۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۴۰۸۷۲
مدیر گروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند:

فرهنگ زیربنای تفکر و حیات بشر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که فرهنگ زیربنای تفکر و حیات بشری در طول تاریخ است، گفت: فرهنگ اگر سازنده و آباد کننده باشد در تمامی حوزه ها رسوخ کرده و موجب پیشرفت و توسعه ملت ها می شود.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد هادی شهاب، استاد حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند، ظهر امروز در جمع مردم در مهدیه بیرجند، گفت: فرهنگ سازنده، زیربنای هر تفکر و اندیشه ای را تشکیل می دهد و باید توجه داشت که بدون شکل گیری فرهنگ در هیچ حوزه ای نمی توان در مسیر درست حرکت کرد و قطعا نتایج به دست آمده با اهداف پیش بینی شده انطباق نخواهد داشت.

 

وی با بیان این که اصل در هر جامعه فرهنگ است، ادامه داد: با اصلاح صحیح فرهنگ سایر زمینه های اجتماع مانند اقتصاد، سیاست و خانواده نیز درست می شود و باید در نظر داشت که مشکل جامعه ما این است که کار فرهنگی آنچنان که مطلوب نظر رهبری است در کشور انجام نشده است.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که بعد از انقلاب بر خلاف سایر زمینه ها در حیطه فرهنگی کار زیادی صورت نگرفته است، تاکید کرد: وضعیت فرهنگی جامعه را مثبت نمی بینم نه این که منفی باشد اما با فرهنگ اسلامی خیلی فاصله دارد و بیشتر محصولات فرهنگی ما از کشورهای بیگانه وارد می شود.

 

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند اظهار کرد:  البته باید در نظر داشت که وضعیت فعلی جامعه از نظر هر فرد مانند جامعه شناس، اقتصاد دان و روان شناس متفاوت است ولی نکته جالب توجه این است که تمامی این نظریه پردازان متوجه شده اند که در حال حاضر جامعه از نظر فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

 

حجت الاسلام شهاب افزود: هر چقدر که در زمینه های فرهنگی تلاش کنیم باید در نظر داشت که خنثی سازی ها، تخریب ها و آسیب های زیادی وجود دارد که این خود موجب بی نتیجه ماندن فعالیت ها می شود.

 

وی با بیان این که برای ریشه یابی مشکلات فرهنگی به آسیب شناسی کلی نیازمندیم، گفت: وقتی وضع جوانان را می بینیم و این که بعضی از آن ها به دنبال پوچی می گردند متوجه می شویم که چقدر در این زمینه ضعف داریم و این که اسلام واقعی را نتوانستیم به جوانان بشناسانیم تا آن ها مشتاقانه آن را قبول کنند.

 

استاد حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند با بیان این که باید از جوانان در خصوص اصلاح موانع و مشکلات فرهنگی کمک گرفت، افزود: جوانان با توجه به این که دارای افکار به روز هستند و نیازهای فرهنگی و کمبودهای موجود را می توانند درک کنند مخصوصا با استفاده از نظرات جوانانی که درحوزه فرهنگی فعالیت دارند و همچنین با آشنا شدن با معیارهای دینی و اسلامی و با توجه به خلاقیت هایی که در آن ها وجود دارد می توانند صاحبان اثر بوده و در این مسیر تحول ایجاد کنند.

 

حجت الاسلام شهاب یادآور شد: باید قبل از این که دیر شود برای اصلاح فرهنگ در جامعه کاری انجام دهیم زیرا تاخیر در این زمینه اثرات و آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات