۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۳۶۴۶۴
نماینده مجلس:

وحدت حوزه و دانشگاه از ماهیت شعاری خارج شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ماهیت شعاری خارج شود بدون شک تعالی کشور و جامعه اسلامی را در پی خواهد داشت.
قاسم جعفري

قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت بیست و هفتم آذر، سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه دو نهاد علمی و دینی هستند که همانند دو بال یک پرنده برای پرواز و صعود نقش آفرینی می کنند.

 

وی با بیان این که دو نهاد حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر سبب رشد و بالندگی معنوی و مادی کشور می شوند، افزود: با وجود این که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مهمی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و افزایش ارتباط این دو نهاد مهم با یکدیگر شده اما باید پذیرفت که هنوز راه های نرفته زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

جعفری که دانش آموخته حوزه علمیه قم بوده و در عین حال نیز سابقه سال ها ریاست و تدریس در دانشگاه های استان خراسان شمالی را در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعالیت های مناسب انجام شده در نظام اسلامی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه، در حال حاضر دیگر نگاه تقابلی این دو نهاد که پیش از انقلاب حاکم بود وجود نداشته و رابطه حوزه و دانشگاه به درک متقابل ارتقا یافته است.

 

وی تصریح کرد: با این وجود تحقق وحدت کامل حوزه و دانشگاه نیازمند برنامه ریزی درست و همت بیشتر بوده و باید در این زمینه از اجرای برنامه هایی با ماهیت شعاری عبور کرد تا به وحدت مورد نظر رسید.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اگر موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ماهیت شعاری خارج شود بدون شک بیش از پیش تعالی کشور و جامعه اسلامی را در بخش های دینی، اخلاقی و علمی در پی خواهد داشت.

 

به گفته جعفری وحدت حوزه و دانشگاه از اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی در راستای رشد ملت و نظام بوده و باید برای دست یابی کامل به آن با برنامه ریزی درست تلاش بیشتری صورت گیرد.

 

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر وحدت و ارتباط بین حوزه و دانشگاه بیش از میزان فعلی باشد و این دو نهاد در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... با یکدیگر هم فکری و همکاری داشته باشند بدون شک تعالی کشور تسریع می یابد.

 

این دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی با تأکید بر این که می بایست نگاه دین باوری و معاد باوری و نیز بهره گیری از علم و تجربیات نوین در بین دانشگاهیان و حوزویان ترویج یابد، اظهار کرد: علمی که از مسیر متعالی اهداف اسلامی، ارزش ها و اخلاقیات دور باشد در خدمت مستکبران و اهداف مادی آنها قرار می گیرد و این موضوع خطری است که همواره عالمان رشته های مختلف را تهدید می کند.

 

جعفری تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مانع از بروز این مشکل بزرگ شده و در واقع به علم در تمامی رشته ها جهت دینی و معنوی خواهد داد.

 

گفتنی است، 27 آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

آیت‌الله دکتر محمد مفتحاز جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داده بود، سخنرانی‌های این عالم بزرگ در مسجد دانشگاه تهران در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایی داشت.

 

شهید آیت الله مفتح در روز بیست و هفتم آذر سال 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد، این روز به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات