۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۲۳۹۵۷۶
استاد حوزه و دانشگاه:

وحدت اسلامی ریشه در مکتب اهل بیت دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم تبیین صحیح و دقیق وحدت شیعه و سنی گفت: برخی به دلیل برداشت ناصحیح از وحدت دچار انحراف شده اند و برخی وحدت را مربوط به دوران معاصر می‌دانند در حالی که وحدت شیعه و سنی ریشه در سیره اهل بیت دارد.
وحدت شيعه و سني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی مسائلی استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در نشست تخصصی تبیین عقلانیت وحدت شیعه و سنی در خانه انقلاب و و لایت اصفهان، ضمن تأکید بر لزوم تبیین دقیق و منسجم وحدت شیعه و سنی اظهار کرد: حتی کشوری مانند عربستان هم همایش وحدت کشورهای اسلامی را برگزاری می‌کند ولی دیدگاه این کشور نسبت به وحدت اشتباه است و تعریف درستی از وحدت ندارند.

 

وی در ادامه افزود: عربستان معتقد است که وحدت به معنای گرایش دیگر فرقه های اسلامی به مسلک و مرام وهابیت است، گروهی مانند داعش نیز طرفدار وحدت امت اسلام است و جهان اسلام را در یک نقشه جغرافیایی قرار داده است و معتقد است که باید همه مسلمانان به زور و با قتل و جنایت هم شده به وهابیت و تکفیری‌ها بپیوندند.

 

پزوهشگر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به وجود جریان‌ها تفرقه افکن در میان شیعیان گفت: این جریان‌ها که رسانه‌هایی نیز در خارج از کشورهای اسلامی در اختیار دارند در تلاش هستند تا با توهین و روشی مانند داعش همه را به تشیع و وحدت اسلامی ترغیب کنند، این جریانات معتقد هستند که هرکسی از آنها تبعیت نکند کافر و از دین خارج هستند و چنین نگاهی نیز ناشی از تعبیر درست و ناصحیح از وحدت است.

 

وحدت به معنای واداشتن دیگر مذاهب به تبعیت از یک مذهب نیست

حجت الاسلام مسائلی با اشاره به تبیین ناصحیح برخی جریانات از وحدت تصریح کرد: برخی قائل هستند که مذاهب اسلامی باید با یکدیگر وارد جنگ شوند و مذهبی که غلبه پیدا کرد بشود مذهب رسمی جهان اسلام مانند داعش که امروزه با جنایت و کشت و کشتار قصد دارد ولو به زور اسلحه دیگر مذاهب را به تبعیت وادار کند در حالی که وحدت به این معنا نیست که مذاهب از عقاید خود چشم پوشی کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن رد اینکه باید به عنوان وحدت یک مذهب میانه از شیعه و سنی ایجاد شود بیان کرد: این چنین نگاهی نیز نفاق است و نمی‌توان آن را با تعالیم دین اسلام تطابق داد و نمی‌توان چنین مذهبی ایجاد کرد، وحدت یک راهبرد جدید در اسلام نیست و ربطی به انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی ندارد و از ابتدای اسلام و دوران ائمه نیز وحدت مورد توجه بوده است.

 

وی با اشاره به مشترکات بین شیعه و سنی تصریح کرد: وجه مشترک مذاهب اسلامی دین اسلام، کتاب قرآن و پیامبر اسلام است و باید با توجه به اهمیت ویژه این مشترکات جهان اسلام در برابر دشمنان به ویژه یهود متحد شوند و اجازه نفوذ غیر مسلمانان به جهان اسلام و حکومت بر مسلمین با استفاده از تفرقه بین فرقه‌ها و مذاهب را ندهند و باید دشمن مشترکی که برای این اعتقادات وجود دارد را با اتحاد و یاری و همدلی یکدیگر از بین ببریم.

 

پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان تعبیر وحدت تنها به علت برخورداری از دشمن مشترک نادرست دانست و گفت: این درست است که باید به خاطر وجود دشمن مشترک با یکدیگر متحد باشیم و اجازه ندهیم دشمنان به هیچ کشور اسلامی حکومت کنند ولی نباید اتحاد تنها به معنای تقابل با دشمن مشترک باشد بلکه امت واحده اسلامی باید در همه زمینه ها با یکدیگر متحد باشند و این وحدتی که ما امروزه بر آن پافشاری داریم از سیره اهل بیت پیامبر و ائمه الگو برداری شده است.

 

حجت الاسلام مسائلی با اشاره به خانه نشینی امام علی با وجود غصب خلافت از ایشان خاطر نشان کرد: امیرالمؤمنین علی رغم اینکه خلافت حق ایشان بود و به دلیل دشمنان داخلی و خارجی جهان اسلام برای حفظ وحدت امت اسلامی و به خاطر لزوم بقاء اسلام نه تنها وارد جنگ با خلفا و غاصبین خلافت نشدند بلکه در بسیاری از امور داخلی و خارجی به ویژه جنگ‌های خلفا به آنها یاری و مشورت می‌رساندند.

 

جبهه مقاومت خط مقدم جبهه جنگ با دشمنان اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تصریح بر حمایت‌های امام علی (ع) از خلفا گفت: برخی امروزه به اسم ولایت اهل بیت در حال تضعیف امت اسلامی هستند، حتی امام حسن نیز می‌فرمایند که صلاح امت اسلامی این است که با معاویه صلح کنند و موجب دگرگونی و فروپاشی جهان اسلام نشوند و این درحالی است که برخی به نام مذهب شیعه در موارد مهم و حساسی مانند جنگ غزه دم از دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.

 

وی جبهه مقاومت را خط مقدم جنگ با دشمنان اسلام و کفار دانست و اظهار کرد: باید جبهه مقاومت با هر مذهبی که باشند چه شیعه و چه سنی تقویت شود و نباید به خاطر مسائل مذهبی این جبهه که در حال جنگ با صهیونیست و کفار هستند تضعیف شود بلکه با توجه به مکتب اهل بیت و شرایط حساس کنونی باید این جبهه تقویت شود و از آن حمایت به عمل آید.

 

حجت الاسلام مسائلی فحاشی و هتاکی را موجب دور شدن مذاهب دیگر از مبانی فکری شیعه ذکر کرد و افزود: باید رفتار ما با مذاهب دیگر به گونه‌ای باشد که جذب تشیع شوند نه اینکه از شیعه بیزار و متنفر شوند، باید با برادری و برابری و اخلاق حسنه به دنبال جذب اهل سنت باشیم نه اینکه اقدام به فحاشی و هتاکی کنیم و آنها را از شیعه دور کنیم و برآتش دشمنی و تفرقه دمیده و موجب جنگ بین مذاهب اسلامی شویم.

 

پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان ضمن تأکید بر لزوم جذب اهل سنت با اخلاق حسنه و رفتار شایسته خاطرنشان کرد: باید با اهل سنت همنشینی داشته باشیم و با رفتار حسنه و اخلاق اسلامی و الگو گرفتن از مکتب اهل بیت به دنبال جذب اهل سنت باشیم و اجازه ندهیم که بدرفتاری ها و کج فکری ها موجب تفرقه در بین فرقه‌ها و مذاهب اسلامی شود./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات