۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۳۹۷۶۴
معاون پژوهش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی:

مکتب نجف مُبدع نگاه حماسی به دین در عرفان است

خبرگزاری رسا ـ جلالی با بیان این که انقلاب اسلامی به وسیله مکتب نجفی به وجود آمده است، گفت: از شاخصه های مکتب عرفانی نجف این است که مُبدع نگاه حماسی به دین در عرفان است.
مکتب نجف مُبدع نگاه حماسی به دین در عرفان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامرضا جلالی، معاون پژوهش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی مکتب عرفانی نجف از پیش نشست های همایش بین المللی « میراث مشترک ایران و عراق » که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: مکتب اهل بیت(ع)، اولین مکتب عرفانی است؛ در تراجم اهل بیت از اواخر قرن سوم با کسانی مواجه شدیم که عنوان صوفی دارند و تعداد آن ها  36 مورد بود.

وی ادامه داد: اهمیت عرفان و تصوف کاملا مشخص است؛ در دوره هایی تشیع و تصوف به هم رسیدند و نیز در دوره هایی از هم فاصله گرفتند. امروزه  فرصت مناسبی برای تشیع است چرا که در کشورهایی چون هند، آسیا، حوزه مدیترانه، بیش از 70 درصد گرایش های تصوفی دارند و می گویند که از اهل بیت(ع) گرفته ایم بنابراین نباید با موضع گیری تاریخی از این حوزه یعنی گسترش تشیع غافل شویم.

 

معاون پژوهش بنیاد پژوهش های آستان قدس، به برخورد آیت الله قاضی با صوفیان اشاره و تصریح کرد:  وی با افراد صوفیه ارتباط برقرار می کرد در حالی که مورد توبیخ قرار می گرفت و منطق اش این بود که باید شهامت دیدن واقعیات را داشته باشیم چرا که این در واقع بخشی از فرهنگ شیعه است.

 

جلالی با بیان این که سیدبن طاووس بنیانگذار مکتب حلی است، خاطر نشان کرد: جریان مکتب عرفانی نجف، کاملا مستقل از عرفان حلی است و آقا محمد بیدآبادی(در دوره صفویه) توانست بین این دو ارتباط برقرار کند؛ در واقع آقامحمد عیدآبادی از کلیدی ترین اساتید در حوزه عرفان محسوب می شود.

 

وی به این که مکتب نجف به دلیل وجود اساتید فرهیخته قابلیت مدیریت جهانی را دارد، اشاره کرد و گفت: مکتب نجف دارای دو مشخصه است، اول برتر کردن مکتب نجف نسبت به سایر مکاتب عرفان شیعه که همان مکتب سلوکی معرفت النفس است و مشخصه دوم مکتب نجف، مبدع نگاه حماسی به دین در عرفان است که پیش از این وجود نداشته است.

 

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان رضوی با یادآوری این که انقلاب اسلامی به وسیله مکتب نجفی به وجود آمد، خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) از دو طرف به این مکتب  مربوط می شود؛ از یک سو میرزا جواد ملکی تبریزی(شاگرد ملا حسینقلی همدانی پایه گذار مکتب نجف بود) و از یک سو مرحوم شاه آبادی که امام(ره) از شاگردان آن ها بودند./844/پ202/ب5  

ارسال نظرات