۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۳۴۸۶۶
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

کارآمدی تبلیغ دینی در گرو اخلاق کاربردی مبلغان

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مرکز تربیت مربی اخلاق با تبیین اخلاق کاربردی و نقش آن در تبلیغ، توجه به پوشش ظاهری و میانه روی در انتخاب موضوعات را در مسیر کارآمدی تبلیغ ضروری دانست.
حجت الاسلام عليرضا ذبيح، استاد حوزه علميه قم
حجت الاسلام علیرضا ذبیح، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین اخلاق کاربردی پرداخت و گفت: واژه «اخلاق کاربردی» پیشینه‌ای در علم اخلاق نداشته؛ اما می‌تواند از زیر مجموعه‌های اخلاق عملی محسوب شود؛ البته فلسفه اخلاق به کاربردی بودن آن و حضور در همه ابعاد زندگی است.
 
وی با توجه به این که دو بخش اسلام از ایمان و فقه تشکیل شده ادامه داد: اخلاق بخاطر اهمیتی که دارد یک بخش از دین اسلام است. با دقت در علم اخلاق متوجه می‏شویم که در آیات و روایات تأکید زیادی بر آداب شده؛ به گونه ای که رعایت آداب در رفتار های انسان می‏تواند سبب صعود او در مسیر قرب الی الله شود.
 
حجت الاسلام ذبیح جهت جلو‏گیری از سوء استفاده در چنین واژگان جدیدی گفت: باید مراقب بود که واژه جدید اخلاق کاربردی موجب انحراف نشود؛ از این جهت که ممکن است افرادی با وارد کردن برخی واژگان هدف خاصی داشته باشند. چرا که موضوعات اخلاقی یک پیکره به هم متصل هستند و نمی‏شود اجزای آن را از هم جدا کرد و مجموعه علم اخلاق است که انسان را به قرب می رساند.
 
اخلاق تبلیغ
 
استاد حوزه علمیه قم اخلاق تبلیغ را یکی از زیر مجموعه‏های اخلاق کاربردی دانست و ادامه داد: اخلاق تبلیغ، از زیر مجموعه های اخلاق کاربردی است. اخلاق تبلیغ دو بخش دارد، بخش اول آداب و اخلاق که مربوط به خود مبلغ و دوم ویژگی‏هایی که در ارتباط با نحوه رساندن اخلاق دین به مردم است.بخش اول در سایر موضوعات اخلاق کاربردی نیز به آن پرداخته می‏شود، مانند اخلاص در نیت، زهد، پرهیز از دنیا طلبی و یک مبلغ برای خدا باید تبلیغ کند نه برای نفسش. بخش دوم وابسته به رفتار مبلغ است که برای تأثیرگذاری بیشتر در مخاطب باید رعایت شود تا مورد ترد دیگران قرار نگیرد. تندخو و سخت‌گیر بودن نسبت به مردم را می‏توان به عنوان یکی از موانع تأثیرگذاری در امر تبلیغ بیان کرد.
 
پوشش و نوع زندگی مبلغ
 
وی در رابطه با نوع زندگی و پوشش مبلغان گفت: یک مبلغ باید در پوشش و نوع زندگی رعایت وضع عموم مردم را بکند و همانند متوسط جامعه باشد؛ مازاد نیاز خود را نیز به فقرا بدهد.باید توجه داشت که وضع مردم نیز در هر منطقه فرق می‏کند. یک مبلغ دین نباید در فعالیت‏های اقتصادی بیافتد چرا که این فعل از سوی طلبه در نظر مردم ناپسند است. اگر چه این فعالیت حلال است و هیچ مشکلی ندارد با این وجود اگر در معیشتش دچار مشکل است می‏تواند از لباس طلبگی خارج شود و به کار و تلاش اقتصادی بپردازد.
 
میانه روی در انتخاب موضوع
 
حجت الاسلام ذبیح در شیوه انتخاب موضوع تصریح کرد: در قرآن کریم تعداد واژه‏های نذیر از بشیر بیشتر است؛ این دلیل نمی‏شود که مبلغ در انتخاب موضوع تک بعدی باشد.باید به گونه‏ای باشد که هم امید دهد و هم بترساند و این امید دادن چنان نباشد که مخاطب را گستاخ و کم اهمیت به گناه کند و در مقابل نیز نباید مخاطب را ناامید به رحمت خداوند کند.
 
وی در پایان با اشاره به حضور طلاب در فضای مجازی گفت: این تصور که از طریق فضای مجازی می‏توانیم به فکر مردم کمک کنیم درست است؛ اما باید بسیار مواظب باشیم که از خانواده خود غافل نشویم.طلبه ها با توجه به ارتباط بیشتری که با اقشار مختلف جامعه دارند احتمال لغزش نیز در آنها بسیار بالا بوده و باید بیشتر احتیاط کنند./ 840/ت302/س
ارسال نظرات