۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۳۶۰۳۱
در همایش وقف و رسانه مطرح شد؛

رسانه‏ها سنت وقف را در جامعه نهادینه کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت وقف در زمان حاضا گفت: یکی از کارهایی که رسانه می‌تواند برای اوقاف انجام دهد این است که واقفان بزرگ را برای افکار عمومی معرفی کند و به ترویج فرهنگ وقف کمک کند.
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی در ششسمین همایش وقف و رسانه که با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدا پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد با بیان این‌که «وقف فقط مختص ما مسلمانان نیست»گفت: به گفته سعدی "بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند" این جمله نشان از این دارد که وقف یک حس نوع دوستی است که در تمام انسان‌ها از قبل و بعد از اسلام بوده و وقف یک سنت شایسته‌ای است که در بین همه جوامع وجود داشته و در بین  مسلماناننیز وجود دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در غرب بسیاری از مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی درآمدهای خود را از موقوفات دارند و خیلی از افراد دارایی خود را در راه علم، دانش و مطالعات وقف کرده‌اند.


وی در ادامه ابراز داشت: امروز بسیاری از کلیساهایی که در کشور  ما وجود دارد از موقوفات است و این نشان از آن دارد که پیروان سایر ادیان الهی نیز به وقف اهمیت می‌دهند، اوج موقوفات در ایران اسلامی در دوره صفویه بود به خصوص در زمان شاه عباس صفوی؛در فرهنگ اسلام
وقف یک سنت مقدس است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هر زمانی با توجه به نیازهای آن زمان وقف‌هایی صورت گرفته است ادامه داد : در دوران حاضر نیز باید نیازهای جامعه را بشناسیم و در این زمینه وقف کنیم، امروز در حوزه فرهنگ مثل ساخت کتابخانه ملی، اهدای کتاب و همچنین ساخت فیلم‌هایی در رابطه با فرهنگ وقف نیازمند وقف‌های زیادی است.


جنتی افزود: در این چند سال اخیر سازمان اوقاف تلاش‌های بسیار زیادی برای ترویج وقف داشته است؛ ما در رشته‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی و فرهنگی نیز نیازمند وقف هستیم. همکاری بین وقف و رسانه باید دو طرفه باشد، یعنی هم باید اوقاف از رسانه‌های مکتوب، تصویری و مجازی استفاده کنند و هم سازمان اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف به رسانه‌ها کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهایی که سازمان اوقاف می‌تواند برای ترویج مسأله وقف داشته باشد این است که شبهات را در بین مردم از بین ببرد و شفاف سازی مالی را سر لوحه کار خویش قرار دهد و مردم اینگونه از اطلاعات سازمان اوقاف آگاه می‌شوند و این آگاه سازی خود می‌تواند ایجاد اعتماد کند.


وی گفت: ما هرچه قدر در راستای ترویج فرهنگ وقف، آسیب شناسی و اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشیم موفق‌تر می‌شویم، یکی از کارهایی که رسانه می‌تواند برای اوقاف انجام دهد این است که واقفان بزرگ را برای افکار عمومی معرفی کند و به ترویج فرهنگ وقف کمک کند./9665/پ203/ج

 

ارسال نظرات