۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۳۸۹۳۵
آیت‌الله مصباح یزدی در مشهد:

شکست انقلاب‌های منطقه به دلیل نداشتن رهبری همچون آیت الله خامنه ای است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مصباح یزدی، عامل شکست انقلاب کشورهای اسلامی و آفریقایی را نداشتن ولی‌فقیه دانست و رهبری همچون حضرت آیت الله خامنه ای دانست و اظهار کرد: برخی بی‌ادبی‌ها به ساحت ولایت‌فقیه واردشده که ساحت ایشان از این بی‌ادبی‌ها ضرری نمی‌بیند، جای حسرت دارد که مردم ما نتوانند این حقیقت را درک کنند.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش بزرگ «بیعت» که به مناسبت حماسه 9 دی در تالار ابن‌سینا مشهد برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جوار بارگاه منور رضوی، گفت: هفته‌ای که گذشت به‌حق هفته بصیرت نام‌گذاری شده بود زیرا این واژه؛ واژه‌ای قرآنی است که موردتوجه اهل‌بیت (ع) نیز بوده است. 

وی افزود: بصیرت یک حقیقت است که رهبر معظم انقلاب، روشنگر و احیاگر این حقیقت در جامعه ما هستند.

وی بابیان این‌که این کلمه در زبان عربی به معنای دیدن است، اضافه کرد: از این لغت در دو بعد ابصار و بصیرت استفاده می‌شود، تفاوت ابصار و بصیرت این است که ابصار دیدن با چشم ظاهری است همان‌طور که خداوند فرمود: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ»؛ آنچه ما با چشم می‌بینیم و از قرائن استفاده می‌کنیم به ادراک می‌رسیم اما وقتی از قرائن بیشتری استفاده کنیم، به درکی از آن موضوع می‌رسیم که نیاز به دید چشمی نیست و اصطلاحاً به آن می‌گویند نسبت به موضوع بصیرت پیداکرده‌ایم.

آیت‌الله مصباح یزدی به بیان لازمه‌های ایجاد بصیرت در انسان پرداخت و اظهار کرد: همه ما وقتی صحنه‌ای را می‌بینیم، نیرویی در وجود ماست که توسط آن، آن صحنه را تحلیل می‌کنیم، از داشته‌های خود، حس‌ها و قرائن  استفاده کرده و آن را تحلیل می‌کنیم به این معنا که باعقل این کار را انجام می‌دهیم.

داشتن عقل، اولین لازمه وجود بصیرت

وی افزود: عقل همه انسان‌ها یکنواخت نیست و باهم متفاوت است، برخی تنها مسائل ساده را باعقل خود درک می‌کنند و مسائل پیچیده را باید با دلیل به آنان فهماند؛ مراتب فهم از حداقل وجود دارد که تنها مسائل ابتدایی برای او قابل‌درک است و برخی مراتب فهم که تنها در اختیار انبیاء و افرادی خاص همچون لقمان حکیم است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، داشتن فراست و کیاست را ملزومات وجود بصیرت در کنار عقل دانست و بیان کرد: فراست حالتی از حالات عقل است که عقل را سریع‌تر به معنایی که نیاز است هدایت می‌کند.

وی، دومین لازمه بصیرت را داشتن معلومات خاص بیان کرد و گفت: عقل قوه‌ای است که برای درک‌های عقلانی نیاز به ابزار دارد، دلیل تفاوت مردم با یکدیگر در تفاوت در دانش‌هاست؛ این معلومات در حوزه‌های مختلف قابل اجتماع است و تجربیات گذشته نیز بیشترین نقش در این زمینه را ایفا می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی بابیان این‌که دو نکته است که هیچ‌گاه در وجود بصیرت به آن توجه نمی‌شود، نشان کرد: همواره هرگاه فرزندی در نیمه‌شب به هر دلیلی گریه کند و از خواب بیدار می‌شود، اولین کسی که متوجه آن شده و به آن واکنش نشان می‌دهد، مادر است؛ این به آن معناست که مادر می‌خواسته صدای فرزند خود را بشنود و شنیده؛ این موضوع را اگر در تمام انسان‌ها صادق بدانیم اگر انسانی نخواهد چیزی را ببیند و توجه نکند، در ذهنش باقی نمی‌ماند و گویی آن موضوع به‌کل اتفاق نیفتاده.

وی بابیان این‌که این امر در علم روانشناسی نیز مطرح است و ثابت‌شده، تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم از تجربیات خود چیزی را درک کنیم و حقیقتی را کشف کنیم باید به مقدماتی توجه کتیم و اگر به آن موضوع علاقه نداشته باشیم، به حقیقت سلیم توجه نمی‌کنیم و آن نتیجه‌ای که لازم است گرفته نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در تربیت برخی انسان‌ها دیده می‌شود که تنها لذایذ خود را مدنظر دارند یعنی اگر در کسی صفت ثابتی پیدا شد که به دنبال دلخواه خود باشد، اهل هواپرستی است و خداوند نیز در قرآن به چنین افرادی اشاره‌کرده است.

