۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۳۹۸۲۲
حجت‌الاسلام پناهیان:

آخرالزمان موعد نابودی خوبان مدعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه نظام دین را مخالفت با هوای نفس دانست و گفت: آخر الزمان، زمان نابودی خوبانی است که تصور می کنند به جایی رسیدند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) به تبیین مسأله نظام اخلاق و تربیت اسلامی پرداخت.

 

وی با بیان این که خوب بودن مانند ثروت زیاد نیست که انسان بدست آورد و دیگر به دنبال آن نباشد گفت: تحصیل معنویت و خوب بودن به معنای رسیدن به جایی نیست، هرکس احساس کند که به جایی رسیده، به یقین اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

 

خطیب توانمند حوزه علمیه افزود: کسانی که بعد از گذشت مدتی احساس نماز خوان شدن می کنند و به کار خود لبخند می زنند، این لبخند بسیار نادرست و آسیب زا است، همین احساس رضایت انسان را از پیشرفت باز می دارد، آنچه خداوند از انسان می خواهد سعی است.

 

وی تقوا را به معنای تکاپو داشتن مداوم و پرهیز مستمر از نافرمانی خدا دانست و اظهارداشت: تقوا انسان را در معرض امتحان های الهی قرار می دهد که این مسأله ضعف های مؤمن را آشکار ساخته و او را به سوی تکامل دعوت می کند؛ علم اخلاق خوب بودن را داشتن فضائل می داند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که ادعای رسیدن به مقام‌های عالیه سبب سقوط انسان می شود ادامه داد: یکی از عوارض سوء خوب شدن، تصور انسان مبنی براین این است که باید به جایی برسد، خوب شدن یک حرکت مداوم است.

 

وی خوب بودن را همانند نفس کشیدن مستمر دانست و ابراز داشت: کسانی که در تحصیل معرفت بسیار پیش رفتند، همانند مبتدی ها مناجات می کنند اما برخی به دلیل این که خوب بودن را به معنای به جایی رسیدن می دانند دچار تکبر شده و از ادامه پیشرفت باز می مانند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که رغبت به دین ندارند به دلیل خودبرتر بینی افراد مذهبی است، اگر این افراد خود را کوچک بدانند به یقین اغلب مردم نماز خوان می شوند، بسیاری از عدم توفیق های انسان از طرف خداوند و به دلیل مبتلا نشدن به تکبر است.

 

وی با بیان این که شیرینی ایمان به تواضع است یادآورشد: افرا متواضع هراندازه به خداوند نزدیکتر می شوند، دوری ازخدا را بیشتر احساس می کنند، یکی از صفاتی که امام رضا(ع) برای انسان کامل بیان می کند، این است که انسان خودش را از همه کم ارزش تر بداند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به آیه«لیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» عنوان کرد: خداوند از انسان می خواهد که سعی و تلاش مستمر در دوری از گناهان داشته باشد، اگر انسان خوبی را رسیدن به جایی بداند، زندگی برای وی عادی می شود.

 

وی نظام دین را مخالفت با هوای نفس دانست و ابراز داشت: آخر الزمان، زمان نابودی خوبانی است که تصور می کنند به جایی رسیدند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات