۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۳۹۸۵۴

همایش ملی علم اجتماعی مسلمین در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر اجرایی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: همایش ملی علم اجتماعی مسلمین در راستای تولید دانشی روش مند و متناسب با نیازهای فرهنگ و تمدن نوین اسلامی می پردازد.
همايش ملي علم اجتماعي مسلمين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور دبیر اجرایی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین پیش از ظهر امروز در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، ابراز داشت: همایش ملی علم اجتماعی مسلمین به بازخوانی و بررسی اندیشه های اجتماعی متفکران مسلمان و بستر سازی در راستای تولید دانشی روش مند، پویا و متناسب با نیازهای فرهنگ و تمدن نوین اسلامی می پردازد.

 

وی محورهای اصلی همایش را به هشت دسته تقسیم کرد و گفت: همایش علم اجتماعی مسلمین در محورهای حوزه‌های اجتماعی، مفهوم شناسی، روش شناسی، جریان شناسی، مشکلات فرا روی توسعه علم اجتماعی مسلمین، رویکردها، ‌آسیب‌ها و ظرفیت‌ها برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام ابراهیمی پور با اشاره به محوریت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برای برگزاری همایش ملی علم اجتماعی مسلمین افزود: امیدواریم این همایش که با همکاری دانشکده علوم اجتماعی تهران، رادیو معارف، دانشگاه باقرالعلوم،‌ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه المصطفی‌العالمیه واحد تهران برگزار می شود، دستاوردهای مطلوبی داشته باشد.

 

وی بدون استفاده از علوم اجتماعی ادامه جامعه را بی نتیجه دانست و اظهار داشت: از قرن سیزدهم اداره جامعه اسلامی را به علوم انسانی و اجتماعی مدرن سپرده شد و این مسأله اندیشمندان اسلام را درگیر کرده است و توجه به نقاط ضعف مدرن و بازسازی آن بر مبنای علوم اسلامی در ایران اسلامی مورد توجه قرار داده شده است.

 

دبیر اجرایی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین بازخوانی میراث علمی جهان اسلام در خصوص علوم اجتماعی را از اهداف دیگر همایش بیان کرد و گفت: باید بررسی شود که اندیشمندان مسلمانان قبل از استفاده از علوم انسانی مدرن چگونه مطالعات خود را انجام داده و امور جامعه را سپری کرده‌اند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی‌پور مهلت ارسال مقالات به این همایش را تا اول اسفند و زمان برگزاری آن را اردیبهشت 94 بیان و خاطر نشان کرد: ارسال مقالات به این همایش برای عموم آزاد است و 50 استاد مورد نظر نیز در این همایش مقاله ارائه خواهند کرد.

 

وی افزود: اندیشه‌های اسلامی که با رویکرد اسلامی تولید شده است و این که اندیشمند فارسی زبان باشد یا خیر اهمیت دارد.

 

دبیر اجرایی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین گفت: کمیته علمی همایش با حضور نمایندگانی از موسسه‌های علمی تشکیل شده و فراخوان عمومی در یک ماه گذشته آغاز شد و تا کنون 20 مقاله فراخوان و 20 مقاله سفارشی به دست رسیده است.

 

ابراهیمی‌پور ادامه داد: علم اجتماعی مسلمین به منظور رویکرد اندیشمندان مسلمان به پدیده‌های اجتماعی است و این علم از منظر علم مدرن علم اسلامی را مورد بررسی قرار داده است اما در این همایش نگاه اصلی علم اسلامی خواهد بود.

 

گفتنی است مقالاتی که رویکرد کلان دارند در همایش مذکور از اولویت برخودار بوده و به عنوان مقاله پژوهشی در نشریات معتبر مورد استفاده قرار داده خواهد شد./1322/پ202/ب4

ارسال نظرات