خداوند توان درک حقایق را از انسان‌های هوس خواه سلب می‌کند

وی افزود: اگر چنین فردی با موضوعی مواجه شود، دیگر حقیقت را درک نخواهد کرد زیرا قلب خود را برای فهمیدن موضوع به کار نمی‌گیرند، خداوند می‌گوید: «ما به این افراد گوش و چشم سالم دادیم اما حقیقت را درک نمی‌کند، چشمان، گوش‌ها و قلب چنین افرادی را می‌پوشانیم تا گمراه شوند»، کسانی که بنا دارند بر اساس دلخواه خود حرکت کنند و به حقیقت کاری ندارند، حق را نخواهند یافت.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: لازمه دیگر ایجاد  بصیرت، کنار گذاشتن حب و بغض‌ها در این مسیر است، اگر فردی هواپرست باشد، دیگر نباید انتظار کشف حقیقت داشته باش بلکه باید منتظر باشد تا خداوند او را گمراه کرده و چشم و گوش را از او بگیرد.

حرکت به دنبال هوای نفس بصیرت را از بین می‌برد

وی با تأکید بر این‌که در روش‌های تربیتی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که خدا می‌خواهد، بیان کرد: از صدر اسلام تابه‌حال موارد زیادی وجود دارد و از زمان بعثت پیغمبر (ص) تا به امروز نمونه‌های بارزی از این افراد وجود دارد، کسانی که در ابتدا عقل داشتند و، جزء استعدادهای درخشان دوره خود به شمار می‌رفتند اما به دنبال منافع خود رفته و خداوند توان درک حقیقت را از آنان گرفت.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به دید وسیع امام راحل اشاره کرد و گفت: 22 بهمن دولت شاه اعلام حکومت‌نظامی کرد، رادیوها، تلویزیون و رسانه‌های مختلف شروع به ترساندن مردم کردند و تمام سیاستمداران نیز معتقد بودند باید احتیاط کرد؛ زمانی که امام فرمان دادند که مردم به خیابان‌ها بیایند، عالمی پیش امام رفت و گفت چرا به مردم گفتید که به خیابان‌ها بروند، خطرناک است؛ امام در جواب گفتند اگر امام زمان نیز این دستور را بدهد، بازهم تردید می‌کنی؟

وی به نزدیکی نگاه رهبر معظم انقلاب با امام راحل و استعانت از امام زمان (عج) اشاره و اظهار کرد: در مواردی ایشان تنها خود و امامش بوده، هیچ هم‌فکر و هم راهی نداشتند اما چون وظیفه خود می‌دانست که آن کار را انجام دهد، انجام داد و موفق بود.

آیت‌الله مصباح یزدی بابیان این‌که در جامعه متدین ما نیز کسانی که عقل کافی، معلومات موردنیاز، تجربه مفید و تابع خدا باشند، کم داریم، خاطرنشان کرد: کسی که 50 سال تجربه سیاسی داشته باشد، فراستش از همه هم‌سطحانش روشن‌تر باشد و اطاعتش از خدا، دین و امام زمان از سایرین بیشتر، جز رهبر معظم انقلاب وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که بهترین راه برای ما این است از کسی اطاعت کنید که در همه جهات برتر است، اضافه کرد: مایی که قائم به ولایت‌فقیه هستیم واجب است در زمان غیبت از ولی‌فقیه اطاعت کنیم.

شکست انقلاب‌های منطقه به دلیل نداشتن ولایت‌فقیه بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت‌فقیه را یک ذخیره الهی در نظام اسلامی دانست و گفت: نعمت بزرگی است که خدای متعال چنین کسی را برای جامعه ما ذخیره کرده، کسی که در عالم نظیر ندارد؛ اگر خدا در جامعه شما کسی را ذخیره کرده باشد که سعادت جامعه و همه امت اسلامی را بهتر ازهر کسی بداند، باید قدر آن را دانست.

وی، عامل شکست انقلاب کشورهای اسلامی و آفریقایی را نداشتن ولی‌فقیه دانست و اظهار کرد: برخی بی‌ادبی‌ها به ساحت ولایت‌فقیه واردشده که ساحت ایشان از این بی‌ادبی‌ها ضرری نمی‌بیند، جای حسرت دارد که مردم ما نتوانند این حقیقت را درک کنند./9315/پ201/ج

ارسال نظرات