضوع و مانعی در روند تحصیلی باشد شناسایی و رفع میشود.
آینده پژوهی اولویتی تربیتی در سیستم آموزشی حوزه علمیه باید باشد
مدیر مدرسه امام رضا (ع) در پاسخ به این پرسش که در زمینه آینده پژوهی فکری و تبلیغی طلاب چه تدبیری در این مدرسه اندیشیدهاید، اظهار کرد: با اینکه تراکم درسی طلاب زیاد است تلاش داشتهایم که طلاب با استفاده از همین اساتید درسی خود برای شناختن نیازهای جامعه استفاده کنند و چه بسا از مستندهای ویدئوئی برای این موضوع استفاده کردهایم.
وی افزود: همچنین در برنامههای اردویی که برای طلاب برگزار میکنیم به دلیل اینکه در این فرصت ها طلاب از مسائل درسی فارغ هستند با برنامههای مختلف به این مهم میپردازیم.
نامه رهبر معظم انقلاب رسالت مار سنگین تر میکند
حجت الاسلام سمیعیان با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که نشان از اهمیت شناخت آینده جامعه برای طلاب دارد، گفت: ما در عصری هستیم که اگر طلاب نیاز جامعه را نشناسند نمیتوانند در تبلیغ خود موفق باشند؛ شناخت جامعه همانند شناخت منابع درسی برای طلاب بسیار مهم است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا توصیه فرمودند که اسلام را بیواسطه از منابع اصلی دریافت کنند نه از رسانهها و حکام غربی؛ این منابع یعنی قرآن از سوی چه کسانی باید به جامعه جهانی منتقل شود اینجاست که اهمیت تبلیغ و رسالت حوزه مشخص میشود که چقدر سنگین است./837/پ202/ف